Kiedy mówimy, że samochód kopci, oznacza to, że z rury wydechowej wydobywają się spaliny. Zwykle jest to zupełnie normalne. Najważniejszy jest jednak kolor dymu oraz moment, w których dochodzi do jego uwalniania. W tym artykule przyjrzymy się sytuacji, w której diesel kopci na czarno. Czy chmura ciemnych spalin ciągnących się za samochodem musi oznaczać usterkę? Jakie mogą być powody kłębów czarnego dymu z rury wydechowej? Czy naprawa awarii będzie kosztowna? Dowiedz się, jakie mogą być możliwe przyczyny dymienia z wydechu samochodu napędzanego olejem napędowym!
Diesel kopci na czarno – czy czarny dym jest objawem awarii?
Rura wydechowa i kolor dymu mogą dużo powiedzieć o kondycji auta. Choć w nowoczesnych samochodach z silnikiem wysokoprężnym awarie powodujące dymienia na czarno zdarzają się dużo rzadziej, wciąż właściciele diesli mogą spotkać się z tym problemem. Niestety, kopcenie na czarno zwykle zwiastuje dość poważne usterki. Nie należy wówczas zbyt długo zwlekać z diagnozą, ponieważ długotrwała jazda uszkodzonym samochodem może prowadzić do bardzo kosztownych skutków. Podobnie sytuacja wygląda, jeśli diesel kopci na biało na ciepłym silniku.
Przyczyną kopcenia na czarno może być zapchany filtr cząstek stałych (DPF)!
Zadaniem filtra cząstek stałych (DPF) jest systematyczne wyłapywanie cząsteczek sadzy. Filtr ten ma jednak określoną pojemność. Oznacza to, że przy nadmiernym nagromadzaniu cząsteczek zacznie się zapychać, przez co zmniejszy się jego wydajność. Jeśli więc diesel kopci na czarno, najpewniej filtr nie jest już w stanie sam wypalać nadmiaru wyłapanej sadzy. Filtr DPF z powodzeniem może niedrogo zregenerować, więc koszt naprawy usterki nie obciąży nadto budżetu. Co więcej, warto stosować specjalne środki, które będą na co dzień wspomagać proces jego oczyszczania.
Czarny dym i spadek mocy – uszkodzone wtryskiwacze
Jeśli diesel kopci na czarno, problem może leżeć w układzie wtryskowym. Zwykle winne są wtryskiwacze common rail lub pompowtryskiwacze (stosowane np. w popularnych modelach Volkswagen). Awarii tych elementów towarzyszy zazwyczaj szereg innych oznak, np.:
- trudności z uruchomieniem silnika;
- spadek mocy silnika;
- zwiększone spalanie mieszanki paliwa;
- nierówna praca silnika na wolnych obrotach.
Koszt naprawy usterki jest mocno zróżnicowany: podczas gdy wtryskiwacze elektromagnetyczne można niedrogo zregenerować, serwis wtryskiwaczy piezoelektrycznych stosowanych w nowszych jednostkach napędowych nadszarpnie domowy budżet.
Czarny dym z rury wydechowej to znak uszkodzonej pompy wysokiego ciśnienia paliwa
Poważnymi problemami, które objawiają się czarnym kolorem spalin, mogą być:
- zbyt niskie ciśnienie dawkowanego paliwa;
- awaria elektrozaworów;
- wadliwe działanie elektroniki sterującej.
Usterki pompy wysokiego ciśnienia zwykle są spowodowane tankowaniem niskiej jakości paliwa.
Czarne spaliny – nie tylko filtr DPF, ale również zanieczyszczony filtr powietrza!
Zapchany filtr sprawia, że powietrze z trudem przedostaje się do turbiny i komór spalania. Na skutek podawania zbyt małej ilości powietrza paliwo nie będzie spalało się w całości. Awaria może wystąpić zarówno w samochodach diesel, jak i benzynowych. Warto więc regularnie wymieniać filtr powietrza.
Niesprawna turbosprężarka w aucie z silnikiem diesla i benzynowym
Czarny dym z rury wydechowej może świadczyć o skrajnym zużyciu turbosprężarki. Dodatkową oznaką zwykle jest świszczący odgłos dochodzący z turbiny. Jeśli jednak twój diesel kopci na niebiesko, może oznaczać to nieszczelność powstałą w wyniku nadmiernej eksploatacji turbosprężarki.
Czarny kolor spalin po elektronicznym tuningu silnika
Dymienie na czarno może pojawić się również po elektronicznym tuningu silnika (tzw. chiptuningu). Problem leży zwykle w błędnie zmodyfikowanym oprogramowaniu i podlega reklamacji. Co dokładnie może być źródłem nieprawidłowej pracy silnika? Do najczęstszych błędów należy:
- ustawienie nieprawidłowej proporcji mieszanki paliwa;
- otwarcie wtryskiwacza;
- błędne ustawienie kąta wyprzedzenia wtrysku.
Czarny dym przy przyspieszaniu – brudny kolektor ssący
Jeśli z układu wydechowego wydobywa się czarny dym wyłącznie podczas przyspieszania, silnik może nie mieć filtra cząstek stałych. Kolejną przyczyną może być uszkodzenie lub zanieczyszczenie wtryskiwaczy, co powoduje niewłaściwy strumień paliwa. Za czarne spaliny odpowiadać może też zanieczyszczony kolektor ssący oraz klapy zawirowujące – powietrze dostaje się wówczas do cylindrów w niewłaściwy sposób.
Jeśli twój diesel kopci na czarno, nie zwlekaj z wykonaniem pełnej diagnostyki u mechanika. Pamiętaj, aby podać informację o towarzyszących objawach – dobra obserwacja pracy silnika może znacznie ułatwić odnalezienie źródła problemu.