Jeśli kupujesz opony do skutera, powinieneś przestrzegać zaleceń producenta. W przypadku aut osobowych kierowcy modyfikują wielkość kół. Zakładają np. inne felgi, szerokie i niskoprofilowe ogumienie. W motocyklach i skuterach tego nie zrobisz i możliwości modyfikacji są ograniczone. To jednak sprawia, że zasady dotyczące opon skuterowych są bardziej uniwersalne. Co powinieneś wiedzieć przed ich zakupem? Sprawdź!
Jakie opony do skutera wybrać? Sprawdź najważniejsze parametry
Po pierwsze – rozmiar. Tutaj wybór nie powinien być trudny. Podstawowe wartości opisywane są na profilu opony do skutera w formie trzech ciągów liczbowych. Weźmy na tapet np. oznaczenie 130/70/12. Pierwsza z liczb oznacza szerokość bieżnika wyrażoną w milimetrach. Druga jest wartością procentową szerokości i oznacza wysokość profilu. Nie używa się do tego oznaczenia w miarach metrycznych, ale w stosunku do miary szerokości. W tym przypadku jest to 70% ze 130 mm, czyli 91 mm. Ostatnia wartość to rozmiar felgi w calach.
Opony do skutera diagonalne czy radialne?
Aby zdecydować o wyborze, trzeba najpierw zapoznać się z cechami takiego ogumienia. Opony do skutera wykonane w technologii diagonalnej sprawdzają się przede wszystkim w offroadzie. W przypadku skuterów trudno jest mówić o wyczynowej jeździe poza szosami, jednak warto wiedzieć o istnieniu takiego ogumienia. Opony diagonalne są bardzo odporne na uszkodzenia, wytrzymałe i świetnie tłumią nierówności. Opony radialne natomiast:
- zapewniają większą przyczepność również na łukach;
- mają niskie opory toczenia;
- nadają się też do jazdy na mokrej nawierzchni i nie przegrzewają się tak szybko, jak diagonalne.
Nie wiesz, z jakim typem opon masz do czynienia w pojeździe? Możesz je rozpoznać po oznaczeniu – R to radialne, D to oczywiście diagonalne.
Nowe opony do skutera a data produkcji
W produktach zaakceptowanych przez Ministerstwo Transportu w USA i Kanadzie znajdują się oznaczenia „DOT”. Zaraz po tych trzech literach widnieje oznaczenie liczbowe, które wskazuje na datę produkcji opony do skutera. Jeśli zależy ci na nowych egzemplarzach, nie powinny być one starsze niż 3 lata od bieżącej daty. Taki jest bowiem limit czasu decydujący o tym, czy opona jest nowa lub nie. Zapis liczbowy informuje o tygodniu produkcji i roku. Jakiś przykład? 1721 oznacza 17 tydzień 2021 roku.
Dętkowe czy bezdętkowe opony do skutera?
Jeśli bierzesz pod uwagę jedynie cenę, opony do skutera dętkowe wypadają korzystniej. Jednak mają to do siebie, że podczas eksploatacji częściej zawodzą. Dlaczego? Główną przyczyną jest fakt, że są bardziej podatne na zmiany ciśnienia wewnątrz. Dlatego motocyklista jest zmuszony do częstszego kontrolowania poziomu ich nabicia. Poza tym, po przebiciu ogumienia powietrze bardzo szybko ucieka, przez co nie da się dojechać do punktu wulkanizacji i od razu wyeliminować problemu.
Opony bezdętkowe do skutera i ich zalety
Na drugim biegunie znajdują się bezdętkowe opony do skutera. Chociaż są droższe, to w zdecydowanej większości motocykli znajdują dla siebie miejsce. Dlaczego? Nie są podatne na zmiany ciśnienia, są zdecydowanie łatwiejsze w montażu i pozwalają na kontynuowanie podróży po przebiciu (oczywiście nie na długo). Riderzy chętniej wybierają je do swoich motocykli i skuterów, mimo że to ogumienie więcej kosztuje.
Opony skuterowe a indeksy nośności i prędkości
Oba parametry mają wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Indeks nośności mówi o tym, ile kilogramów mogą przyjąć na siebie opony do skutera podczas jazdy z prędkością maksymalną. Zakres to od 20 do 89, jednak wartość wagowa nie oznacza takiej samej liczby w kilogramach. Dlatego „20” to nie 20 kilogramów, ale 80 kg.
Podobnie jest w przypadku indeksu prędkości. To parametr mówiący o maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla opony zamontowanej w skuterze. Najmniejsza wartość J oznacza 100 km/h. Warto szukać tabeli z rozpisanymi wszystkimi wartościami i dobrać opony, uwzględniając parametry swojego motocykla.
Opony do skutera i motocykla – ile powietrza powinny mieć?
Bagatelizowanie poziomu nabicia opon w jednośladzie może mieć opłakane skutki. Pamiętaj, że masz do dyspozycji 2 koła, a nie 4. Opony motocyklowe muszą być napompowane do wartości widocznych na profilu ogumienia. Ile powietrza w oponach skutera powinno więc być? Jeśli jakimś sposobem masz problem z odczytaniem liczb, to postaraj się trzymać wartości 1,9-2,5 bara. Mniejsze ciśnienie powinno być w przednim kole, większe na tyle. Nie powinieneś przekraczać tych wartości, a tym bardziej bagatelizować nadmiernego spadku ciśnienia. Dlatego częsta kontrola (raz na tydzień) jest jak najbardziej wskazana.
Opony zimowe do skutera – czy to ma sens?
Weź pod uwagę fakt, że opony do skutera określane jako zimowe nie są przeznaczone do jazdy po śniegu. Są raczej dla osób poruszających się po asfalcie w niskich temperaturach. Jazda na dwóch kołach jest specyficzna i nawet najlepsze ogumienie do jednośladu nie da rady na lodzie czy ubitym śniegu. Dlatego pomyśl, jak często używałbyś skutera w zimie i czy jest sens takie opony zakładać. Plus jest taki, że do zimówek do skuterów jest sporo. Pamiętaj jednak, że nie możesz oczekiwać od nich tego, co dają opony zimowe do auta.
W skuterach i motocyklach nie ma miejsca na eksperymenty z wymiarami opon. Dlatego trzymaj się tego, co zalecił ci producent i postaw na sprawdzone rozwiązania. Opony do skutera powinieneś także regularnie sprawdzać pod kątem ciśnienia. Nie zapominaj o tym, ponieważ niedostateczne nabicie może mieć fatalne konsekwencje.