Niestety, powodów, przez które auto kreci, ale nie odpala, może być wiele. W każdym przypadku jest to denerwujące, gdy samochód odmawia pracy, a niekiedy i gaśnie w trakcie jazdy przy postoju, chociażby na światłach.
Żeby znaleźć właściwą przyczynę, konieczne jest dogłębne zrozumienie tego, jak działa samochód, a także poznanie informacji na temat standardowych powodów takiej sytuacji. Najważniejsze informacje znajdziesz u nas!
Usterka układu paliwowego – powód, przez który silnik nie chce odpalić
Jeśli auto kręci, ale nie odpala, to przyczyną może być usterka układu paliwowego. Oznaką tego może być sytuacja, gdy samochód zaczyna charakterystycznie buczeć i boksować, ale nie chce ruszyć. Powodem jest z reguły brak paliwa w zbiorniku lub jego cząstkowa ilość. Niekiedy przyczyną może być też sytuacja, w której pływak utknął w zbiorniku.
Żeby poradzić sobie z tą usterką, wystarczy napełnić zbiornik benzyną i zlikwidować zbyt niski poziom paliwa , a następnie spróbować ponownie uruchomić pojazd. Potrzeba przy tym też nieco cierpliwości ze względu na to, że całkowicie opróżniony układ paliwowy musi się wpierw ponownie odpowietrzyć.
W sytuacji, gdy zbiornik będzie się napełniał niestandardowo szybko, może to oznaczać, że pojawiła się nieszczelność, w którymś z elementów. Niekiedy przyczyną tego, że auto kręci, ale nie odpala, związaną z układem paliwowym, jest awaria pompy paliwa.
Zepsuty pasek rozrządu – przyczyna tego, że silnik nie odpala
Przyczyną tego, że auto kręci, ale nie odpala, może być również awaria paska rozrządu. Każda usterka komponentów z tego segmentu ma bardzo zły wpływ na działanie pojazdu.
Jeśli pasek rozrządu lub łańcuch rozrządu zerwie się, silnik natychmiast się zatrzymuje i nie uruchamia się ponownie. W takim przypadku silnik jest zazwyczaj mocno uszkodzony od wewnątrz, przez co konieczna jest kosztowna naprawa.
To, czy pasek rozrządu jest zepsuty, można sprawdzić, otwierając klapkę zakrywającą jednostkę napędową. W przypadku, gdy elementy sterujące są luźne, trzeba znaleźć przyczynę. Jeśli jest to pasek, to wystarczy wymiana tego komponentu. Jednak w przypadku poważniejszych uszkodzeń konieczna jest naprawa całej jednostki napędowej.
Nieodpowiednia cyrkulacja powietrza – przyczyna tego, że auto kreci, ale nie odpala
Do powodów tego, że auto kręci, ale nie odpala, zalicza się również niewłaściwy obieg powietrza. Należy jednak przy tym podkreślić, że nie jest to często występująca sytuacja. Powodem nieprawidłowej pracy silnika jest awaria związana z tym, że w przewodzie dolotowym utknęło jakieś ciało obce albo, że filtr powietrza został całkowicie ubrudzony.
W takiej sytuacji jednostka napędowa nie będzie otrzymywać wystarczającej ilości tlenu, niezbędnej do przygotowania mieszanki. Oprócz tego taka awaria jest przyczyną gwałtownego wzrostu zużycia paliwa i wysokiej temperatury pracy jednostki napędowej.
Awaria zasilania jednostki napędowej – najczęstszy powód niesprawnego auta
Jeśli auto kręci, ale nie odpala, to można zakładać, że przyczyną jest awaria zasilania jednostki napędowej. Można to przewidzieć, na przykład w sytuacji, gdy samochód nie odpala na mrozie.
Prąd elektryczny jest wytwarzany w alternatorze, a następnie magazynowany w akumulatorze i przewodzony przez cewkę zapłonową oraz rozdzielacz do świec zapłonowych w bloku jednostki napędowej.
Do bezproblemowego działania motoru konieczne jest to, aby prąd zawsze przepływał przez obwody. Jeśli dojdzie do przerwania obwodu, silnik nie będzie się uruchamiał.
Nowy akumulator, auto nie odpala? Również i tu może być taka przyczyna. Awaria zasilania jednostki napędowej ma też wpływ na to, że przekręcając kluczyk, nie dochodzi do zapłonu. Do rozrusznika nie jest dostarczana energia.
Jak uruchomić silnik, gdy padł akumulator?
Ze względu na to, że wadliwy akumulator to najczęstsza przyczyna braku zapłonu, warto dowiedzieć się, co robić. Na szczęście nie jest to trudne.
W sytuacji, gdy bateria będzie rozładowana, należy podłączyć prostownik do akumulatora, następnie do gniazdka, a potem wybrać tryb ładowania i rodzaj akumulatora. Prostownik sam skontroluje cały proces i skończy go wtedy, gdy bateria będzie naładowana i zapewni rozruch.
Niekiedy konieczna jest pomoc drugiemu kierowcy przy naładowaniu akumulatora. W takiej sytuacji trzeba podłączyć przewód dodatni czerwony z klemą oznaczoną plusem w do sprawnej baterii. Następnie drugi koniec klemy złączyć z klemą oznaczoną plusem na akumulatorze odbiorcy.
Dzięki temu, po przekręceniu kluczyka samochód powinien się uruchomić, niezależnie, czy jest to diesel, czy jednostka benzynowa. Atutem jest to, że można to zrobić bez mechanika.