Silnik nierówno pracuje – czy to powód do niepokoju?
Jednostka napędowa jest sercem samochodu. Dlatego nie wolno bagatelizować żadnych nietypowych objawów. Nierówna praca silnika to bez wątpienia powód do niepokoju. Może to być bowiem oznaka rozmaitych usterek w aucie. Zwykle taka nierówna praca silnika występuje równolegle z szarpaniem. Przyczyny tego stanu rzeczy mogą być rozmaite w zależności od tego, czy jest to silnik benzynowy, diesel czy też może zasilany instalacją gazową.
Najczęściej nierówna praca silnika na wolnych obrotach albo na biegu jałowym to rezultat występowania przerw w cyklu pracy jednostki napędowej. Może to dotyczyć jednego albo kilku cylindrów. Zdarza się, że taki problem będzie chwilowy albo będzie powracać. Szczególnie niepokojąca jest sytuacja, gdy nierówna praca silnika trwa przez długi czas. Ignorowanie takiego stanu rzeczy nie zlikwiduje defektu. Czasami usunięcie takiej usterki może być banalnie proste, gdy chodzi na przykład o wymianę świec zapłonowych.
Główne przyczyny nierównej pracy silnika benzynowego i LPG
Przyczyny usterki mogą być bardzo różne, a będą zależały od rodzaju zasilania. Niektóre będą wspólne dla wszelkich rodzajów jednostek napędowych. Powodem nierównej pracy silnika może być zapchany filtr paliwa albo usterka wtryskiwaczy. Inaczej sprawa wygląda w przypadku samochodów zasilanych LPG. Jeżeli masz taką instalację, to zwróć uwagę, czy przerywanie występuje tylko wtedy, gdy samochód jest przełączony na gaz czy także w trakcie jazdy na benzynie.
Zużyte świece główną przyczyną nierównej pracy silnika na benzynie
Głównym winowajcą, jeśli chodzi o nierówną pracę jednostki napędowej, mogą być zużyte świece zapłonowe. Okazuje się, że wystarczy tylko malutka przerwa na elektrodach zużytych świec, która może mieć nawet 1 mm, aby wytworzenie iskry w komorze spalania było utrudnione. To z kolei może powodować wypadanie zapłonu.
Nowe świece montuj profilaktycznie co 30 000 km. Pamiętaj, że świece irydowe albo platynowe mogą wytrzymać nawet 100 000 km. Jeśli chodzi o te podzespoły, to sprawa trochę inaczej wygląda, gdy występuje nierówna praca silnika diesel, bo tam instalowane są świece żarowe, a nie zapłonowe.
Stare przewody zapłonowe a nierówna praca silnika
Bywa, że silnik nierówno pracuje z powodu zepsutych przewodów zapłonowych. Jeżeli są wadliwe, może do nich nie dochodzić prąd. To z kolei poskutkuje tym, że będą wypadały z zapłonem. Obecne tam uszkodzenia utrudniają przeskoczenie iskry świecy. Przewody należy wymieniać regularnie co 4 lata.
Cewki zapłonowe do wymiany
Cewki zapłonowe ulegają uszkodzeniu w niemal każdym samochodzie. Przyczyną takiego zjawiska jest osadzenie gorącej głowicy na świecach. Taki problem będzie występować najszybciej w samochodach, które producent wyposażył w indywidualne cewki.
Zużyta pompa paliwowa i zapchany filtr paliwa
Nierówna praca silnika na benzynie, a w konsekwencji szarpanie będzie występować przy usterce układu paliwowego. Winowajcą może być w takiej sytuacji zapchany filtr paliwa. Najczęściej taka usterka będzie występować przy sporym przebiegu, gdy ten element nie był długo wymieniany. Zużyta pompa paliwowa będzie powodować nierówną pracę silnika w trakcie gwałtownego przyspieszenia. Po prostu nie będzie już odpowiednio wydajna.
Wyeksploatowane wtryskiwacze a nierówna praca silnika na niskich obrotach
Czasami źródłem problemu są zużyte wtryskiwacze. W takiej sytuacji zauważysz nierówną pracę silnika na niskich obrotach. Problemem mogą się także okazać niewłaściwe wskazania czujników albo zabrudzony korpus przepustnicy. W takich okolicznościach może występować nierówna praca silnika na biegu jałowym.
Nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami przyczyną nierównej pracy silnika
Nierówna praca silnika diesel na wolnych obrotach może wystąpić w twoim pojeździe wtedy, gdy pojawi się choćby mała nieszczelność. To może wystarczyć, aby jednostka napędowa straciła kompresję i zaczęła nierówno pracować. Przyczyną utraty ciśnienia w silnikach z common rail mogą być nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami. W takiej sytuacji nie wystarczy tylko jednak wymiana tych elementów. Niezbędne będzie wyrównanie gniazd w głowicy właściwym frezem.
Diagnostyką wtryskiwaczy powini zająć się fachowcy. Specjaliści sprawdzą wówczas przelewy: dokonają korekt i podłączą tester. Jeśli znajdą nieszczelności, będziesz wiedział, że to był powód nierównej pracy silnika na wolnych obrotach.
Nierówna praca silnika Diesla w samochodzie
Jeżeli problem dotyczy nierównej praca silnika po odpaleniu diesla, to przyczyną znacznie częściej aniżeli w przypadku benzyniaków, jest niesprawny układ paliwowy. Olej napędowy jest mniej jednorodny w składzie od benzyny. Jest to paliwo, które ma gorsze właściwości czyszczące. Dlatego występuje tu tendencja do wytrącania faz stałych i spadek temperatury.
Przyczyny nierównej pracy silnika diesel tkwić mogą w tym, że filtr paliwa ma utrudnione zadanie. Musi być często kontrolowany, bo będzie się bardziej zapychać aniżeli w silnikach benzynowych. Może się też zdarzyć, że olej napędowy będzie zanieczyszczony. Ucierpi wtedy pompa elektryczna w baku. Straci wydajność, a samochód na wysokich obrotach będzie przerywać.
Nierówna praca silnika powinna cię od razu zaniepokoić. Im wcześniej wykryjesz usterkę, tym łatwiej będzie ją naprawić. Na pracę jednostki napędowej wpływa wiele czynników. Czasami dopiero mechanik będzie w stanie wskazać przyczynę awarii.