Jeżeli chcesz, żeby twój samochód dobrze się sprawował, musisz o niego dbać. Wiesz na pewno, że sercem każdego auta jest silnik. To najbardziej newralgiczny element pojazdu. Budowa silnika jest bardzo skomplikowana, w jego skład wchodzą rozmaite podzespoły, z których każdy ma swoje zadanie.
Drobna usterka jednego z nich może spowodować niewłaściwą pracę silnika. To może doprowadzić nawet do całkowitego zniszczenia jednostki napędowej.
Jednym z takich elementów jest odma olejowa, która ma za zadanie odpowietrzać skrzynię korbową. To sprawia, że gazy są kierowane do cylindrów. Nieprawidłowe działanie może skutkować niekontrolowanym wzrostem ciśnienia w skrzyni, a w konsekwencji wycieku oleju.
Kiedy sprawdzasz, w jakim stanie jest odma olejowa, objawy jej niewłaściwego działania powinny wzbudzić twoją czujność. Zły stan odmy może doprowadzić do awarii silnika. Koszty takich napraw są zwykle bardzo wysokie.
Dlatego powinieneś wiedzieć, czym jest odma silnika i jaką pełni rolę. Nawet amatorzy, którzy nie znają się bardzo na motoryzacji, mogą zwrócić uwagę na pewne nietypowe objawy. Wówczas będzie wiadomo, że powinieneś natychmiast skontaktować się z specjalistą samochodowym.
Czym jest odma olejowa?
Aby zrozumieć dokładnie, co to jest odma, musisz poznać poszczególne elementy silnika. Bardzo ważną częścią jest komora korbowa. Jest to swego rodzaju kadłub silnika. Tutaj właśnie będzie się obracać wał korbowy. To bardzo ważna przestrzeń, ponieważ w niej będzie się wstępnie sprężać mieszanina powietrza i paliwa. Następnie razem z domieszką oleju będzie przekazywana do komory spalania.
Zauważ, że do skrzyni z komory spalania będą się przedostawać różne gazy. Dlatego będzie powstawać w niej nadciśnienie. Tutaj zaczyna się misja odmy olejowej. Jest to po prostu przewód, którego zadaniem będzie kierowanie gazów z powrotem do cylindrów. To z tego powodu tak istotnym zagadnieniem będzie zatkana odma olejowa w samochodzie i objawy tego zjawiska.
Objawy zapchanej odmy
Jeżeli w samochodzie wystąpiła zatkana odma, a spalanie oleju jest nieprawidłowe, możesz się spodziewać poważnych problemów z pojazdem, o ile szybko nie zajmie się nim specjalista. Często takie zdarzenie może cię zaskoczyć. Niewłaściwe funkcjonowanie odmy olejowej to zjawisko, które występuje nagle i nieoczekiwanie.
Podczas użytkowania pojazdu w skrzyni korbowej będzie się gromadzić gęsta maź zapychająca. To zjawisko będzie powodować wzrost ciśnienia gazów znajdujących się w skrzyni. Efektem będzie uszkodzenie uszczelek i wyciek oleju silnikowego.
Zatkana odma objawi się w dieslach i w benzyniakach w jeszcze jeden sposób. Gdy odma będzie przepełniona, bagnet służący do pomiaru oleju zacznie się unosić. Poza tym, gdy będziesz go wyciągać albo odkręcać korek wlewu oleju, usłyszysz charakterystyczny syk.
Jest to po prostu nic innego jak gaz, który będzie uciekać, a który wcześniej znajdował się pod znacznym ciśnieniem. Oczywiście, jak pokazuje doświadczenie, najczęściej takie kłopoty z przewodem będą występowały w starszych autach albo w tych pojazdach, w których olej silnikowy nie jest regularnie wymieniany.
Zapchana odma w nowym aucie
Nie jest powiedziane, że objawy wypchanej odmy nie mogą wystąpić w nowym pojeździe. Może się to zdarzyć gdy samochód będzie używany do jazdy na krótkich trasach. Problem może się również pojawić wtedy, gdy przez dłuższy czas pozostawisz auto na mrozie.
W takich sytuacjach w skrzyni korbowej będzie się pojawiać wilgoć. Gdy połączy się z gęstym olejem silnikowym, może dojść do zatkania odmy. Dlatego specjaliści rekomendują, żebyś od czasu do czasu wybrał się na dłuższą przejażdżkę. Wówczas silnik na tyle się rozgrzeje, że przyspieszy odparowanie wilgoci i problem będzie zniwelowany.
Jak wygląda czyszczenie odmy?
Gdy wykryjesz w samochodzie objawy uszkodzonej odmy, konieczne będzie jej czyszczenie. To zadanie jest dosyć złożone. Przede wszystkim odma musi być wyjęta z samochodu.
Najczęstszą usterką jest olej w odmie, który trzeba usunąć, jak również pozostałe zabrudzenia, które spowodowały zatkanie. Odma powinna być rozkręcona, a potem dokładnie wyczyszczona. Robi się to najczęściej z wykorzystaniem myjki ciśnieniowej.
Kolejnym etapem jest wysuszenie i ponowne zamontowanie części w samochodzie. Równolegle specjalista powinien sprawdzić, w jakim stanie jest filtr. W przypadku zanieczyszczenia należy zamontować nowy.
Praktyką realizowaną przez mechaników jest automatyczna wymiana uszczelki. Robią to, nie sprawdzając, czy odma olejowa jest rzeczywiście przepchana. Lepiej, jednak jeśli będziesz działać skrupulatnie i zlecisz szczegółową diagnozę problemu. Nie zawsze przecież wymiana uszczelek może zlikwidować problem.
Jak skutecznie dbać o odmę olejową?
Na pewno zdążyłeś się już się zorientować, że aby olej w odmie nie sprawiał nam żadnych problemów, najważniejsza będzie profilaktyka. Jak dbać skutecznie o ten element? Przede wszystkim musisz pamiętać o tym, aby olej silnikowy był wymieniany regularnie.
Nie czekaj więc dwunastu miesięcy, jeżeli już przejechałeś 10 000 km. Najlepiej po prostu sprawdzać stan oleju bagnetem. Jeżeli widzisz, że jest już ciemny, zadzwoń po specjalistę.
Pamiętaj, że w olejach wyeksploatowanych będą się pojawiały zanieczyszczenia, które będą właśnie, że odma będzie się zapychać. W przypadku nowego oleju będzie on czysty i ma znacznie lepszą płynność. Najlepiej spojrzeć do instrukcji pojazdu, bo tam zawsze znajdują się informacje o tym, które oleje powinny być wykorzystywane w przypadku danego modelu i są rekomendowane przez producenta.
Zwróć uwagę, żeby płyny eksploatacyjne pochodziły od renomowanych firm. Inną ważną kwestią jest zwrócenie uwagi na sugerowane przez producentów terminy, a także metody czyszczenia odmy.
Jednym z zaleceń jest kontrolowanie co jakiś czas stanu filtra oraz separatora. Gdy są już zabrudzone, to należy je niezwłocznie wymienić. Z kolei w starszych pojazdach zaleca się częstsze kontrolowanie odmy, np. gdy wymieniasz olej silnikowy.
Odma olejowa to część, na którą wielu kierowców może nawet nie zwracać uwagi. Jej prawidłowe działanie jest niezbędne dla utrzymania sprawności silnika. Jeżeli rozpoznasz objawy takie jak wypychanie zbiorniku oleju, albo charakterystyczny syk przy odkręcaniu kurka, jak najszybciej odstaw samochód do mechanika. Oszczędzi ci to wiele problemów.