Czasy jazdy autami bez wspomagania kierownicy pamięta wielu starszych kierowców. Wtedy szczególnie poruszanie się po parkingu czy manewrowanie przy domu stanowiło spore wyzwanie. Teraz kierownicą można kręcić jednym palcem. Jednak z czasem regeneracja pomp wspomagania okazuje się realną i niezbyt odległą wizją. Dowiedz się, czy lepiej odnowić ten element, czy może lepsza będzie jego wymiana. W artykule postaramy się rozwiać wątpliwości!
Regeneracja pomp wspomagania kierownicy – dlaczego potrzebna?
Aby kierownica mogła działać bez użycia sporych sił, konieczne jest wsparcie hydrauliczne. W pompie wspomagania znajduje się ciecz, która pracuje z dużym ciśnieniem i wywiera wpływ na elementy ruchome w układzie wspomagania. Dlatego manewrowanie zaparkowanym autem nie sprawia kierowcy żadnego problemu. O ile oczywiście pompa jest w dobrym stanie. Uszkodzona pompa wspomagania generuje spore trudności i może być przyczyną awarii samochodu osobowego lub dostawczego.
Regeneracja pomp wspomagania – kiedy warto ją rozważyć?
Dlaczego dochodzi do awarii podzespołów w pompie? Główne przyczyny to:
- wyeksploatowanie;
- niewłaściwe użytkowanie auta;
- zaniedbania serwisowe.
Regeneracja pomp wspomagania jest konieczna z powodu rozszczelnienia, zatarcia łożyskowania, czy stwardnienia uszczelnień, które przekładają się na słabe ciśnienie wewnątrz. Poczujesz wtedy opór podczas skręcania, który maleje na wysokich obrotach silnika.
Na czym polega naprawa pompy wspomagania?
Jak wygląda taka regeneracja pomp wspomagania? Konieczne jest zdemontowanie elementu i rozebranie na części, aby oddzielić każdy element. Profesjonalny serwisant ustala na podstawie oględzin, jak bardzo dana część jest zużyta i uszkodzona i wymienia ją na nową. Konieczne jest również założenie uszczelnień, by pompa nie zaczęła znowu cieknąć. Wirnik, łożyskowania i inne elementy muszą zostać wymienione lub oczyszczone. Dopiero wtedy można je założyć ponownie.
Regeneracja pomp wspomagania – co dalej?
Amator bez większego zaplecza maszynowego będzie mógł po złożeniu pompy na stole zamontować ją w pojeździe. Jednak profesjonalista wie, że regeneracja pomp wspomagania to nie tylko założenie nowych części i ponowny montaż. Pompę należy sprawdzać na stole probierczym, by ustalić, jak radzi sobie z wytwarzaniem ciśnienia, czy nie cieknie i jak wpływa na nią różna temperatura płynu. Wtedy dopiero można mieć pewność, że regenerowana część nadaje się do dalszej eksploatacji.
Regeneracja pomp wspomagania – ile kosztuje?
Osoba zainteresowana takim serwisem zastanawia się zapewne, ile kosztuje proces regeneracji pompy wspomagania. Za zregenerowanie elementu zapłacisz w granicach 200–400 zł. Na pierwszy rzut oka może to być dosyć pokaźna kwota, ale inaczej na nią spojrzysz, gdy dowiesz się, ile kosztuje nowa lub używana pompa. Mogą one kosztować nawet 5-krotnie więcej niż sama regeneracja! Dlatego jest to koronny argument właśnie za odświeżeniem elementu.
Pompa wspomagania – regenerować czy zapłacić za wymianę?
Na rynku działają zakłady mechaniki pojazdowej, które chętnie przyjmą od ciebie starą pompę, a w zamian otrzymasz regenerowaną. Inni regenerują tę część, którą im oddajesz. Musisz upewnić się, jaki wariant proponuje dany warsztat i czy takie rozwiązanie jest dla ciebie dobre. A co, jeśli regeneracja pomp wspomagania nie wchodzi w grę? Możesz zdecydować się na zakup używanej. Często jednak nie wiesz, co z takim produktem działo się wcześniej i nie masz pewności, jak długo wytrzyma. Natomiast zupełnie nowe części są drogie i regeneracja o wiele bardziej się opłaca.
Czy pompę można zregenerować samodzielnie? Czy lepiej skorzystać z profesjonalnej usługi?
Jeśli chodzi o demontaż elementów i ich ponowne założenie, wszystko zależy od twoich umiejętności i tego, czy masz odpowiednie klucze. Zestawy naprawcze są do zdobycia w sklepach, więc nie będzie przesadnego problemu z ich uzyskaniem. Inna rzecz to kwestia skuteczności samodzielnej regeneracji pomp wspomagania. Zapewne w warunkach przydomowych nie masz miejsca na sprawdzenie szczelności pod wysokim ciśnieniem. Jeżeli jednak ktoś zaufany zgodziłby się na sprawdzenie takiego regenerowanego elementu, a sam masz umiejętności, by go naprawić, możesz próbować. Są kierowcy, którzy nie decydują się na wymianę części. Dolewają płynu od czasu do czasu i przyzwyczajają się do mocniejszych skrętów kierownicą. Oczywiście, da się tak jeździć, ale do czasu. Każda pompa wspomagania działa na pasku, a zatarcie łożyska i jego zatrzymanie może być przyczyną zerwania paska i uszkodzenia innych elementów napędu rozrządu. Nie ma więc co ryzykować, by nie wpędzić się w jeszcze większe wydatki. Regeneracja pomp wspomagania to o wiele rozsądniejszy pomysł! Tym bardziej, że jest o wiele tańsza niż zakup nowej pompy i znajdziesz fachowców, którzy ją przeprowadzą.