Spaliny wydobywające się z samochodów powinny być bezbarwne. Dotyczy to zarówno pojazdów napędzanych benzyną, jak i samochodów z silnikiem wysokoprężnym (diesel). Dopuszczalne są inne zabarwienia dymu, ale tylko w przypadku uruchomienia zimnego silnika (np. po nocnym postoju podczas zimy).
Po rozgrzaniu silnika spaliny znowu powinny być niezauważalne. Dlaczego benzyna kopci na czarno przy dodaniu gazu? Sprawdźmy to!
Benzyna kopci na czarno przy dodaniu gazu – sonda lambda
Jeśli twój samochód dymi na czarno, w pierwszej kolejności należy przyjrzeć się układowi sterowania silnikiem. Przyczyną czarnego koloru spalin w przypadku silników benzynowych może być uszkodzona sonda lambda. Czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach może przekazywać fałszywe informacje, co będzie prowadziło do nieprawidłowej regulacji składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Sonda lambda – objawy usterki:
- podświetlona kontrolka „check engine”;
- wzrost zużycia paliwa;
- spadem mocy silnika;
- samoistne zmiany prędkości obrotowej silnika;
- czarny dym z wydechu
Silnik benzynowy dymi na czarno? Przyczyną może być nagromadzony nagar!
Czarny dym może pojawić się również przez nagromadzony nagar. Nagar to osad węglowy, który powstaje z niedopalonego paliwa i oleju silnikowego. Gromadzi się wewnątrz silnika. Jego nagromadzenie powoduje zwiększone tarcie oraz przyspieszone zużycie części i podzespołów. Czarne zabarwienie dymu pojawia się w sytuacji, gdy część nagaru wydostanie się podczas rozruchu przez rurę wydechową.
Czarny dym w silniku benzynowym a elektroniczny tuning silnika
Dość częstym powodem kopcenia samochodu benzynowego na czarno jest nieodpowiednio wykonany tuning elektroniczny pojazdu. Winowajcą zwykle jest źle zaprogramowana mapa. Prowadzi to do wtryskiwania zbyt dużej ilości paliwa do komory spalania.
Usterkę można w dość łatwy sposób zdiagnozować, ponieważ czarny chmury spalin będą ulatniały się nie tylko podczas jazdy, ale również w czasie pracy silnika na biegu jałowym.
Niebieski dym z rury wydechowej – wyciek oleju
Turbosprężarka to urządzenie, które pozwala na podkręcenie mocy pojazdu bez zwiększania litrażu. Wyciek oleju z turbo może powodować wydobywanie się niebieskiego dymu z układu wydechowego – olej trafia wówczas do komór spalania. Przyczyn kopcenia na niebiesko warto również szukać w uszkodzeniach pierścieni tłokowych oraz uszczelniaczach zaworów.
Co oznacza biały dym?
Biały spaliny są zupełnie normalne przy rozruchu po długim postoju lub niskiej temperaturze powietrza oraz wysokiej wilgotności. W układzie wydechowym gromadzi się wówczas woda, która przy rozgrzewaniu silnika przekształca się w parę (nasz słynny białym dym).
Jeśli benzyna kopci na czarno przy dodaniu gazu, najpewniej winna jest sonda lambda. Pamiętaj jednak o pozostałych możliwych przyczynach. Nie zwlekaj z odstawieniem auta do mechanika – profesjonalna diagnostyka pozwoli zaoszczędzić mnóstwa nerwów i pieniędzy!