Samochód składa się z wielu elementów, niezbędnych do jego prawidłowej pracy. Układ chłodzenia silnika jest bez wątpienia jednym z nich. Jak zająć się konserwacją pojazdu i rozpoznać, że ten element nie działa poprawnie? W tym pomoże ci wiedza, do czego służy układ chłodzenia silnika oraz jak jest zbudowany. Dzięki temu jazda autem będzie znacznie przyjemniejsza i bezpieczniejsza. Im szybciej rozpoznasz symptomy awarii samochodu, tym łatwiej i taniej go naprawisz.
Do czego służy układ chłodzenia silnika?
Silniki podczas pracy wytwarzają ciepło. Zwykle ich temperatura wynosi do 150°C, jednak ta optymalna mieści się w zakresie 90-100°C. Układ chłodniczy ma za zadanie utrzymać silnik właśnie w tym przedziale temperaturowym. Sprawia on, że pojazd w całości funkcjonuje poprawnie.
Zbyt wysoka temperatura może doprowadzić do deformacji, a nawet topienia metalu, co zmieni budowę silnika. Niedziałający układ chłodzenia silnika może z kolei doprowadzić nawet do jego spalenia. Wymiana to często koszt ponad kilkunastu tysięcy złotych. Dlatego tak istotne jest, aby zadbać o jego prawidłowe funkcjonowanie.
Budowa układu chłodzenia – jakie są najważniejsze elementy?
Budowa układu chłodzenia nie należy do najbardziej skomplikowanych. Układ składa się zwykle z kilku podstawowych elementów, które co prawda mogą się nieco od siebie różnić, zależnie od modelu auta, ale zwykle są zbliżone wyglądem i funkcją.
Najważniejszy element układu chłodzenia silnika to bez wątpienia chłodnica. To tam obniża się temperatura płynu, który następnie przepływa przez kolejne elementy. W ten sposób schładza je i sprawia, że silnik się nie przegrzewa. Układ chłodzenia silnika opiera się przede wszystkim na chłodnicy i dobrze dobranym płynie.
Schemat układu chłodzenia – co znajdziesz wewnątrz?
W schemacie układu chłodzenia znajdują się też inne elementy, nie tylko sama chłodnica. Poza nią istotną funkcję pełnią choćby termostat albo czujnik temperatury. Pompa płynu chłodniczego sprawia, że ten może przepływać przez silnik. Nie obędzie się także bez wentylatora silnika, zbiornika wyrównawczego oraz przewodów, które to wszystko ze sobą połączą. Układ chłodzenia silnika musi w całości działać sprawnie, aby spełniał swoje zadanie.
Układ chłodzenia silnika a dobór płynu
Komory silnika są coraz mniejsze, dlatego układ chłodzenia silnika ma coraz ważniejsze zadanie do wykonania. Musi chodzić jak w szwajcarskim zegarku.
Jak działa układ chłodzenia w samochodzie? Podstawą jest płyn chłodzący, który musi zostać dobrany odpowiednio do modelu samochodu. Pojazdy sprzed 1996 roku będą wymagały innego płynu niż te z lat 1996-2008 i nowsze, wyprodukowane po 2008 roku. Z tego powodu najlepiej zapytaj mechanika, jakiego płynu warto użyć.
Co ważne, w nowszych autach czas eksploatacji płynu jest dłuższy. Możesz go wymieniać co 5 lat, podczas gdy starsze modele wymagają tego co 2 lata.
Układ chłodzenia silnika – co używano przed laty?
Wiesz już, do czego służy układ chłodzenia silnika. Warto poznać też odrobinę historii motoryzacji z nim związanej! Dawniej do chłodzenia silnika wykorzystywano jedynie… wodę. Była tania i łatwo można było ją uzupełnić. Miała jednak sporo wad. Z uwagi na swoją gęstość krótko utrzymywała odpowiednią temperaturę, a znów jej zmiana zajmowała jej sporo czasu. Na dodatek, przy niskich temperaturach zewnętrznych woda zamarzała, zwiększając swoją objętość. To nie tylko za bardzo obniżało temperaturę silnika, ale i mogło prowadzić do jego uszkodzenia.
Układ chłodzenia silnika – termostat był rewolucją
Początkowo układ chłodniczy silnika nie był wyposażony w termostat. Element ten pozwala na lepszą kontrolę temperatury. Z czasem to termostat sprawił, że został stworzony obieg płynu chłodzącego. Tak długo, jak silnik nie uzyska żądanej temperatury, woda przepływa przez niego zamiast przez chłodnicę. Termostat odpowiada za otwieranie połączenia z silnikiem. To rozwiązanie jest skutecznie wykorzystywane do dzisiaj.
Układ chłodzenia silnika – jak rozpoznać, że się psuje?
Układ chłodzenia silnika wpływa na jego sprawność. Z tego powodu szybko zauważysz, gdy coś będzie szwankować. Poprawnie działający układ sprawia, że pojazd mniej pali i wydala mniej szkodliwych substancji, co jest niezwykle ważne dla środowiska. Auto z awarią układu chłodzenia silnika może stracić moc. Różnicę zauważysz również w samej kabinie kierowcy, bo układ chłodzenia ma wpływ na działanie nawiewu i wentylacji.
Gdy tylko jesteś u mechanika, nie zapominaj o tym, by prosić go o sprawdzenie, czy wszystko w układzie chłodzenia silnika działa poprawnie. Dlaczego? Dzięki temu lepiej zadbasz o swoje auto i sprawisz, że będzie sprawne przez długie lata. Czasem może okazać się konieczne przepłukanie układu chłodzenia, a z tym lepiej nie zwlekać! Co więcej, problemy z układem chłodzenia silnika mogą wynikać z korozji lub z wycieku płynów znajdujących się w silniku. Z tego powodu staraj się trzymać rękę na pulsie!
Najczęściej zadawane pytania
Czym objawia się awaria układu chłodzenia?
Uszkodzenia układu chłodzenia mogą się objawiać wyciekiem płynu chłodniczego, wzrostem jego temperatury lub problemami z ogrzewaniem w samochodzie. O stanie układu chłodzenia informuje kierowcę wskaźnik temperatury silnika.
Co zrobić w przypadku wycieku płynu chłodniczego?
W przypadku ubytku płynu chłodniczego należy uzupełnić jego poziom i wykonać diagnostykę w celu poznania przyczyny wycieku.
Czym grozi jazda bez płynu chłodniczego?
Nie można kontynuować jazdy bez płynu chłodniczego. Jego brak jest bardzo niebezpieczny dla silnika i może doprowadzić do przegrzania, a w konsekwencji uszkodzenia tego elementu.
Czy można wlać wodę zamiast płynu chłodniczego?
Wodę zamiast płynu chłodniczego można stosować wyłącznie w awaryjnych sytuacjach, gdy nie masz przy sobie płynu chłodzącego, a musisz ochłodzić silnik. Nie można stosować tego rozwiązania na dłuższą metę, ponieważ można doprowadzić do uszkodzenia silnika.