Odkąd osoby z prawem jazdy kat. B mogą poruszać się motocyklami, których pojemność silnika wynosi do 125 ccm, na drogach pojawiło się więcej pojazdów prowadzonych przez amatorów. Dlatego nie każdy z nich zna przeciwskręt, który jest techniką niezwykle istotną w trakcie poruszania się jednośladem. To właśnie ona pozwoli na sprawne wymijanie przeszkód, co może być bardzo istotne także na drodze. W jaki sposób działa przeciwskręt motocyklowy? Musisz to wiedzieć, aby potem doskonalić umiejętności na placu ćwiczeniowym. Dopiero gdy opanujesz ten manewr tam, będziesz mógł sprawdzić, jak działa w praktyce na drodze. Dowiedz się o tej technice więcej, by jazda motorem nie miała przed tobą wielu tajemnic!
Przeciwskręt – na czym polega?
To słowo może początkowo wydawać ci się obce, dlatego najpierw musisz zrozumieć, czym jest przeciwskręt w motocyklu. Ta technika polega na tym, że podczas skrętu w prawo, będziesz korzystał z lewej strony kierownicy. Do skrętu powinno dojść dzięki zmianie środka ciężkości. Wbrew pozorom przeciwskręt pozwala na zdecydowanie szybsze wykonanie manewru. Przydać się to może np. w sytuacji, w której na ulicę wybiegnie jakieś zwierzę lub gdy poruszasz się po ulicy wraz z niezbyt doświadczonym pasażerem, który nie wie, jak powinien dokładnie zachowywać się w trakcie jazdy motocyklem.
Przeciwskręt jest często w pełni odruchowy
Nie jesteś wyszkolonym motocyklistą, ale bez problemu wykonujesz slalom? To możliwe! Wiele osób korzysta z przeciwskrętu, mimo że nie potrafi go nazwać. W końcu jeśli nie potrafiłeś wykonać slalomu bez trzymanki, a po położeniu rąk na kierownicy nagle stało się to możliwe, wówczas prawdopodobnie korzystałeś właśnie z tej techniki.
Przeciwskręt – motocykl najpierw musisz poznać
Zanim spróbujesz zrobić przeciwskręt, musisz dobrze poznać swój motocykl. Na początku musisz sobie uświadomić, że pojazd tego typu wcale nie jedzie prosto, nawet jeśli masz wrażenie, że tak jest. Koło cały czas porusza się szlaczkiem, aby możliwe było utrzymanie równowagi. Motocykl zwykle traci odpowiedni środek ciężkości w okolicy ok. 20-30 km/h i wtedy jest najbardziej prawdopodobne, że się przewróci.
Przeciwskręt a podstawowe ćwiczenia na placu treningowym
Chcesz dobrze wyczuć swój pojazd? Wybierz się na plac treningowy. Rozpędź go do ok. 50-60 km/h, a następnie wrzuć luz i pójść kierownicę. Trzymaj się pojazdu za pomocą kolan. Trasa, którą powinieneś dla siebie przygotować, to ok. 100 metrów. Zobacz, jak twój pojazd zareaguje i jak będzie hamował. Prawdopodobnie, mimo że motocykl nie porusza się zupełnie prosto, będziesz mieć wrażenie, że jednoślad nie zmienia trasy. Zauważysz też, że kierownica się nie porusza. To pomoże ci zrozumieć, że wcale nie musisz jej mocno trzymać, aby motocykl poruszał się poprawnie w linii prostej.
Przeciwskręt na motocyklu – sprawdź, jak to działa!
Gdy już wyczujesz pojazd w trakcie jazdy prosto, możesz zacząć sprawdzać, jak działa przeciwskręt. Oto kolejne kroki:
- Po rozpędzeniu pojazdu do prędkości zapewniającej mu równowagę zacznij wywierać nacisk na kierownicę po prawej stronie w poziomej płaszczyźnie.
- Cały czas trzymaj się pojazdu kolanami, a nogi trzymaj na podnóżkach.
- Jeśli prawidłowo wykonasz manewr, motocykl samoistnie skręci w lewo.
Dlaczego tak się dzieje? Twoje działania spowodują pochylenie się motocykla, które z kolei pozwala na poprawne wykonanie skrętu.
Ćwicz przeciwskręt motocyklowy wielokrotnie
Gdy wypróbujesz kilka lub kilkanaście razy taką metodę skręcania, prawdopodobnie będziesz chciał więcej. To jednak nie oznacza, że od razu masz wyjeżdżać na drogę! Aby przeciwskręt wszedł ci w nawyk, najpierw poćwicz jeszcze na placu. Ustaw paliki, tworząc slalom. Postaraj się go jak najsprawniej i jak najszybciej przejechać. Zobaczysz, że dzięki tej technice jazdy motocyklem będziesz jechał zdecydowanie płynniej niż wtedy, gdybyś robił to klasyczną metodą. Możesz powtarzać to ćwiczenie wielokrotnie, stopniowo zmniejszając przestrzeń pomiędzy pachołkami. Będziesz mógł potem wykorzystać umiejętności na drodze.
Przeciwskręt motocyklem – dlaczego ćwiczenia są na luzie?
Jazda na luzie nie jest dla motocykla ani jakiegokolwiek innego pojazdu najlepsza. Negatywnie wpływa na jego osprzęt, niepotrzebnie obciążając elementy mechaniczne. Jednak jeśli chcesz nauczyć się przeciwskrętu, musisz być w stanie jak najdłużej jechać pojazdem bez dodawania gazu, utrzymując odpowiednią prędkość. Luz pozwoli ci na uzyskanie lepszej stabilności, a motocykl będzie dłużej zwalniał, ponieważ nie będzie tak mocno hamował silnikiem. Pamiętaj jednak, aby nie poruszać się w ten sposób na drodze. Luz sprawdza się właściwie jedynie w trakcie takich treningów!
Czy przeciwskręt na skuterze działa?
Być może nie jeździsz motocyklem, ale poruszasz się skuterem i zastanawiasz się, czy ta technika sprawdzi się w twoim jednośladzie. Tu należy zauważyć, że choć teoria pozostaje taka sama, to ten pojazd różni się swoją budową od motocykla. Przede wszystkim, ma mniejsze felgi. W związku z tym jest mniej stabilny i możesz odczuwać mocniejsze drgania kierownicy. Możesz więc ćwiczyć przeciwskręt na takim jednośladzie, jednak nie będzie on aż tak komfortowy, jak w przypadku motocykla.
Technika przeciwskrętu jest znana wielu motocyklistom, którzy opanowali ją całkowicie intuicyjnie. Warto jednak wiedzieć, w jaki sposób ją wykorzystywać, by jazda była płynna i bezpieczna. Jeśli dobrze opanujesz taką metodę skręcania na placu, śmiało próbuj jej używać podczas jazdy na drogach.