Silnik spalinowy jest do dziś podstawą działania wielu urządzeń. Korzystają z niego nie tylko samochody, lecz również statki czy samoloty. Napęd silnikowy działa na bazie ciepłej i gorącej substancji. Poprzez sprężanie i rozprężanie uzyskuje energię, która pozwala na wprawienie obiektu w ruch. To podstawa, bez której żaden pojazd nie mógłby sprawnie działać. Dlatego każdy kierowca powinien znać jego podstawową budowę i to, jak działa, aby w razie problemu łatwiej i szybciej zdiagnozować ewentualną usterkę. Czytaj, aby dowiedzieć się więcej!
Co to jest silnik spalinowy?
Jak sama nazwa wskazuje, przede wszystkim jest to urządzenie, które spala paliwo. W ten sposób wytwarza energię, którą następnie można przekierować, aby np. wprowadzić pojazd w ruch lub wykorzystać do włączenia jakiejś innej maszyny. Silnik spalinowy składa się między innymi z:
- wału korbowego;
- wydechowego wałka rozrządu;
- tłoka;
- świecy zapłonowej.
Warto zwrócić uwagę, że procesy zachodzące wewnątrz silnika są cykliczne i powinny być dość równomierne. Jeśli więc pojazd przestaje poruszać się harmonijnie, może okazać się, że to właśnie silnik powoduje ten problem.
Jak działa silnik spalinowy? To dość prosty mechanizm
Aby funkcjonować, silnik spalinowy potrzebuje czynnika zimnego i ciepłego. Ten pierwszy to zwykle powietrze, które jest zasysane z otoczenia i sprężane. W ten sposób rośnie zarówno jego temperatura, jak i ciśnienie. Następnie jest ono ogrzewane poprzez spalane w kabinie paliwo. Gdy osiągnie odpowiednie parametry, jest rozprężany w cylindrze lub w turbinie, zależnie od budowy konkretnego silnika. W ten sposób powstaje energia, którą następnie można przekierować do napędu maszyny.
Silniki spalinowe i ich rodzaje
Silniki spalinowe można podzielić na wiele różnych rodzajów. Podział zależy od parametrów, jakie są brane pod uwagę. Przede wszystkim, wyróżniamy silniki:
- spalania otwartego;
- spalania zamkniętego.
Ten pierwszy może mieć stan gazowy o niezmiennym składzie, skład drugiego jest zaś zmienny. Ponadto można je podzielić ze względu na ciśnienie w kolektorze ssącym. W ten sposób można wyróżnić silniki wolnossące i doładowane. Te ostatnie dzielą się na nisko-, średnio- i wysokodoładowane. Istnieje również np. silnik Strelinga, który bazuje na chemicznym źródle ciepła.
Kto wynalazł silnik spalinowy? Zaczęło się w XVIII wieku
Jeden z pierwszych pierwowzorów został stworzony przez Philippe’a Lebona, francuskiego inżyniera żyjącego w drugiej połowie XVIII wieku. Francuz pracował nad ulepszeniem silnika parowego, jednak ostatecznie w 1799 roku wynalazł maszynę, której praca polegała na spalaniu spalin. Prezentacja nie spodobała się jednak publiczności, ze względu na zapach wydzielany przez maszynę. Przez niemal 60 lat wynalazek nie był popularny. Kiedy powstał silnik spalinowy, jaki znamy dziś? Dopiero w 1860 roku Etienne Lenoir znalazł jego zastosowanie, tworząc pojazd ze starego wozu konnego i w ten sposób rozpoczęła się droga do współczesnej motoryzacji.
Silnik spalinowy w pierwszych współczesnych samochodach
Pierwsze silniki spalinowe, które służyły do zasilania pojazdów zbliżonych do współczesnych samochodów, zaczęły powstawać w latach 80. XIX wieku. Wśród pionierów był Carl Benz, który w 1886 roku stworzył pojazd uznawany za pierwszy samochód świata. To on rozpoczął światową modę na motoryzację. Założona przez niego firma istnieje do dziś i jest powszechnie znana jako Mercedes. Warto jednak zwrócić uwagę też na to, że w 1893 roku Rudolf Diesel stworzył pierwszy w historii silnik o zapłonie samoczynnym.
Czy silnik spalinowy to ostatni kluczowy wynalazek motoryzacji?
Silnik spalinowy jest podstawą współczesnej motoryzacji, jednak i on z czasem prawdopodobnie odejdzie w niepamięć. Inżynierowie informują, że nie są w stanie tworzyć już silniejszych mechanizmów tego rodzaju. Z tego powodu coraz popularniejsze będą stawały się napędy elektryczne, które nie zanieczyszczają środowiska, a ich możliwości są znacznie większe.
Silnik spalinowy był milowym krokiem w rozwoju motoryzacji. Wszystko wskazuje na to, że niedługo odejdzie do lamusa, ze względu na coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin. Tym bardziej warto było więc poznać jego budowę i historię, bo już niedługo sam będzie reliktem przeszłości.