Gdy kupujesz nowy pojazd, możesz być niemal pewny, że będzie wyposażony w czujniki parkowania. Jednak starsze pojazdy nie zawsze mają to akcesorium. Ich koszt to zwykle co najmniej 1 tys. zł, więc niektóre osoby wolą ich nie montować. Czujka cofania może być jednak naprawdę dużym ułatwieniem, szczególnie dla nowych kierowców albo osób, które po prostu niezbyt pewnie czują się za kierownicą. Czy czujniki parkowania tylne są czymś dla ciebie? Zainwestuj w nie, jeśli masz kłopot z manewrami i boisz się o to, że zniszczysz swój samochód. Dowiedz się też o czujkach przednich i metodzie montażu czujników cofania. Zaparkuj swój wzrok na naszym artykule!
Czujniki cofania – jak działają?
Czujniki parkowania przód i tył są niezwykle pomocne w zatłoczonych miastach. To właśnie dzięki nim wjedziesz nawet w najciaśniejsze miejsca! Sensor działa na zasadzie fal ultradźwiękowych. Jeśli te natrafią na przeszkodę, kierowca otrzymuje sygnał dźwiękowy. Dzięki niemu wie, że właśnie zbliża się do przeszkody. Gdy hałas się wzmaga, kierujący powinien się zatrzymać, aby nie uderzyć lusterkiem lub bokiem samochodu w znajdujący się obok auta obiekt. Czujniki minimalizują zatem ryzyko uszkodzenia pojazdu w trakcie parkowania.
Czujnik parkowania przód – czy jest konieczny?
Nie jesteś pewny, czy czujniki parkowania są potrzebne na przodzie pojazdu? Czasem nie warto przecież niepotrzebnie inwestować! Warto jednak pamiętać, że czasem przeszkoda jest też z przodu przed zderzakiem. Jeśli będzie zbyt niska i nie zobaczysz jej z miejsca kierowcy, może nawet uszkodzić twój samochód! Wtedy właśnie powinien pomóc ci czujnik znajdujący się na przodzie samochodu. Dlatego jeśli masz taką możliwość i nie szkoda ci dodatkowych funduszy, warto pomyśleć nad pojazdem, który ma wmontowaną czujkę. Jeśli nie ma, to po prostu kup odpowiednie urządzenie.
Czujniki parkowania tył samochodu – z czego składa się zestaw?
Gdy twój pojazd nie ma zamontowanego czujnika, możesz kupić urządzenie. Nie jest to właściwie jeden sprzęt, ale cały zestaw. Co będzie zawierał? Czujniki parkowania mają zazwyczaj:
- czujniki – od 3 do 8 na jeden samochód, zależnie od jego wielkości i twoich preferencji;
- jednostkę centralną – steruje ona oraz filtruje sygnał z czujników;
- wyświetlacz – będzie informował cię o przeszkodach;
- przewody montażowe – czyli wszelakie kable, dzięki którym będziesz mógł wszystko wygodnie i sprawnie podłączyć.
Jeśli chcesz, możesz spróbować zamontować wszystko samodzielnie, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, byś skorzystał z pomocy mechanika. Montaż na pewno będzie znacznie szybszy i łatwiejszy!
Czujnik parkowania – montowanie bez wiercenia
Czujniki parkowania z wyższej półki zwykle wymagają wykonania w samochodzie kilku nawierceń. To może być ryzykowne i zmniejszyć wartość samochodu. To właśnie tego typu czujniki są dość drogie i nie każdy może sobie na nie pozwolić. Jeśli jedynie chcesz przetestować to, jak działają czujniki parkowania, być może warto wybrać opcję bez wiercenia. Takie urządzenia zwykle są mniej trwałe. Jednak mają zalety:
- będą niedrogie;
- ułatwią jazdę początkującym.
Sprawdzisz niewielkim kosztem, czy naprawdę pomagają ci w trakcie poruszania się po mieście. To też dobry zakup dla młodych kierowców, którzy właśnie uczą się jeździć samochodem po mieście. W ten sposób możesz zapewnić sobie łatwiejszy start!
Jak sprawdzić czujnik parkowania przy zakupie samochodu?
Gdy kupujesz używany samochód, sprawdź, czy wszystkie jego podzespoły odpowiednio działają. Czujniki parkowania również warto przetestować. Zwykle można sprawdzić ich działanie w praktyce. Jak to zrobić? Na jeździe próbnej spróbuj zaparkować w kilku miejscach, sprawdzając, czy system na pewno zadziała. Zwróć też uwagę, czy na wyświetlaczu pojazdu nie pojawia się ikonka sygnalizująca problem. Co jednak w sytuacji, gdy urządzenie mimo wszystko wydaje się nie działać odpowiednio? Być może powinieneś wysłać pojazd do stacji diagnostycznej.
Czujniki parkowania przydadzą się przy kombi
Kiedy czujnik parkowania będzie szczególnie przydatny? Zwłaszcza wtedy, gdy kupujesz pojazd o niestandardowej wielkości. Dlatego często będzie użyteczny np. przy długim kombi. Im większe jest auto, tym trudniej je wyczuć. Parkowanie jest zatem trudniejsze. Z tego powodu wszelkie limuzyny i duże modele powinny być wyposażone w czujniki, które mogą się także doświadczonemu kierowcy.
Jak widzisz, czujniki parkowania to dobry sprzęt nie tylko dla początkujących kierowców. Warto je zamontować czasem nie tylko z tyłu, lecz również z przodu auta. W wielu sytuacjach taki czujnik może być naprawdę przydatny i ułatwi manewry.