Produkowane ponad 20 lat temu auta miały niski poziom wyciszenia wnętrza. Obecnie przywiązuje się do tej kwestii sporą wagę, co znajduje odzwierciedlenie w kulturze pracy silników. Wygłuszanie samochodów, które pracują głośniej, poprawia komfort kierowcy i pasażerów. Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób sprawić, by pojazd był cichszy, służymy pomocą. Do wyciszenia wnętrza samochodu będą ci potrzebne narzędzia i oczywiście nasze wskazówki. Tych pierwszych niestety ci nie damy, ale cenne rady znajdziesz w artykule!
Mata wygłuszająca do samochodu – jaka najlepsza?
Produktów przydatnych do wyciszenia wnętrza jest mnóstwo. Każde auto zostaje co prawda fabrycznie wyciszone, jednak nie zawsze poziom dźwięku jest dla kierowcy i pasażerów akceptowalny. Aby zmniejszyć natężenie wibracji i hałasu, używa się mat o różnych właściwościach i specjalnym składzie. Zwykle są one naklejane na konkretne elementy wnętrza, co zdecydowanie ułatwia montaż. Wygłuszanie samochodów nie jest zbyt skomplikowane. Dostępność wysokiej jakości materiałów sprawia, że możesz wykonać tę czynność we własnym garażu. Rodzaj maty trzeba dostosować do wyciszanego elementu.
Na czym polega wygłuszanie auta?
Elementy konstrukcyjne auta wykonane są z cienkich arkuszy blachy tłoczonej. Jej grubość maksymalna dochodzi do 2 mm, ale zwykle blacha jest dużo cieńsza. Dźwięki i wibracje przedostają się więc do wnętrza pojazdu i uprzykrzają życie podróżnym. Sposobem na te hałasy może być zwiększenie głośności radia, ale na dłuższą metę nie zdaje to egzaminu. Konieczne staje się wyciszenie samochodu. Producenci aut wygłuszają je fabrycznie, jednak mata filcowa, którą stosują, nie izoluje tak dobrze, jak droższe materiały.
Jak przeprowadza się wyciszanie samochodów?
Aby wyciszenie auta było skuteczne, musisz najpierw określić, jaki rodzaj hałasu jest dla ciebie najbardziej drażniący. Niekiedy samochód tylko w jakimś konkretnym punkcie jest niedostatecznie odizolowany od dźwięków i nie trzeba demontować wszystkiego wewnątrz. Niektórych kierowców może drażnić stukający o dach deszcz. Inni nie mogą wytrzymać z powodu głośnego warkotu silnika. Jeszcze inni po założeniu szerszych opon o niższym profilu narzekają na hałas kół. Dlatego w pierwszej kolejności zastanów się, czy interesuje cię kompleksowe wygłuszanie samochodów, czy tylko miejscowe.
Wygłuszanie samochodów – niezbędne akcesoria
Zanim rozpoczniesz demontaż, upewnij się, że masz arsenał narzędzi potrzebnych do pracy. Zwykle nie będzie ich przesadnie dużo, ale szarpanie się z wnętrzem tylko przy pomocy śrubokręta płaskiego mija się z celem. Wyciszanie aut nie obejdzie się bez:
- opalarki;
- miary;
- noża tzw. tapeciaka;
- nożyczek;
- śrubokręta płaskiego;
- wkrętaka;
- odtłuszczacza;
- zestawu kluczy oczkowych i nasadowych;
- rolki dociskowej;
- ściągaczy do spinek;
- ewentualnie dodatkowych spinek i śrub na wypadek uszkodzenia.
Maty wygłuszające do samochodu – przegląd produktów
Fabrycznie stosowane maty bitumiczne i filcowe
Producenci samochodów zwykle używają do wyciszania mat bitumicznych, dekarskich i filcowych. Są to najtańsze produkty dostępne na rynku, dlatego tak chętnie stosowane na pierwszy montaż. Oczywiście, zapewniają pewien stopień izolacji przed hałasem, jednak nie wszystkie ich właściwości przekładają się na komfort kierowców. Wygłuszanie samochodów przy pomocy mat filcowych jest niesie za sobą ryzyko chłonięcia wilgoci. Są to zwykle lekkie arkusze, jednak gdy nasiąkną i trzymają w sobie wodę, wówczas emitują nieprzyjemny zapach (szczególnie latem).
Nowocześniejsze maty piankowe, kauczukowe i butylowe
Obecnie stosuje się właśnie te rodzaje mat, które wzajemnie uzupełniają się właściwościami. Wykorzystanie dwóch rodzajów z trzech proponowanych pozwala zupełnie odmienić wnętrze. Wygłuszanie samochodów przy ich użyciu pozwala wyeliminować dźwięki, wibracje i drgania. Co ważne, każdy z tych materiałów jest łatwy w montażu, więc nie będziesz miał problemu podczas klejenia. Nie wymagają one klejenia na gorąco, jednak wykorzystanie opalarki pozwala osiągnąć większą elastyczność materiału. Arkusze tych mat są jednak droższe od wcześniej opisywanych niekiedy nawet trzykrotnie, ale efekt czasem jest ważniejszy niż koszty.
Jaka mata wygłuszająca do samochodu będzie najlepsza?
To zależy od elementu, który chcesz wyciszyć. Dlatego poniżej przedstawiamy najlepsze propozycje dla konkretnych stref samochodu.
Wygłuszanie komory silnika
Jaka mata wygłuszająca silnik będzie optymalna? Proponujemy połączenie maty butylowej i piankowej. Dlaczego? Obie wykazują sporą odporność na wysoką temperaturę i są łatwe w montażu. Produkty butylowe eliminują dźwięki o niskich i średnich tonach, natomiast arkusze piankowe dobrze radzą sobie z wysokimi częstotliwościami. Warto wybrać odpowiednio przystosowane do maski silnika produkty piankowe, ponieważ najtańsze artykuły tego rodzaju nie są odporne na ogień.
Izolowanie nadkoli pojazdu
W tym przypadku potrzebujesz bardzo odpornej na warunki atmosferyczne maty, która będzie radziła sobie doskonale z wygłuszaniem samochodów. Tu także powinieneś sięgnąć po arkusze butylowe. Dlaczego? Charakteryzują się odpornością na wodę i są łatwe w montażu. Poza tym, ich klej jest bardzo mocny, a to szczególnie ważne w miejscach narażonych na zawilgocenie. Bardzo dobrze radzą sobie z izolowaniem strefy nadkoli od szumów opon.
Wyciszanie samochodów wewnątrz
W zasadzie każdy dostępny rodzaj mat do wygłuszania będzie sprawdzał się we wnętrzu. Pamiętaj jednak, że najcięższe produkty, czyli dekarskie i butylowe będą mocno obciążały auto na sporej powierzchni. A to wpłynie na jego właściwości jezdne, konsumpcję paliwa i zużycie elementów resorujących. Jaka najlepsza mata wygłuszająca do samochodu wewnątrz? Zdecydowanie piankowa. Jest lekka, łatwo ją przykleić i nie brudzi. Poza tym, eliminuje większość niepożądanych dźwięków.
Wyciszanie pojazdów – opłacalność
Co musisz zrobić, zanim zabierzesz się za wygłuszanie samochodów? W pierwszej kolejności oblicz, ile materiału będzie ci potrzebne. Dzięki temu dokładnie ustalisz koszty, a to pozwoli ci na podjęcie decyzji, czy warto w ogóle się za to brać. Gdybyś chciał odizolować dźwięki z maski przedniej, będziesz potrzebował ok. 6 m² maty butylowej i piankowej. Same materiały będą kosztowały w tym przypadku ok. 350-400 zł. Dlatego w aucie za 3 tysiące taka inwestycja nie będzie zbyt opłacalna.
Wygłuszanie samochodów krok po kroku
Teraz przejdziemy do szczegółowej instrukcji, dzięki której będziesz mógł samodzielnie zabrać się za wygłuszanie samochodów. Znajdziesz tutaj podpowiedzi i wskazówki, co robić i jakich błędów unikać. Zaczynamy!
Demontaż akumulatora
Skoro wyciszasz wnętrze i nie będziesz niczego spawał, to po co odłączać akumulator? Jest to konieczne ze względów bezpieczeństwa. Zdejmując elementy wnętrza, na pewno dostaniesz się do przewodów elektrycznych upakowanych w wiązki. Niektóre z nich będzie trzeba odpiąć, a inne elementy elektryczne powinno się nawet zdemontować. Dlatego dla własnego komfortu i bezpieczeństwa powinieneś wypiąć akumulator przed rozpoczęciem prac.
Zdejmowanie poszczególnych części wnętrza
Podczas wygłuszania musisz dostać się do blachy samochodu. Wszystko, co jest pomiędzy tobą a nią, musisz zdemontować. Nie zawsze będzie to łatwe, bo producenci zabezpieczają poszczególne plastiki spinkami i śrubami. Demontuj więc elementy strefami. Zawsze odkładaj poszczególne akcesoria montażowe w kolejności ich ponownego założenia i w sąsiedztwie zdemontowanych części. Wygłuszanie samochodów jest proste, ale ponowne zakładanie podzespołów sprawia najwięcej problemów. Tam, gdzie kończą się obicia i plastikowe elementy, dobrze jest też zaznaczyć sobie ich krawędzie, żeby nie wyjść matami poza obrys.
Przygotowanie podłoża do nakładania maty
Bardzo ważnym etapem jest odtłuszczenie powierzchni przed naklejaniem. Gdy zdejmiesz wszystkie elementy, być może zobaczysz też drobne oznaki korozji lub inne miejsca wymagające naprawy. Odtłuścić te powierzchnie powinieneś przed naklejeniem arkuszy. Postaraj się też bardzo dokładnie wyczyścić całą powierzchnię klejenia. To ważne, ponieważ odrywające się warstwy izolacji akustycznej nie będą spełniały swojej roli. Powstające wtedy pęcherzyki powietrza sprawią, że wyciszenie nie będzie efektywne.
Poprawne przyklejanie mat wygłuszających
Gdy wszystko masz już wyczyszczone, pora zająć się przyklejaniem. Warto wykorzystać do tego opalarkę, szczególnie gdy korzystasz z mat bitumicznych. Inne również będą lepiej się formowały, zwłaszcza jeśli jest na nich warstwa aluminium. Wygłuszanie samochodów przynosi najlepsze efekty, gdy przyklejasz jak największe powierzchnie jednym arkuszem. Oczywiście, nie zawsze jest to możliwe, bo szczególnie w drzwiach znajduje się mnóstwo mniejszych wystających elementów. Staraj się ciąć kawałki na mniejsze tylko tam, gdzie to konieczne. Unikaj szczelin między fragmentami i klej je na zakładkę.
Nakładanie drugiej warstwy wygłuszenia
Zwykle jedna mata wyciszająca nie zamaskuje wszystkich hałasów. Dlatego dobrze jest łączyć gatunki arkuszy i wykorzystywać przynajmniej dwie warstwy. Po przyklejeniu pierwszej musisz odtłuścić jej powierzchnię i dopiero potem przejść do naklejania kolejnej warstwy. Nie przesadzaj jednak z grubością, żeby zbytnio nie obciążyć nadwozia.
Ponowny montaż wszystkich elementów
To zdecydowanie najtrudniejszy etap ze wszystkich. Wymaga staranności podczas wcześniejszego zdejmowania wszystkich części. Musisz pamiętać o odkładaniu ich na swoje miejsce. Mowa szczególnie o plastikowych uchwytach i spinkach. Postaraj się spasować elementy jak najstaranniej, żeby w trakcie jazdy na dołkach nic nie trzeszczało.
Wyciszenie samochodu samodzielnie czy w profesjonalnym warsztacie?
To zagwozdka niejednego właściciela auta. Z jednej strony powierzenie powierzenie auta firmie zajmującej się wygłuszaniem samochodów jest bardzo wygodne. Nie musisz przejmować się zakupem materiałów, brudzeniem się podczas pracy, demontażem i ponownym montażem. Dla osób, które nie mają miejsca na takie prace, jest to w zasadzie jedyna rozsądna opcja. Poza tym, nie musisz specjalnie w tym celu kupować opalarki i innych niezbędnych akcesoriów. Usługa wyciszania jest często zdecydowanie szybciej realizowana właśnie w takich warsztatach, bo osoby tam pracujące mają już spore doświadczenie.
Zalety samodzielnego wyciszania aut
Z drugiej strony samodzielne wygłuszanie samochodów daje niesamowitą satysfakcję. Możesz zapoznać się też ze stanem blacharskim swojego auta w różnych jego zakamarkach. W ten sposób jeszcze lepiej dowiesz się, gdzie co jest i zyskasz wprawę w demontażu i montażu elementów. Jeśli samodzielnie zabierzesz się do pracy, oszczędzisz też sporo pieniędzy. Musisz tylko oszacować materiałów i ewentualnie wypożyczenia lub kupna opalarki. W przypadku profesjonalnego zakładu musisz liczyć się z koniecznością wydania nawet 4000 zł i więcej, jeśli interesuje cię wygłuszanie całego auta.
Co daje kompleksowe wyciszanie samochodów wewnątrz i na zewnątrz?
Do dokładnego porównania wyników hałasu w środku przyda ci się sonometr. Jednak i bez niego z pewnością dostrzeżesz, że w kabinie jest zdecydowanie ciszej. Wygłuszanie samochodów zwykle przynosi zyski rzędu 5-6 decybeli, co znacznie zwiększa komfort podróżnych. Spore zyski można zauważyć szczególnie wraz ze wzrostem prędkości jazdy. Jeśli w samochodzie były wykonywane dodatkowe zmiany, po których auto było głośniejsze, wyciszenie będzie jeszcze bardziej odczuwalne.
Na co uważać przy wygłuszaniu samochodu?
Podczas prac można popełnić szereg błędów. Pierwszy z nich to zbyt mało materiałów. Jeśli nie zakończysz prac w jednym podejściu, uziemisz swój samochód na dłuższy czas. Pamiętaj też, by nie iść na skróty – przyklejanie arkuszy oszczędnie nic nie da. Albo wycisz cały element, albo nie rób tego wcale. Kolejna sprawa to solidne przytwierdzenie maty do podłoża. Rolka dociskowa jest właśnie po to, by nie pozostawiać żadnych pęcherzy powietrza. Przejeżdżaj nią raz za razem, by wypchnąć wszystkie pozostałości bąbelków spod spodu. Tylko w ten sposób będziesz mieć pewność, że auto jest solidnie wyciszone. Ostatnia sprawa – nie rwij elementów na siłę. Plastikowe uchwyty naprawdę bardzo łatwo połamać.
Wygłuszanie samochodów możesz wykonać samodzielnie. Pamiętaj o naszych wskazówkach, jeśli zabierasz się do takich prac po raz pierwszy. Takie wyciszenie musi być solidne i trwałe, bo inaczej cały twój pójdzie na marne.