Co ciekawe, istnieje spora rozbieżność między zalecanym a faktycznym czasem wymiany wycieraczek w samochodzie. W polskich warunkach, gdzie w ciągu roku następują spore różnice temperatur, guma szybciej ulega degradacji. Dlatego optymalna będzie zmiana co roku. Kierowcy natomiast zdają się czekać nieraz do ostatniej chwili. Czy to rozsądne? Sprawdź, czy będziesz mógł wymienić wycieraczki bez niczyjej pomocy!
Wymiana piór wycieraczek – od czego zacząć?
Skoro jesteś już pewien, że przed tobą wymiana wycieraczek, zacznij od wyboru odpowiednich modeli. Chodzi tu przede wszystkim o rodzaj. Wyróżniamy wycieraczki:
- płaskie;
- szkieletowe;
- hybrydowe.
Musisz także odpowiednio dopasować rozmiar do modelu auta i profilu szyby. Aby zrobić to dobrze i nie oddawać zakupionego produktu, zapoznaj się z katalogiem producenta. Dzięki niemu zobaczysz, jakie długości piór są zalecane w przypadku twojego pojazdu.
Jak wymienić wycieraczki, czyli czy poradzisz sobie sam?
Montaż wycieraczek, które są nowe, nie będzie stanowił dla ciebie większego wyzwania. Nie musisz mieć przy tym specjalnego doświadczenia. Większość producentów dodaje adaptery do większości uchwytów montażowych wykorzystywanych przez producentów. Poza tym, na opakowaniu znajdziesz dokładną instrukcję, która pozwoli ci w kilku krokach wymienić stary element na nowy. Jeśli jednak chcesz już teraz zdobyć dodatkową wiedzę, zerknij na podpowiedzi, które zamieszczamy poniżej.
Jak wymienić pióra wycieraczek samochodowych?
Jeśli masz do czynienia z elementami starszego typu, wycieraczki samochodowe wymienisz bez problemu. Oto kolejne kroki:
- musisz odgiąć ramię od szyby i odwrócić pióra. Łatwiej będzie ci odnaleźć w ten sposób miejsce montażu pióra i stelaża;
- jest tam schowany zatrzask, który powinieneś lekko nacisnąć i wysunąć pióro;
- następnie musisz zamontować pasujący adapter w wyznaczone miejsce;
- potem wsuń nowy element i solidnie dociśnij ku górze.
Prawidłowy montaż potwierdzony będzie kliknięciem.
Wymiana gumy wycieraczki w aucie
To już nieco bardziej skomplikowany proces. Da się go oczywiście wykonać, chociaż taka procedura nie zawsze gwarantuje 100% skuteczności odprowadzania wody. Jeśli masz samą gumę, wymiana wycieraczki będzie polegała na usunięciu nasadek z końców ramienia. Będziesz musiał również odgiąć wszystkie blaszki przytrzymujące gumę. W dalszej kolejności trzeba tylko wysunąć i wsunąć nowy element, a potem go zabezpieczyć.
Wymiana wycieraczek bezprzegubowych w samochodzie
Wycieraczki bezprzegubowe, podobnie jak tradycyjne, nie są trudne do założenia. Możesz to zrobić samodzielnie:
- musisz odchylić listki z adaptera przytrzymujące pióro na ramieniu i zdecydowanym ruchem zsunąć go w dół;
- uważaj, by ramię nie opadło ci na szybę, bo byłoby to katastrofalne w skutkach;
- w kolejnym etapie zamontuj adapter na nowej wycieraczce i wsuń go razem z nią od dołu na ramię.
Postaraj się to zrobić równo, by z dwóch stron zaczep zatrzasnął się na ramieniu. Jak widzisz, wymiana nie jest wcale zbyt trudna.
Wymiana tylnej wycieraczki w pojeździe
W wielu pojazdach ramię wycieraczki tylnej jest mocowane na nakrętkę. Aby wymiana wycieraczki przebiegła zgodnie z planem, musisz mieć do dyspozycji klucz i oczywiście nowe pióro. Sęk w tym, że bolec, na który nakładane jest ramię, ma kształt stożka. Bardzo zardzewiałe elementy będą zatem wymagały od ciebie ściągacza. Kiedy już pozbędziesz się starego elementu, nałóż precyzyjnie nowe ramię i nie zapomnij o zabezpieczeniu nakrętki z podkładką. Gotowe!
Wymiana mechanizmu wycieraczek w samochodzie
Tutaj czeka cię nieco więcej pracy. Musisz podnieść maskę i dostać się do podszybia swojego auta. Tam znajdziesz cały mechanizm, który umożliwia pracę wycieraczek. Jego wymiana jest często konieczna po spaleniu się silniczka wycieraczek. Przyczyną może być zalegająca w zatkanych odpływach woda. Jak zatem wymienić mechanizm? Oto kolejne kroki:
- najpierw koniecznie zdemontuj ramiona wycieraczek, które umocowane są na stożkowych bolcach;
- następnie zdemontuj cały mechanizm wraz z silniczkiem.
Pamiętaj, że zakładanie wycieraczek nie może się obejść bez wcześniejszej walki z wilgocią. Zlikwiduj ten problem, bo to właśnie wilgoć odpowiada za uszkodzenie silniczka.
Co jest najważniejsze podczas wymiany wycieraczek? Bądź dokładny i pamiętaj, by dobrze zamocować pióra. Jeśli nie zrobisz tego solidnie, to wypadną podczas pracy. Musisz oczywiście dobrać ten sam rozmiar wycieraczek, jaki miałeś wcześniej. Gdy zmieniasz całe ramiona, ustaw je w pozycji poprzednich, by nie zasłaniały ci widoku przez szybę.