W dzisiejszych czasach jeździ się głównie samochodami, które spełniają podstawowe funkcje transportowe. Nikt raczej w XXI wieku nie szuka pojazdów trójkołowych spalinowych. Brak popytu na maszyny, które wyróżniałyby się wśród nowoczesnych samochodów, sprawia, że nie są one produkowane. Najbardziej zbliżony do auta trzykołowego współczesny pojazd to mały smart, który stylizowany jest na mały, dwuosobowy samochodzik. Mimo że w dzisiejszych czasach spada zainteresowanie autami z trzema kołami, niektóre firmy tworzą projekty aut przyszłości. Czy to oryginalne, ale znane przecież z historii rozwiązanie ma szanse powodzenia? Przeczytaj!
Pojazd trójkołowy to powrót do przeszłości
Pojazdy 3-kołowe kiedyś cieszyły się niezwykłą popularnością zwłaszcza na Wyspach Brytyjskich. Auta te nie podbiły serc wielu fanów motoryzacji, gdyż uważane były za marną próbę stworzenia czegoś między samochodem a motorem. W rezultacie bardziej przypominały wybrakowany samochód. Auto miało wiele wad:
- nie było tak szybkie i zwinne, jak motor;
- nie było tak komfortowe i przestronne, jak zwykły pojazd czterokołowy.
Trójkołowce Darmont
We Francji w latach 20. XX wieku zaczęto produkować luksusowe trójkołowe samochody, z topornym nadwoziem i jedno- lub dwucylindrowym silnikiem. Auta mimo niewielkich gabarytów były zaskakująco szybkie. Model Special z 1927 roku z silnikiem V2 o pojemności 1100 cm³ mógł rozpędzić się do nawet 150 km/h!
Tempo i Goliath
Te dwie firmy z Niemiec zajmowały się produkcją pojazdów trzykołowych. Ich modelami były małe auta z równie niewielką pojemnością silnika. W latach 30. produkowano je jako półtonowe ciężarówki, a potem również jako samochody osobowe. Po II wojnie światowej autko Tempo Hanseat dostało drugie życie w Indiach, gdzie z większym silnikiem było dość popularne. Niektóre pojazdy do dziś są używane na tamtejszej prowincji.
Messerschmitt KR 175
Po II wojnie światowej wiele firm rozpoczęło produkcję pojazdów trójkołowych spalinowych, które nazywane były skuterami kabinowymi. Do najbardziej znanych należał zachodnioniemiecki Messerschmitt, który miał samonośne nadwozie. Z auta wysiadało się jak z samolotu, a pojazd nie miał również kierownicy, tylko wolant. Tylne koło napędzał silnik o mocy 9 KM.
BMW Iso SpA Isetta
Był to jeden z najpopularniejszych pojazdów trójkołowych, który został wyprodukowany w liczbie 160 tysięcy egzemplarzy. Auto było produkowane w latach 1955-1962. Społeczeństwo dopiero zbierało siły, aby móc żyć normalnie. Ludzie potrzebowali tanich środków transportu, dlatego BMW zaczęło produkcję swoich trójkołowców spalinowych. Dziś jest to pojazd kolekcjonerski i w dobrym stanie kosztuje 100 tysięcy złotych.
Reliant Robin
Niestety, ten model samochodu został uznany za najgorsze kiedykolwiek wyprodukowane brytyjskie auto. Jego produkcja była odbywała się najpierw w latach 1973-1981, a potem od 1990 do 2002. Mimo że auto nie miało imponujących parametrów, cieszyło się sporą popularnością. Dlaczego? Samochód trójkołowy podlegał po prostu takim samym opłatom, jak motocykl.
Dzisiejsze pojazdy trójkołowe to nic innego jak motocykle
Dzisiaj jedynymi „samochodami” 3-kołowymi (a raczej – pojazdami) są motocykle. Kierowcy, którzy mają prawo jazdy kategorii B, po trzech latach od odebrania dokumentu mogą bez ograniczeń poruszać się trójkołowymi motocyklami. Bez specjalnego prawa jazdy można poruszać się motocyklem, który ma w sobie silnik do 125 cm³. W przypadku trójkołowców nie ma ograniczeń dotyczących mocy silnika ani jego wielkości. Przepis ten daje też możliwość komfortowego poruszania się osobom niepełnosprawnym.
Czy poruszanie się trójkołowcami jest w jakiś sposób ograniczone?
Przepis dotyczy pojazdów trzykołowych z homologacją L5e. Dwa z trzech kół muszą znajdować się na jednej osi (przedniej lub tylnej) co już wyklucza poruszanie się motocyklami z wózkiem bocznym. Kolejny warunek, który musi zostać spełniony, to koła bliźniacze. Muszą być od siebie oddalone o 460 mm. Jest to efekt tego, że nie każdy motocykl dostępny jest dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B. Warto pamiętać, aby przed zakupem motocykla zapoznać się dokładnie z homologacją pojazdu.
Ciekawe projekty trójkołowych samochodów przyszłości
Różne firmy samochodowe zaczynają pracę nad trójkołowymi samochodami przyszłości, ale nie będą to jednak pojazdy trójkołowe spalinowe. Rozwiązania ekologiczne pozwolą pozbyć się spalin zanieczyszczających powietrze. Modele będą w pełni elektryczne a do tego smukłe i mobilne.
Toyota i-Road
To projekt auta trzykołowego, które jest dwuosobowe. Ten model to kompaktowy samochodzik, który stanowi kompromis między motocyklem a pojazdem czterokołowym. Auto jest w pełni obudowane i zadaszone. Podczas jazdy samochód trochę przypomina motor, który na zakrętach nieco przechyla się w stronę ziemi. To niewątpliwie duże ułatwienie, które pozwoli prowadzić pojazd bardziej komfortowo.
EU-LIVE od Grupy PSA
Jest to pojazd hybrydowy, który umożliwia rozpędzenie się nawet do 130 km/h. Jego zasięg przy jeździe z maksymalną prędkością to 300 kilometrów. Widać zatem, że nawet długie podróże będą tutaj możliwe.
Electra Meccanica SOLO
Jest to pojazd trójkołowy elektryczny dla jednej osoby. Auto daje jej do dyspozycji wspomaganie kierownicy, dobre hamulce, a także sprawne ogrzewanie wraz z klimatyzacją.
Pojazdy trójkołowe spalinowe należą już do zamierzchłej przeszłości. Były to ciekawe eksperymenty motoryzacyjne, z których dzisiejsi projektanci najnowszych samochodów czerpią pomysły. Auto trzykołowe może zatem w odświeżonej formie wrócić kiedyś do łask i widać, że już powoli taką tendencję możemy zaobserwować.