Ktoś mógłby powiedzieć, że wymiana koła jest tak banalną czynnością, że nie ma sensu o niej pisać i opowiadać. Nic bardziej mylnego! Podczas tak błahej z pozoru czynności można popełnić wiele błędów, które niekiedy kończą się rozwiercaniem śruby albo prowadzą do zmiany piasty. Jak uniknąć kłopotów? Poznaj etapy zmiany kół i dowiedz się, kiedy powinieneś być szczególnie czujny. Przeczytaj!
Wymiana koła w samochodzie – kiedy potrzebna?
Odkręcanie koła jest potrzebne podczas wielu czynności serwisowych i przy wymianie elementów w aucie.Każde zerknięcie na stan klocków hamulcowych, tarcz i bębnów wymaga, aby koło zostało zdemontowane. Wymiana elementów zawieszenia również ma związek ze zdjęciem obręczy. Poza tym wymiana koła ma miejsce, gdy w trakcie jazdy dojdzie do przebicia opony, ale najczęściej jest przeprowadzana, gdy zbliża się zima lub lato. Musisz zatem opanować umiejętność prawidłowego zdejmowania i zakładania kół, by nie doprowadzić do uszkodzenia śrub i gwintów.
Wymiana koła w aucie – co może pójść nie tak?
Wykonywanie napraw na niestabilnym gruncie grozi przesunięciem się lewarka lub podnośnika i auto może opaść na piastę. Trzeba pamiętać o przygotowaniu podłoża, bo zaniedbania mogą skutkować nie tylko zniszczeniami, lecz również utratą zdrowia osoby wykonującej naprawę.
Zmiana koła a śruby mocujące
Wymiana koła niesie za sobą również ryzyko urwania śrub mocujących. Do takiej sytuacji dochodzi zwykle podczas odkręcania elementów, gdy były nadmiernie zakręcone i dodatkowo „złapały” nieco korozji. Z kolei zbyt mocne dokręcanie przy bardzo miękkich felgach może spowodować uszkodzenie samej obręczy. Inne znane przypadki kłopotów po złym założeniu koła to:
- konieczność gwintowania otworów i śrub;
- krzywe osadzenie w otworze centrującym i bicie koła;
- konieczność wymiany piasty pod wpływem kompletnego zniszczenia gwintu.
Wymiana koła w samochodzie krok po kroku. Wyciągnij podnośnik, klin i klucz do kół!
Abyś mógł uniknąć wielu komplikacji wymienionych powyżej, zamieszczamy szczegółową instrukcję. Wymiana koła zgodnie z tymi podpowiedziami zapewni ci bezawaryjną jazdę. Warunkiem jest dostosowanie się do wskazówek. Sprawdź, jak wymienić koło w aucie!
Ustaw auto na właściwym podłożu na poboczu lub parkingu i zabezpiecz koła klinami
Mówiąc o odpowiedniej powierzchni, mamy na myśli koniecznie twardy i równy grunt. Najlepiej jest ustawić pojazd na jakimś fragmencie betonowego placu lub kostki brukowej albo asfaltu. W zasadzie nie ma znaczenia, jakie to będzie podłoże. Ważne, żeby pojazd nie był pochylony na żadną stronę, a lewarek czy podnośnik mógł stabilnie przejąć ciężar auta bez wbijania się w ziemię. Pozostaw auto na biegu i dodatkowo podłóż pod koła nieodkręcane kliny blokujące lub solidne blokady np. w formie cegły albo kamieni. To obowiązkowe, zanim weźmiesz się za wymianę koła. Jeśli musisz zmienić koło w samochodzie na poboczu drogi, pamiętaj o włączeniu świateł awaryjnych i ustawieniu trójkąta ostrzegawczego.
Poluzuj śruby, zanim podniesiesz auto
Ma to duże znaczenie, bo mogą one być bardzo mocno zapieczone wewnątrz gwintów. Koło wiszące w powietrzu będzie się obracało. Pozostawienie go na hamulcu ręcznym lub biegu i próba odkręcenia śrub może się źle skończyć. Dlatego najlepiej każdą ze śrub poluzuj, zanim uniesiesz auto do góry. W tym celu przygotuj sobie klucz udarowy lub zalecany przez producenta i weź przedłużkę w formie rurki stalowej. Będzie ci łatwiej, jeśli zrobisz sobie dłuższe ramię do odkręcania. Uważaj ze stawaniem na kluczu, bo możesz uszkodzić śrubę i narzędzie!
Wymiana koła zapasowego – podłóż lewarek lub podnośnik i odkręć śruby
Wymiana koła zawsze wymaga podniesienia samochodu.
- Na progu auta znajdź miejsce przygotowane przez producenta do umieszczenia w nim podstawy lewarka.
- Postaraj się podłożyć go tak, by po rozkręceniu był jak najbliżej pionowej pozycji.
- Kiedy już uniesiesz auto, zatrzymaj się w momencie, gdy pomiędzy bieżnikiem a podłożem będzie przestrzeń na włożenie palców.
- Wtedy odkręcaj kolejno śruby, zostawiając sobie ostatnią na samym dole lub na górze.
- Jeśli po demontażu koło nie będzie chciało zejść z otworu centrującego, uderz oponę lekko w profil i wtedy zeskoczy.
Zmiana koła w aucie – oczyszczenie i ponowny montaż
Przed założeniem nowego koła warto przyjrzeć się śrubom mocującym. Dobrze jest oczyścić je drucianą szczotką, a jeśli ich stan jest mocno nadwyrężony, najlepiej wymienić śruby na nowe. Zwykle jednak nie ma takiej potrzeby. Wymiana koła i ponowny montaż wymagają założenia elementu na otwór centrujący i ustawienia felgi tak, by można było wkręcić śruby w piastę. Kluczowe jest dokładne wkręcanie śrub palcami, by dokładnie wyczuć opór podczas ich obrotu. Zakładając je na klucz, trudno jest wyczuć, czy koło ustawione jest w płaszczyźnie prostopadłej do piasty i w konsekwencji łatwo przejechać gwint.
Co jest tu równie istotne?
- Zakręcaj śruby zawsze na krzyż po linii prostej. W przeciwnym wypadku możesz zniszczyć śrubę lub piastę.
- Nigdy nie dokręcaj ich do oporu, zanim nie wkręcisz wszystkich na swoje miejsce. Rób to stopniowo.
Samodzielna wymiana koła – końcowe dokręcanie
Po wstępnym zakręceniu śrub, gdy nie dasz rady ich już dokręcić jedną ręką, możesz opuścić auto. Teraz przyda ci się przedłużenie ramienia klucza. Pamiętaj, że wymiana koła musi być zakończona odpowiednim przykręcaniem felgi, by jazda była bezpieczna. Łatwo tutaj przesadzić, szczególnie jeśli weźmiesz bardzo długą rurkę. Dlatego zwykle taka o długości 50 cm będzie optymalna. Dokręcaj śruby na krzyż aż do wyczuwalnego solidnego oporu.
Czy wymiana koła w samochodzie jest skomplikowana?
Jeśli masz sporą wprawę, wymiana koła zajmie ci mniej czasu niż przeczytanie tego tekstu. To bardzo proste, ale złe wykonanie może cię kosztować sporo nerwów. Wielu osobom zdarzyło się urwać śrubę podczas dokręcania lub odkręcania. Nieraz auto spadło z lewarka albo się stoczyło, ponieważ nie zabezpieczono go klinami. Często też nie obejdzie się bez gwintowania śrub montażowych po nieprawidłowym wykonaniu montażu. Dlatego lepiej dostosować się do naszych wskazówek i przede wszystkim wykonywać pracę dokładnie i spokojnie.
Być może akurat teraz nie skorzystasz z naszych porad dotyczących wymiany koła, ale w razie przebicia opony wiedza może okazać się niezbędna. Zapamiętaj najważniejsze zasady. Upewnij się również, że twoje koło zapasowe jest napompowane, a w bagażniku auta przewozisz trójkąt ostrzegawczy, a także zestaw kluczy i lewarek.
Najczęściej zadawane pytania
Czy można samemu wymienić koła w samochodzie?
Oczywiście! Nie jest to skomplikowana czynność – wystarczy przestrzegać kilku podstawowych kroków i posiadać odpowiednie narzędzia. Ustaw samochód na prostej nawierzchni i użyj lewarka, aby go podnieść na właściwą wysokość. Następnie za pomocą klucza udarowego i przedłużki, zdejmij koło, załóż nowe, dokręć śruby w prawidłowy sposób, opuść samochód na ziemię, dokręć felgi. Czynności te powtórz przy każdym kole.
Ile za wymianę opon 2022?
W przypadku felg o średnicy do 16 cali koszt wymiany i wyważenia kół waha się w przedziale od 65 do 100 zł za komplet. Cena wymiany opon z wyważeniem kół (przy felgach stalowych o średnicy 19 cali) to wydatek od 80 do 120 zł.
Ile czasu zmienia się koła?
Standardowa wymiana kół (bez uszkodzeń i konieczności wymiany innych elementów) zajmuje około pół godziny.