Niebieski dym jest jednym z najbardziej niepożądanych kolorów spalin wydobywających się z rury wydechowej auta. Bezsprzecznie jest to powód do obaw o stan techniczny auta. Kiedy diesel kopci na niebiesko, zwykle oznacza to usterkę silnika lub jego komponentów.
Kłęby niebieskiego dymu mogą bowiem świadczyć o nieprawidłowościach w procesie spalania oleju silnikowego, które mogą wynikać z przedostawania się niepożądanych substancji do komory spalania. Nie należy więc zwlekać z rozpoczęciem profesjonalnej diagnostyki u mechanika. Sprawdź, czy niebieski dym musi oznaczać generalny remont silnika!
Diesel kopci na niebiesko – kolor spalin a możliwa usterka
Dymienie silnika nie zawsze musi oznaczać awarię samochodu. Kolor spalin może wynikać z przeróżnych przyczyn. Jeśli diesel kopci na czarno, możesz mieć do czynienia z problemami z turbosprężarką, zanieczyszczonym filtrem powietrza czy usterką układu dolotowego lub układu EGR. Biały dym natomiast może być objawem uszkodzonej uszczelki pod głowicą lub samą głowicą.
Jeśli jednak diesel wydobywa się niebieski dym, najpewniej do komór spalania przedostaje się olej silnikowy. Aby odpowiednie zdiagnozować problem, należy przyjrzeć się momentowi, w którym silnik dymi na niebiesko. Dowiedz się, jakie awarie mogą spotkać silnik diesla!
Niebieski dym z rury wydechowej – awaria turbosprężarki
Niebieski kolor dymu powinien skłonić do sprawdzenia turbiny, kompresji oraz wtrysków. Dymienie może być bowiem spowodowane nieprawidłowym działaniem turbosprężarki. Mogła powstać nieszczelność przez nadmierną eksploatację turbo. Element zaczyna przepuszczać olej smarujący łożyska do układu dolotowego.
Do objawów usterki możemy zaliczyć nie tylko niebieski kolor wydobywających się spalić, ale również nagromadzenie oleju w przewodach dolotowych i chłodnicy powietrza. Z tego powodu możliwe jest ubywanie oleju. Aby sprawdzić, czy doszło do usterki turbosprężarki, należy skontrolować bagnetem ilość środka smarnego.
Diesel dymi na niebiesko na niskich obrotach – zużyte pierścienie tłokowe
Rura wydechowa jest wylotową częścią układu wydechowego. Jej zadaniem jest bezpieczne odprowadzanie spalin. W nowoczesnych samochodach z wysokoprężną jednostką napędową spaliny powinny być bezbarwne.
Jeśli diesel kopci na niebiesko, może to oznaczać, że pierścienie tłokowe uległy zużyciu. W tym miejscu warto zauważyć, że te elementy podlegają naturalnemu zużyciu. Mogą się jednak również zapiekać przez stosowanie niskiej jakości oleju lub zbyt rzadkie wymiany. Zły stan pierścieni uwidacznia się poprzez niebieski dym podczas dynamicznej jazdy lub na niskich obrotach.
Silnik dymi na niebiesko przy odpalaniu? Uszkodzenie lub nieszczelność uszczelniaczy zaworowych
Krótkotrwałe dymienie na niebiesko zwykle spowodowane jest przez usterkę związaną z uszczelniaczami zaworów. Wydostawanie się niebieskiej chmury spalin pojawia się głównie podczas odpalania po nocy, czyli w momencie uruchamiania zimnego silnika. Dym widoczny bezpośrednio po uruchomieniu jednostki napędowej powinien zaniknąć po chwili.
Uszczelniacze zaworowe z biegiem czasu tracą swoją sprężystość oraz szczelność. Ten stan może objawiać się również przez niebieskie spaliny pojawiające się w momencie zmniejszania prędkości obrotowej silniki, czyli podczas zwalniania samochodu.
Dlaczego diesel kopci na niebiesko? Z pewnością niebieski dym oznacza przewlekły problem. W pierwszej kolejności sprawdź poziom oleju – aby to zrobić, wystarczy wyciągnąć bagnet i skontrolować ilość smarowidła.
Jeśli auto wypuszcza niebieski dym podczas dodawania gazu, najpewniej uszkodzeniu uległy pierścienie tłokowe. W każdym przypadku koniecznie odstaw samochód do mechanika w celu wykonania profesjonalnej diagnostyki!