Płyn w chłodnicy pozwala utrzymać odpowiednią temperaturę silnika, co wpływa na lepszą pracę jednostki napędowej. Często kierowcy wybierają tańszy płyn chłodniczy, co może doprowadzić do wielu awarii w aucie. Zbyt mała ilość płynu może także spowodować przegrzanie silnika lub jego zatarcie. Aby uniknąć awarii, najlepiej wybieraj sprawdzone i dobrej jakości płyny chłodzące. Jakie są zatem cechy dobrego płynu chłodzącego? Przeczytaj i sprawdź!
Dlaczego płyn chłodniczy jest tak ważny?
Samochód w czasie pracy na wysokich obrotach silnika osiąga wysokie temperatury. Płyn chłodniczy pozwala utrzymać odpowiednią temperaturę i zapobiega przegrzaniu się jednostki. Gdy temperatura rośnie, płyn przenosi ciepło między silnikiem a chłodnicą po to, by znowu odprowadzać temperaturę w układzie. Płyn do chłodnicy rozprowadza ciepło i w ten sposób ogrzewa również wnętrze samochodu.
Płyn chłodniczy – produkcja
Jak produkuje się płyn do chłodnicy? Rodzaje technologii przedstawiamy poniżej:
- IAT (Inorganic Additive Technology) – jest to technologia, która korzysta z dodatków nieorganicznych. Dodatki te, czyli krzemiany i azotany, tworzą barierę ochronną od wewnątrz i na całej powierzchni. Takie płyny szybko się zużywają, a jeśli zostają w chłodnicy na dłużej, mogą zablokować kanały wodne. Płyn chłodniczy z technologią IAT sprawdzi się w silniku z żeliwnym bokiem i głowicą z aluminium. Tego typu produkt najlepiej wymieniać co dwa lata;
- OAT (Organic Acid Technology) – w przypadku tej technologii mamy do czynienia z dodatkami organicznymi w składzie. To sprawia, że warstwa ochronna jest cieńsza, chociaż okazuje się równie skuteczna. Takie płyny mają większą zdolność oddawania ciepła od IAT. Technologia OAT wykorzystywana jest tylko w samochodach nowszej generacji. Auta te nie mają w chłodnicach lutów ołowiowych. W innym przypadku może dojść do przecieku. Eksploatacja tych płynów chłodniczych może trwać aż do 5 lat;
- HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – jest to hybrydowy płyn do chłodnicy, który zawiera organiczne dodatki oraz środki krzemianowane. Jest to ciekawa konkurencja dla środka IAT. Taka struktura pozwoli na dłuższą eksploatację płynu oraz ochroni przed korozją.
Płyn chłodniczy – skład
Rodzaje płynów chłodniczych można także wyodrębnić w innej kategorii. Skład płynu chłodniczego może się różnić. Produkt ma w składzie glikole etylenowe lub propylenowe:
- glikol etylowy ma wyższą temperaturę wrzenia oraz zapłonu. Zamarza w temperaturze -11°C. Jest to płyn tańszy w produkcji, który ma niższą lepkość. W niskich temperaturach szybko się krystalizuje i przyjmuje mniej ciepła. Nie jest to płyn chłodniczy o rewelacyjnym składzie i trzeba również dodać, że jest mocno toksyczny;
- glikol propylenowy tym różni się od swojego konkurenta, że nie krystalizuje się w niskich temperaturach. Jest o wiele mniej toksyczny, dlatego jego cena jest wyższa.
Jak działają glikole?
Temperatura glikolu etylenowego spada podczas rozcieńczania go. Dobrym rozwiązaniem jest wymieszanie tego alkoholu z wodą. Dlaczego? Jeżeli dodasz więcej wody, płyn chłodniczy nie będzie tak szybko zamarzał. Aby uzyskać odpowiednią ilość glikolu w wodzie, należy zachować proporcję 32% wody do 68% glikolu.
Jak dobrać odpowiedni płyn do chłodnic?
Na rynku dostępne są gotowe płyny chłodnicze lub koncentraty, które trzeba rozcieńczać z wodą. Jeśli nie dodasz wody, sam koncentrat zacznie zamarzać już w temperaturze -16°C. Aby dobrze rozcieńczyć skondensowany płyn, powinieneś działać zgodnie z zaleceniami producenta. Gotowy płyn chłodzący ma już z kolei idealne proporcje, więc nie musisz niczego dodawać. Jego zaletą jest temperatura zamarzania, która dochodzi do -30°C. Jeśli zastanawiasz się, czy rodzaj jednostki ma znaczenie, odpowiadamy, że płyn chłodniczy do diesla będzie taki sam, jak do innego rodzaju silnika.
Czy płyny chłodzące można ze sobą mieszać?
Jeżeli decydujesz się na połączenie różnych płynów, musisz dokładnie sprawdzić ich skład. Muszą mieć podobne dodatki i takie samo pochodzenie. Nie można łączyć ze sobą płynów, których dodatki się różnią, dlatego nie mieszaj np. płynu z dodatkami nieorganicznymi i płynu organicznego. Płyn chłodniczy może wejść w reakcję, tworząc mniejszą barierę ochronną.
Wymiana płynu
Co zrobić w sytuacji, gdy nie wiesz, jaki płyn jest aktualnie a w chłodnicy, a musisz dolać więcej? Rozwiązaniem jest zakup uniwersalnego płynu do chłodnic. Taki produkt ma w swoim składzie cząstki antykorozyjne, które chronią nie tylko aluminium, lecz również miedź i stal. Możesz także zdecydować się przepłukanie układu chłodzenia, zanim dodasz nowe chłodziwo.
Co jeszcze wiedzieć o płynie chłodzącym?
W sytuacjach, w których do układu chłodzącego trzeba dodać wodę, należy pamiętać, że musi być to woda destylowana. Zwykła woda z kranu sprzyja osadzaniu się kamienia w całym układzie. Równie ważne jest to, że płyn nie może zamarzać w zimę. Temperatura wrzenia płynu chłodniczego powinna wahać się od 120 do 140 °C. Dostępny na rynku koncentrat chłodzący należy rozcieńczyć z wodą demineralizowaną, ponieważ sam gęsty płyn krystalizuje się już w -10 °C.
Czy kolor płynu chłodzącego ma znaczenie?
Najczęstsze kolory płynów chłodniczych to czerwony, różowy, niebieski i zielony. Zazwyczaj jest to oznaczenie technologii produkcji, jednak nie jest to reguła. IAT ma najczęściej ciemnozielony lub niebieski kolor. Płyny OAT mają przeważnie różowy, czerwony, fioletowy kolor lub są bezbarwne.
Skąd takie zróżnicowanie barw, jeśli chodzi o płyn chłodniczy? Kolor płynom nadają producenci w celach bezpieczeństwa. Wszystko po to, by uniknąć przypadkowego spożycia, a także dla łatwiejszej lokalizacji nieszczelności układu.
Jak często wymieniać płyn chłodzący?
O wymianie chłodziwa nie należy zapominać. Gapiostwo może doprowadzić do poważnych usterek pojazdu. Zużycia płynu chłodniczego kierowca może po prostu nie zauważyć. Brak dobrego płynu oznacza, że układ chłodniczy nie działa aż tak sprawnie. Może to spowodować gorszą pracę silnika oraz większe prawdopodobieństwo korozji. Większość producentów zaleca, aby płyn wymieniać co 5 lat lub po przejechaniu 200-250 km.
Ważne zasady przy wymianie płynu
Jeśli wymieniasz płyn, to powinieneś:
- stosować płyn chłodniczy przeznaczony do danego układu;
- zawsze wybierać markowy produkt. Droższy od zamienników płyn wykorzystuje nowe technologie i da gwarancję jakości;
- przed każdą wymianą przepłukać układ chłodzenia;
- nie mieszać płynów. Gdy dojdzie do usterki pojazdu z powodu zmieszanego płynu do chłodnic, wówczas żaden producent nie weźmie odpowiedzialności za szkodę. Jeśli musisz dolać płyn, wybierz markowy, droższy produkt. Kiedy płyn się zużyje, wymień go na nowy.
Płyn chłodniczy – jaki jest efekt złego doboru?
Konsekwencje starego lub źle dobranego płynu mogą być różnie. Najczęściej są to:
- korozja całego układu;
- brak bariery ochronnej.
Stare chłodziwo
Najczęściej przyczyną korozji w układzie chłodzenia jest stary i pozostawiony na zbyt długo płyn. Korozja świadczy o tym, że przestał on działać. Podczas pracy stara ciecz może zacząć się pienić. W starym płynie chłodniczym jest zbyt mało glikolu, przez co może dojść do przegrzania silnika. Uważaj także na:
- wodę kranową lub destylowaną;
- źle dobrany płyn do materiału chłodnicy.
Woda kranowa lub destylowana
Może doprowadzić do przegrzania silnika, a w konsekwencji – do jego zatarcia. Jej użycie może sprawić, że kamieniem kotłowym zapchają się nagrzewnica i chłodnica.
Źle dobrany płyn do materiału chłodnicy
Jeśli niewłaściwie dobierzesz produkt, może dojść do skorodowania całego układu chłodniczego. Rdza może dotknąć także niektórych metalowych części.
Przy wyborze płynu chłodniczego zwracaj uwagę na skład i dodatki. Pamiętaj, aby w układzie chłodzenia znajdował się odpowiedni typ produktu. Będziesz miał wówczas pewność, że nic się nie uszkodzi. Płyn chłodniczy do samochodu wspomaga pracę każdego silnika na niskich i wysokich obrotach. Pilnuj zatem, aby wymieniać go regularnie i staraj się unikać tanich zamienników oraz mieszania substancji.