Posiadanie zabytkowego samochodu to prestiż sam w sobie. Jednak żółta tablica rejestracyjna wiąże się także z innymi przywilejami. Sprawdź, w jaki sposób możesz ją zdobyć. To nie jest takie trudne, jednak twój samochód musi spełniać trzy podstawowe wymogi. Żółte tablice oznaczają, że pojazd zostaje wpisany do rejestru zabytków, dlatego odpowiedzialny za niego staje się ich konserwator. Jaki ma to wpływ na prowadzenie samochodu? Czy każde stare auto może stać się zabytkiem? Sprawdź, kiedy możesz się ubiegać o takie tablice, jeśli twój samochód ma już swoje lata!
Żółte tablice rejestracyjne – jaki kraj ma je na co dzień?
Na wstępie warto wyjaśnić, że żółte tablice nie muszą od razu oznaczać samochodu zabytkowego. Jeśli pojazd ma z tyłu taki kolor tablic, zaś z przodu są one białe, prawdopodobnie masz do czynienia z pojazdem zarejestrowanym za granicą. To w Wielkiej Brytanii od 2001 roku obowiązują żółte tablice z czarnymi napisami, które stanowią tylne oznaczenie pojazdów. Dlaczego wprowadzono taki kolor? Kluczowe okazały się względy bezpieczeństwa. Pojawiło się ryzyko, że odbijające się światło będzie powodem pomyłki kierunku ruchu pojazdu. Inna barwa tablic ogranicza je do minimum.
Jakie auto może mieć żółte tablice w Polsce? Kryteria przyznawania żółtych rejestracji
Żółte tablice w Polsce są przyznawane pojazdom:
- które mają co najmniej 25 lub 30 lat (zależnie od województwa);
- które nie są produkowane od 15 lat;
- mają co najmniej 75% oryginalnych części.
Tylko samochody, które spełniają te warunki, mogą starać się o status zabytkowego pojazdu, chyba że… spełniają jeszcze inne kryteria. Na przykład żółte tablice rejestracyjne mogą dostać pojazdy, którymi poruszały się zasłużone osoby. Z takimi tablicami mogą jeździć również auta kluczowe dla historii motoryzacji i wybitne maszyny sportowe. Czasem mają więc o wiele mniej niż wskazane przez ustawodawcę 25 lub 30 lat.
Samochód zabytkowy nie oznacza wiekowy
Wbrew pozorom 30 lat to wcale nie tak dużo w przypadku auta! Samochody, które mogą dostać żółte tablice, są często wciąż sprawne i bez problemu kupisz je za niezbyt wysokie kwoty. Od 2020 roku za zabytek może zostać uznany Fiat Bravo i Fiat Brava. Te dwa podobne do siebie modele kupisz już za niecałe 2000 zł, a ich wartość będzie przecież cały czas rosła. Innym ciekawym przykładem może być Alfa Romeo 146. Ten kompaktowy włoski samochód także można kupić dość tanio. Bierz jednak pod uwagę, że liczba egzemplarzy w Polsce jest dość mocno ograniczona.
Żółte tablice i ich praktyczny wymiar – przywileje
Pewnie zastanawiasz się, co oznacza żółta tablica rejestracyjna w praktyce. Właściciel takiego samochodu ma pewne przywileje, które sprawiają, że warto mieć zabytki w swoim garażu. Przede wszystkim, takie auta nie muszą co roku przechodzić przeglądu. Wystarczy, że zostanie on wykonany przed przyznaniem tablic. Pamiętaj jednak, że nie będzie cię to zwalniać z dbania o to, by pojazd był bezpieczny na drodze! Ponadto żółte tablice rejestracyjne pozwolą ci na wykupienie jedynie sezonowego ubezpieczenia OC. W końcu pojazdy zabytkowe zwykle wyruszają z garażu głównie w okresie letnim, dlatego zimą nie będziesz musiał dodatkowo płacić za polisę.
Jak zarejestrować samochód jako zabytek?
Uważasz, że twój pojazd powinien być uznany przez konserwatora zabytków?
- Jeśli tak, to twoim pierwszym krokiem powinno być znalezienie rzeczoznawcy, który poprowadzi cię przez badania techniczne i resztę procesu.
- Następnie, aby zdobyć żółte tablice zabytkowe, będziesz musiał wypełnić kartę ewidencyjną.
- W tym samym czasie niezbędne będzie przygotowanie białej karty Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków.
- W następnej kolejności to właśnie ją, wraz z kartą ewidencyjną, będziesz musiał złożyć w siedzibie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
- Jedna kopia białej karty będzie musiała trafić także do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie, gdzie konserwator zabytków będzie mógł zweryfikować pojazd.
Rejestracja pojazdu. Żółte tablice – konserwator może ci odmówić
Jeśli twój pojazd nie będzie spełniał wszystkich wytycznych i norm, konserwator zabytków może odmówić przyznania żółtych tablic. Może się to zdarzyć wtedy, gdy w danym rejonie jest zarejestrowana zbyt duża liczba takich samych pojazdów, w związku z czym rejestracja kolejnego będzie jedynie obniżała ich wartość. Dlatego jeśli dopiero planujesz zakup pojazdu, który ma zostać zarejestrowany jako zabytek, postaraj się wybrać mniej popularny model. Wtedy masz większą szansę, że uda ci się go zarejestrować bez większych przeszkód. Żółte tablice powinny być w końcu wyróżnieniem dla naprawdę wyjątkowych pojazdów!
Gdzie kupić żółte tablice w Polsce?
Zdobycie żółtych tablic jest już ostatnim krokiem w drodze do tego, by pojazd był zabytkowy. Nie da się ich więc tak po prostu zakupić. Jeśli jednak przeszedłeś wszystkie poprzednie etapy, musisz zanieść komplet dokumentów do swojego wydziału komunikacji. Następnie, po uiszczeniu odpowiednich opłat, będziesz czekać na swoje wymarzone żółte tablice. Sam ostatni etap będzie kosztował cię ok. 200 zł, jednak warto zwrócić uwagę na to, że wcześniej będziesz musiał wyrobić m.in. białą kartę, kosztującą ok. 400-800 zł i przejść przegląd techniczny, za który będziesz musiał zapłacić 99 zł. Wlicz to w koszty, aby nie spotkała cię niespodzianka.
Żółte tablice to w Polsce oznaczenie zabytkowych pojazdów. Jeśli chcesz się o nie ubiegać, będziesz musiał ponieść pewne wydatki i dopełnić formalności. Jednak jazda autem zabytkowym wiąże się też z przywilejami, a przede wszystkim przyciąga wzrok innych osób!
Źródło zdjęcia: Dawid783 via Wikipedia, CC BY-SA 3.