Zabytkowe motocykle zwracają na siebie uwagę swoim nietypowym wyglądem i wydają charakterystyczne dźwięki. Lata mijają, a one wciąż są uznawane za ikony stylu. Nie bez powodu wielu miłośników motoryzacji odnawia stare motocykle. Ich wyglądu nie da się w żaden sposób podrobić i są to z historycznego punktu widzenia bezcenne jednoślady. Jakie modele są najbardziej kultowe i jakie najczęściej pojawiają się w filmach? Ile dzisiaj kosztuje przedwojenny motocykl? Wybierz się w podróż w przeszłość, która sprawi, że rozkochasz się w tych wyjątkowych maszynach. Przeczytaj!
Najstarszy motocykl – pierwszy pojawił się w XIX wieku
Stare motocykle stosunkowo często można zobaczyć na polskich drogach. Jednak jaki jest naprawdę najstarszy? Historia jednośladów rozpoczyna się mniej więcej w tej samej chwili, co historia samochodów osobowych. Te pojazdy powstały w drugiej połowie XIX wieku. Pierwsze próby napędzania ramy silnikiem parowym datuje się na 1868 rok. Jednak jeden z pierwszych jednośladów zasilany benzyną powstał dopiero kilkanaście lat później – w 1885 roku. Został on stworzony przez duet niemieckich wynalazców – Gottlieba Daimlera i Wilhelma Maybacha. Maksymalna moc tego pojazdu wynosiła aż… 0,5 KM. Ten pierwszy motocykl miał niemal w całości drewnianą konstrukcję.
Przedwojenne motocykle w Polsce – czym wtedy jeżdżono?
Przedwojenne motocykle mogły rozwijać prędkość aż do 60 km/h. Pojemność ich silnika wynosiła ok. 100 ccm i były naprawdę bardzo popularne, także w odradzającej się Polsce. Lata 30. XX wieku to czas intensywnego rozwoju polskiej motoryzacji. Jednym z popularniejszych modeli był DKW RT 100. Produkowany od 1934 roku jednoślad był nazywany powszechnie „setką”. Jego moc wahała się między 2,5 a 3 KM. Była to dość lekka konstrukcja. Produkcję w niemieckim Zschopau kontynuowano aż do 1940 roku.
Stare motory zabytkowe – jednoślady z koszem
Wśród starych motorów zabytkowych warto wymienić te, które zmieniły obraz II wojny światowej. Można je często zobaczyć na historycznych filmach, dlatego nawet jeśli nie interesujesz się tym okresem, być może zwróciłeś na nie uwagę. Mowa tutaj o motocyklach z koszami. Dzięki nim można było w wygodny sposób przewozić nie tylko towary, lecz także ludzi. Stare motocykle z koszem, które przeszły do historii, to np. BMW R 75 Sahara czy Jawa 125. Produkowany w latach 1941-1946 model był wykorzystywany w działaniach zbrojnych. Rozpędzał się nawet do 92 km/h. Niestety, był trudny w prowadzeniu. Współcześnie nieczęsto można spotkać podobne jednoślady z koszami.
Polskie motocykle – tym się jeździło w PRL-u!
W PRL na rynku brakowało wielu produktów, w tym także motocykli. Te modele, które były dostępne, wyprzedawały się w mgnieniu oka. Pojazdy pojawiające się powszechnie w kraju pochodziły z krajów bloku wschodniego lub z niewielkich, lokalnych fabryk. Do najbardziej znanych motorów można zaliczyć jednoślad Junak M07. Te stare motocykle zostały zaprezentowane w 1954 roku, jednak produkcję na większą skalę rozpoczęto dopiero po kilku latach. Ich silnik miał pojemność 349 ccm i generował 17 KM. Stare motory paliły ok. 3,5-4 l paliwa na 100 km.
Ile kosztują stare motocykle z PRL-u? Na jaką sprzedaż możesz liczyć? Czy to dobra inwestycja?
To, ile zapłacisz za stary motocykl z PRL-u, zależy od wielu czynników. Inna będzie cena pojazdu wymagającego odrestaurowania, w innej cenie znajdziesz też unikaty i pojazdy przygotowane z myślą o wyścigach i pokazach pojazdów zabytkowych. Na przykład DKW RT z lat 50. XX wieku być może uda ci się kupić za ok. 15-25 tys. złotych. Musisz jednak wiedzieć, że w przypadku tego typu jednośladów trudno mówić o średnich cenach. Jeśli poszukujesz konkretnego modelu, będziesz musiał na niego cierpliwie czekać. Rynek starych motocykli jest specyficzny i nie da się w żaden sposób odnieść cen antyków do nowych maszyn.
Motory – stare, ale wciąż na drogach. Perełki motoryzacji
Słuszny wiek nie zawsze oznacza, że pojazd nie będzie sprawny! Co prawda liczba jeżdżących egzemplarzy sprzed lat cały czas się zmniejsza, jednak i w Polsce można znaleźć rzadkie jednoślady, które pomimo setki na karku wciąż mogą bezpiecznie poruszać się po drogach. Jeden z takich pojazdów znajduje się w kolekcji Grzegorza Walachniewicza z Pełczyna. Jego unikalny Levis Popular został wyprodukowany w 1919 roku i wciąż jest w pełni sprawny i nadal zachwyca. Brał nawet udział w kilku rajdach. Takie stare motocykle znanych marek nie są jednak popularne w Polsce, dlatego ten konkretny model był ściągany z Wielkiej Brytanii.
Motocykle zabytkowe możesz odnowić w domu
Jeśli stare motocykle dopiero zaczęły cię interesować, być może będziesz chciał szukać pierwszego egzemplarza do odrestaurowania. W wielu przypadkach będziesz mógł odnowić maszynę we własnym garażu. Musisz jednak koniecznie pamiętać o tym, żeby nie zabierać się za pracę w miejscach publicznych, ponieważ wiele gmin ma dość restrykcyjne zasady w kwestii ochrony środowiska. Taka praca nie musi być jednak wcale trudna. Na pewno renowacja starego motocykla jest łatwiejsza niż odnowa samochodów osobowych, choćby przez wzgląd na jego mniejsze gabaryty.
Na początek nie kupuj najstarszego modelu!
Planujesz pierwszy zakup starego jednośladu? Nie musisz rozpoczynać od najstarszego egzemplarza! Takie są często nie tylko drogie, lecz również trudne w naprawie i serwisie. Stare motocykle tego typu mogą okazać się dla ciebie zbyt dużym wyzwaniem na samym starcie. Postaw np. na japońskie modele z lat 80. XX wieku. Tego typu pojazdów nie brakuje na polskich drogach, więc bez większego problemu będziesz mógł dostać także odpowiednie elementy do odbudowy. Zakup takiego modelu pomoże ci w nauce. Dowiesz się:
- jak poprawnie odrestaurować motocykl;
- jak go poskładać i przemalować;
- jak pozbyć się rdzy.
Gdy w twoje ręce trafi później naprawdę zabytkowy sprzęt, będziesz już wiedział, co robić.
Stare motocykle – kultowe modele warte zakupu
Zastanawiasz się, które stare motocykle warto wziąć pod uwagę na początku przygody z zabytkami? Dobrym wyborem może okazać się Honda CBX1000, której premiera miała miejsce pod koniec lat 70. XX wieku. To naprawdę potężny motocykl, którego moc przekracza 100 KM. Mimo tego silnik od początku działał bardzo płynnie. Jeśli się postarasz, uda ci się kupić ten motor za ok. 20-25 tysięcy złotych. To naprawdę dobrze skonstruowana maszyna, która mimo upływu lat powinna być sprawna i kompletna. Można więc wciąż znaleźć zadbane motocykle. Ich stan nie odbiega znacznie od tego, w jakim opuszczały salon.
Stare motocykle z lat 80. – BMW R80 G/S
Jaki jeszcze klasyczny jednoślad możesz kupić? Czasem pojawia się na rynku pochodzący z lat 80. XX wieku model BMW R80 G/S. To motocykl klasy podróżniczej o mocy 50 KM. Był on prekursorem w swojej kategorii. Co przemawia za tymi motorami BMW? Często nie są sprzedawane jako zabytki, ponieważ mogą służyć nadal i są to sprawne pojazdy do codziennej jazdy. To pokazuje, jak dobra jest ich konstrukcja!
Stare motocykle – jakie normy muszą spełniać, by były zabytkami?
Motocykle zabytkowe to takie, które wyróżnia nie tylko słuszny wiek. Jeśli chcesz, by twój pojazd posiadał tzw. żółte tablice, musi on spełnić kilka wytycznych. Oto dwie z podstawowych trzech rzeczy, na które należy zwrócić uwagę:
- musi być starszy niż 25 lat;
- produkcja musiała zostać zakończona przynajmniej 15 lat temu.
Nie są to szczególnie restrykcyjne wymogi, biorąc pod uwagę, że wciąż powszechnie naprawia się maszyny z lat 80. XX wieku. Jednak to jeszcze nie wszystko. Takie stare motocykle muszą mieć w sobie minimum 75% oryginalnych części. Co ciekawe, minimalny wiek pojazdu w niektórych województwach jest podniesiony. Dotyczy to np. Wielkopolski czy Śląska, gdzie motor jest uznany za zabytek po skończeniu 30 lat.
Co zrobić, gdy stare motocykle nie spełniają wszystkich wymagań?
Stare motocykle, które szczególnie zapisały się w historii, nie muszą spełniać wszystkich podstawowych wymagań. Żółte tablice może więc dostać także pojazd, który był powiązany z ważną postacią historyczną, np. był własnością dawnego prezydenta kraju. Takie oznaczenie może też zostać przyznane motocyklowi, który jest wyjątkowy pod względem technicznym lub odnosił sukcesy w sporcie. Żółte tablice mogą dostać też motocykle, które zostały odrestaurowane według wzorca fabrycznego.
Zabytkowe motocykle – co dają żółte tablice?
Zabytkowe motocykle muszą być bezpieczne, aby mogły poruszać się na drogach. Właściciel jest zobowiązany utrzymywać pojazd w dobrym stanie. Jednak, gdy motor ma żółte tablice, nie musi jeździć na coroczny przegląd. Nie bez znaczenia jest też fakt, że właściciel takiego motocykla może pozwolić sobie na to, aby wykupić tylko czasowe OC. Stare motocykle okres zimowy zwykle spędzają w garażu. Jeśli wyjeżdżasz nimi na drogę tylko latem, np. po to, aby wziąć udział w zlotach i pokazach starych pojazdów, możesz wykupić OC tylko na ten konkretny okres.
Stare motocykle – dokumenty niezbędne, aby zarejestrować pojazd
Do rejestracji starych motocykli i po to, aby zdobyć żółte tablice rejestracyjne, musisz przygotować komplet dokumentów. Wśród nich musi być dowód własności pojazdu. Może mieć on np. formę spadku bądź umowę kupna-sprzedaży. Konieczny będzie także dowód rejestracyjny, a jeśli zginął w międzyczasie, koniecznie musisz dostarczyć oświadczenie o jego zaginięciu. Będą ci potrzebne także:
- decyzja konserwatora o wpisaniu pojazdu do rejestru zabytków;
- dowód osobisty właściciela;
- zaświadczenie z badania technicznego pojazdu;
- tablice rejestracyjne, jeśli jednoślad był do tej pory zarejestrowany w Polsce.
Stare motocykle to naprawdę bardzo rozległy temat. Można by pisać o wiele więcej o kultowych modelach i samej renowacji. Jednak nasz artykuł może być dobrym wstępem dla osób, które dopiero zaczynają interesować się zabytkowymi motocyklami. Jeśli masz zamiar polować na jeden z kultowych jednośladów, życzymy dużo cierpliwości i oczywiście sukcesu!