Zarówno diesel, jak i silnik benzynowy może w niektórych przypadkach dymić na biało. Wynika z tego, że nie zawsze biały dym oznacza uszkodzenie. Niestety, spaliny o białym kolorze mogą faktycznie być oznaką poważnej awarii. Co zrobić, kiedy diesel kopci na biało? Co dokładnie oznaczają białe spaliny? Przede wszystkim konieczne jest zaobserwowanie, w jakich sytuacjach pojawia się białe kopcenie. Od tego zależą możliwe usterki oraz ewentualna potrzeba rozszerzonej diagnostyki. Sprawdź, o jakich awariach może świadczyć biały dym z samochodu napędzanego olejem, benzyną oraz gazem LPG!
Diesel kopci na biało – uszkodzenie czy oznaka poważnej usterki?
Biały dym z rury wydechowej może być całkowicie normalnym zjawiskiem w samochodzie. Zwykle dotyczy podwyższonej wilgotności spalin, które może być potęgowana przez niską temperaturę powietrza otoczenia. Można to zauważyć np. po nocnym postoju zimą. Po rozgrzaniu silnika dymienie na biało powinno zaniknąć. Jeśli tak się nie stanie, prawdopodobnie oznacza to, że w obrębie głowicy doszło do uszkodzenia, które skutkuje wyciekami płynu chłodniczego. Dzieje się tak dlatego, że w wyniku pęknięcia np. uszczelki lub głowicy ciecz przedostaje się do cylindrów i zaczyna być spalana razem z mieszanką paliwową.
Biały dym na zimnym silniku – kolor spalin a nagromadzona wilgoć
Rura wydechowa wydmuchuje białe spaliny? Jeśli kopcenie występuje wyłącznie w momencie odpalenia samochodu i nie trwa zbyt długo, nie mamy powodu do zmartwień. Dlaczego? Podczas stygnięcia silnika do układu wydechowego zaciągane jest zimne powietrze, które się skrapla. Podczas rozruchu silnika diesla woda, która nagromadziła się podczas postoju, wydostaje się na zewnątrz w postaci pary (białego dymu). Jakie jeszcze mogą być przyczyny kopcenia na biało, które nie świadczą o usterce silnika? Powodem białego dymu może być:
- woda w paliwie;
- zimny wydech;
- woda w tłumiku;
- instalacja gazowa.
Auto dymi na biało po rozgrzaniu a niskiej jakości olej napędowy
Samochody z silnikami typu diesel mogą dymić na biało, aby odprowadzić z układu wydechowego wilgoć, które nagromadziła się np. po nocnym postoju. W pozostałych przypadkach może świadczyć to o usterkach. Jeśli samochód kopci na biało po nagrzaniu silnika, jest to zwykle znak, że dzieje się coś niedobrego. W pierwszej kolejności zastanów się, czy nie zatankowałeś wątpliwej jakości oleju napędowego. Ropa może mieć bowiem dużą zawartość cząstek wody, które podnoszą wilgotność spalin. W takiej sytuacji z wydechu może wydobywać się biały dym. Regularne tankowanie niskiej jakości paliwa może prowadzić do zatarcia pompy wtryskowej lub uszkodzenia wtrysków.
Biały dym na ciepłym silniku – diagnostyka awarii układu chłodzenia
Kolejnym powodem, przez który diesel daje biały dym może być dostająca się do komory spalania ciecz chłodząca. Konieczne jest rozpoczęcie diagnostyki. Należy sprawdzić, czy ze zbiorniczka wyrównawczego ubywa płyn chłodniczy. Jeśli tak, trzeba będzie przebadać pod kątem nieszczelności cały układ chłodzenia: chłodnicę, zbiorniczek, korek zbiorniczka oraz węże. W przypadku braku stwierdzenia nieszczelności, przyczyny kopcenia należy szukać w innym miejscu.
Diesel dymi na biało – uszkodzona uszczelka pod głowicą lub pęknięta głowica
Wydobywanie się białych spalin w przypadku nagrzanego silnika może niestety zwiastować uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub pęknięta głowicę. Jeśli układ chłodzenia nie wykazał nieprawidłowości, należy przeprowadzić test na obecność CO2 w płynie chłodniczym. Uszkodzona uszczelka może również objawiać się poprzez dźwięk bulgotania w zbiorniczku wyrównawczym oraz wypychanie bagnetu oleju ze swojego miejsca. Pamiętaj też, że jeśli twój diesel kopci na czarno, również konieczna będzie pełna diagnostyka w trybie pilnym!
A co, jeśli benzyna kopci na biało?
Jeśli twój samochód posiada benzynową jednostkę napędową, również powinieneś zwracać uwagę na kolor wydobywającego się dymu z rury wydechowej. W przypadku białych spalin sprawa wygląda jednak podobnie jak przy dieslu – jeśli kopcenie występuje przy zimnym silniku, najprawdopodobniej nie dzieje się nic złego. Jeśli jednak para wodna wylatuje na ciepłym silniku, diagnostykę warto rozpocząć od przeprowadzenia testu szczelności układu chłodzenia.
Biały dym z wydechu a instalacja LPG
Gaz należy do ekologicznych paliw napędowych. Podczas procesu spalania w naturalny sposób wydobywa się para wodna. Z tego względu dymienie samochodu na biało w przypadku samochodów z instalacją LPG jest zupełnie normalne (zarówno na zimnym silniku, jak i po pełnym nagrzaniu). Z powodu panującej wilgoci, samochody z instalacją gazową są narażone na korozję układu wydechowego.
Wiesz już, że diesel kopci na biało na zimnym silniku przez naturalne zjawiska. Jeśli jednak odbywa się to po nagrzaniu samochodu, najpewniej doszło do usterki. Pamiętaj, aby zawsze tankować na sprawdzonych stacjach paliw – kiepskiej jakości paliwo może bowiem prowadzić do licznych awarii.