Gdy pasek klinowy piszczy, irytuje wszystkich wokół. Na całe szczęście, te hałasy da się wyeliminować. Musisz jednak wiedzieć, że ten element budowy pojazdu może znajdować się w kilku różnych miejscach. Najpierw będziesz musiał więc znaleźć źródło problemu. Pasek nie tak trudno wymienić, a do tego można to zrobić względnie tanim kosztem. Czym tak naprawdę jest i w jaki sposób działa? To musisz wiedzieć, zanim zaczniesz majsterkowanie! Co warto kupić na piszczący pasek klinowy? Czy preparaty działają? Zobaczysz, że nie będziesz musiał narażać się na wysokie wydatki związane z wizytą u mechanika. Przedstawiamy skuteczne rozwiązania!
Piszczy pasek? Najpierw dowiedz się, czym on jest
Pas klinowy jest wykorzystywany w przekładni klinowej, co już wskazuje jego nazwa. Posiada trapezowy przekrój i jego dwa końce są ze sobą połączone. Składa się z kilku warstw. Przede wszystkim z warstwy nośnej, stworzonych ze stali lub poliamidu. Następna jest wykonana z gumy bądź z kauczuku warstwa podatna, a ostatnia z mieszanki tkaniny i gumy. Całość jest zabezpieczana zwulkanizowaną taśmą. Każdy element budowy tego przedmiotu wpływa na jego wysoką elastyczność oraz wytrzymałość. Jak jednak rozpoznać, że zaczyna się psuć?
Pasek klinowy piszczy – co to oznacza?
Gdy pasek klinowy piszczy, zazwyczaj oznacza to, że już się zużył. Dlatego musisz koniecznie uważnie słuchać tego, w jaki sposób działa twoje auto. Jeśli do twoich uszu dotrze szum albo usłyszysz stukanie o pokrywę silnika, może to być znak, że tę część będziesz musiał jak najszybciej wymienić. Nie możesz dopuścić do zerwania się paska, ponieważ jeśli dojdzie do tego w trakcie jazdy, może okazać się to tragiczne w skutkach.
Piszczy pasek klinowy w trakcie podróży – czy trzeba natychmiast się zatrzymać?
Jeśli pasek klinowy da o sobie znać w trakcie podróży, zatrzymaj samochód na poboczu i zorientuj się, skąd dobiegają dźwięki. Musisz sprawdzić, czy pasek służył do napędzania cieczy chłodzącej, czy nie. Jeśli nie, to nawet mimo zerwania możesz jechać dalej. Musisz jednak zachować ostrożność oraz wyłączyć wszystkie dodatkowe urządzenia, w tym klimatyzację i radio. W tej sytuacji bowiem nie działa poprawnie akumulator. W drugim przypadku natychmiast wyłącz silnik i wezwij pomoc. Inaczej może okazać się, że urządzenie lada moment się przegrzeje, a to może być przyczyną awarii całego mechanizmu.
Pasek klinowy piszczy na zimnym silniku – prawdopodobnie się zużył
Zużyty pasek klinowy piszczy zaraz po włączeniu silnika. Nie musisz więc nawet wyjeżdżać w trasę, aby to zauważyć. Jeśli do tego doszło, przypomnij sobie, kiedy ostatnio był wymieniany. Producenci pojazdów zwykle określają, ile średnio powinien wytrzymać taki element i co jaki czas należy go wymieniać. Jeśli przyszła na to pora (lub nawet minęła), koniecznie musisz wybrać się do mechanika.
Kiedy piszczenie paska klinowego nie jest aż tak alarmujące?
Zazwyczaj odległość, jaką można pokonać na jednym pasku, wynosi ok. 100 tysięcy kilometrów. W przypadku starszych modeli można było dodatkowo napiąć pasek, co na krótki czas mogło przedłużyć jego żywotność. Jeśli pasek klinowy piszczy tylko jednorazowo, np. przy pokonywaniu kałuży albo jedynie przez chwilę po włączeniu auta, nie musisz się tym przejmować.
Nowy pasek klinowy piszczy – co to może oznaczać?
A co w sytuacji, w której pasek zaczyna piszczeć mimo tego, że właśnie go wymieniłeś? Prawdopodobnie mechanik po prostu źle go założył. Może być za mocno lub zbyt słabo napięty. Innym powodem mogą być zużyte koła pasowe. Nie bez znaczenia jest też to, ilu urządzeń wewnątrz auta używasz jednocześnie. Jeśli jedziesz na długich światłach, masz włączoną nawigację, radio, klimatyzację, ładujesz telefon itd., to akumulator może być obciążony, a tym samym pasek może powodować pisk lub wydawać z siebie inne dźwięki.
Pasek klinowy piszczy, gdy pada deszcz
Pasek klinowy czasem piszczy także wtedy, gdy na zewnątrz pada. Większa wilgoć może zmniejszać jego przyczepność albo po prostu ujawnić problem powstały wcześniej. Z tego powodu kierowcy zwykle zmagają się z problemem piszczącego paska w okresie jesienno-zimowym. To wtedy najszybciej dowiesz się, czy twój mechanik na pewno dobrze wykonał swoją pracę.
Preparat do pasków klinowych to tymczasowe rozwiązanie
Pasek klinowy piszczy, a ty chcesz jak najszybciej sobie z tym poradzić? Tymczasowym rozwiązaniem może być zakup specjalnego preparatu, który temu zapobiegnie. To też dobry pomysł, jeśli irytują cię krótkie piski wydawane nieraz nawet przez sprawnie działający pasek. Jednak nie zapominaj, że jeśli problem jest poważny, będzie to jedynie odroczenie wizyty u mechanika. Prędzej czy później pasek albo ponownie zacznie wydawać z siebie nieprzyjemne dźwięki, albo pęknie w trakcie jazdy. Najlepiej, aby do tego drugiego nie doszło, bo skutki mogą być fatalne.
Pasek klinowy piszczy – czym go posmarować?
Czym posmarować pasek klinowy, aby nie piszczał? Nie musisz kupować drogich preparatów. Gdy pasek klinowy piszczy, możesz wykorzystać:
- olej uniwersalny;
- olej do smarowania łańcucha.
Cena tego pierwszego to 20-25 zł za ok. 150 ml. Nie jest to więc wysoki koszt, a olej pozwoli ci na przynajmniej tymczasowe pozbycie się problemu. Taki produkt warto mieć w swoim samochodzie, szczególnie jeśli wyjeżdżasz na trasę. Tego typu preparat zmniejsza tarcie i sprawia, że auto będzie w stanie sprawnie jechać jeszcze przez jakiś czas.
Nowy pasek klinowy piszczy? Zwiększ żywotność gumy!
Domowe rozwiązania nie są jedyną opcją. Możesz oczywiście kupić specjalny spray lub preparat, który jest dostosowany składem właśnie do pasków klinowych. Dlaczego czasem warto w nie zainwestować lub poprosić mechanika o ich użycie? Specjalny produkt zwiększy żywotność gumy i sprawi, że cały pasek będzie lepiej przylegał. Posłuży więc przez dłuższy czas, a jego działanie będzie zdecydowanie sprawniejsze. Pamiętaj, że takie preparaty należy aplikować bardzo precyzyjnie. Do polecanych można zaliczyć np. MA Professional Belt, który kupisz już za 10-15 zł (400 ml).
Kolejny preparat na piszczący pasek wielorowkowy, czyli talk
Pasek klinowy piszczy, a szukasz innej alternatywy, np. z obawy przed wylaniem się płynu w trakcie podróży? Zwróć uwagę na talk techniczny. Możesz nałożyć go na pasek za pomocą pędzelka. Najlepiej zrobić to w kilku cienkich, ale równomiernie rozłożonych warstwach. W ten sposób zwiększysz przyczepność paska, jednocześnie nieco przedłużając jego żywotność i minimalizując wydawane przez niego piski. Musisz jednak zwrócić uwagę na to, że pył z talku może przedostać się do łożysk kół pasowych, co z kolei spowoduje ich szybsze zużycie. Z tego powodu mimo wszystko bardziej polecane są preparaty na bazie olejów.
Pasek klinowy piszczy – ile kosztuje wymiana?
Nie musisz obawiać się, że wymiana paska klinowego będzie wiązała się z bardzo wysokim kosztem. Lepiej przejść do rzeczy od razu, gdy tylko zaczną pojawiać się objawy zużycia, ponieważ cena wymiany to zaledwie ok. 30 zł. Sam pasek jest jednym z najtańszych elementów i niektóre paski kupisz już za kilka-kilkanaście złotych. Nie da się jednak ukryć, że niektóre modele mogą dochodzić do zawrotnych sum. Bez większego problemu znajdziesz na przykład takie, które zostały wycenione na ok. 400 zł.
Kiedy pasek klinowy piszczy, nie powinieneś tego bagatelizować. Najgorsze, co mogłoby się stać, to jego przerwanie, a do tego nie możesz doprowadzić. W trosce o bezpieczeństwo wymień ten element, gdy zauważysz symptomy zużycia. Zazwyczaj nie zapłacisz wiele, a rozwiążesz problem hałasu i będziesz mógł zapobiec jeszcze gorszym skutkom piszczenia paska.