Rozrząd w jednostce napędowej pełni niezwykle ważne zadanie. Steruje działaniem urządzeń odpowiedzialnych za dopływ powietrzno-paliwowej mieszanki do samego silnika, a także odprowadza spaliny. Regularna wymiana paska rozrządu jest niezbędna, gdyż dokładnie tak samo, jak inne elementy, tak i on po pewnym czasie po prostu się zużywa. Zaniechanie tej czynności może sprawić, że napędzanie pompy sprężającej paliwo będzie niemożliwe. Co za tym idzie, obieg cieczy chłodzącej w silniku zostanie zatrzymany. Przekonaj się sam, jak wymienić pasek rozrządu!
Wymiana paska rozrządu w aucie – co się stanie, jeśli o tym zapomnisz?
Zanim sprawdzisz, jak wymienić pasek rozrządu, musisz wiedzieć, co stanie się, gdy się z tym spóźnisz. Element ten odpowiedzialny jest za regulację pracy silnika, dlatego niezwykle istotne jest to, aby stale pozostawał w dobrym stanie technicznym. W przypadku, gdy tego nie dopilnujesz, będziesz musiał liczyć się z długotrwałymi oraz kosztownymi konsekwencjami. Co właściwie może się stać?
Spóźniona wymiana pasku rozrządu może zakończyć się jego zerwaniem. Efektami będą poważne uszkodzenia tłoków, wałków rozrządu, a nawet wału korbowego. W tym przypadku warto także wspomnieć o rozrządach, które pracują w oparciu o łańcuch. Posiadacze samochodów, w których wykorzystane zostało takie rozwiązanie, są przekonani o jego trwałości. Rzeczywistość jest nieco inna – łańcuch po wielu latach może się rozciągnąć, co zaburzy pracę silnika.
Zanim jednak przejdziesz do tego, jak wymienić pasek rozrządu, dowiedz się, jak często to robić. W końcu regularne wykonywanie tej czynności to, jak już wiesz, podstawa. Jaka częstotliwość wymiany paska rozrządu będzie najlepsza?
Kiedy wymiana paska rozrządu? Najważniejsze zalecenia
Nie wiesz, jak wymienić pasek rozrządu i kiedy to zrobić? Odpowiedź na drugą część pytania znajdziesz w zaleceniach producenta. Stosuj się do nich – w przeciwnym razie możesz narazić się na dodatkowe koszty.
W każdym modelu określony jest przebieg, po którym konieczna jest wizyta u mechanika. Kiedy wymiana paska rozrządu jest wskazana? Istnieją ogólne zalecenia, które mówią, że wymiana paska rozrządu powinna być wykonywana co 60-120 tysięcy przejechanych kilometrów lub 2-5 lat jazdy. To, kiedy faktycznie będzie trzeba to zrobić, wynika z:
- twojej techniki jazdy – dynamiczne manewry sprawiają, że wymiana paska rozrządu jest niezbędna szybciej niż w przypadku osób jeżdżących spokojnie;
- rodzaju jednostki napędowej.
Musisz także pamiętać o tym, że wymiana paska rozrządu to pierwsza czynność, którą należy wykonać po zakupie używanego pojazdu. W instrukcji danego modelu znajdziesz informacje o tym, jak wymienić pasek rozrządu w sposób bezpieczny. Wtedy możesz dokonać tego samodzielnie.
Jak wymienić pasek rozrządu samodzielnie?
Zanim dowiesz się, jak wymienić pasek rozrządu samodzielnie, musisz wiedzieć, gdzie się on znajduje. W większości wypadków znajdziesz go w głowicy silnika, koło wałka rozrządu oraz wału korbowego. Te dwa elementy połączone są ze sobą właśnie paskiem. Do wymiany paska rozrządu potrzebujesz też narzędzi takich jak:
- klucze;
- wkrętaki;
- ściągacz;
- blokada rozrządu;
- nowy pasek rozrządu.
Wymiana paska rozrządu – etapy pracy
Wymiana paska rozrządu to niezbyt skomplikowane zadanie. Poradzisz sobie z nim, jeśli masz choć minimalną wiedzę dotyczącą mechaniki.
Jak wymienić pasek rozrządu krok po kroku?
- Zdemontuj wszystkie elementy, które utrudniają ci dostęp do obudowy rozrządu.
- Zablokuj wał korbowy oraz wałek rozrządu.
- Poluzuj nakrętki rolki odpowiadającej za napinanie paska.
- Obróć napinającą rolkę oraz poluzuj pasek i go zdejmij.
- Odkręć pompę wody, a połowę etapów wymiany paska rozrządu będziesz mieć za sobą!
- Zamontuj nową pompę wody po wcześniejszym bardzo dokładnym oczyszczeniu miejsca samej instalacji.
- Załóż zakupiony pasek rozrządu. Pamiętaj o tym, że każda ze szpilek powinna zostać zamontowana na klej zrywalny.
- Dwukrotne przekręć wałem korbowym celem zweryfikowania poprawności montażu. Jeśli wszystko dobrze działa, twoja wymiana paska rozrządu dobiegła końca.
Samodzielna wymiana paska rozrządu – koszt działania
Wiesz już, jak wymienić pasek rozrządu. Ile jednak będzie cię to kosztować? Zakup samego elementu to wydatek rzędu 100-800 zł. Wszystko zależy od tego, jakim modelem samochodu się poruszasz. Jak widzisz więc, wymiana paska rozrządu we własnym zakresie nie stanowi dużego kosztu. Z kolei zepsuty pasek może spowodować znaczne szkody. A jak wyglądają ceny, jeśli udasz się do mechanika?
Ile kosztuje wymiana paska rozrządu u mechanika?
Jeśli wymiana paska rozrządu cię przerasta, zleć ją mechanikowi. Jak wiele kosztuje taka usługa? Ceny są naprawdę zróżnicowane. Jeśli konstrukcja układu nie jest skomplikowana, wymiana paska rozrządu u mechanika to wydatek 100 do 200 zł. W skrajnych wypadkach jednak czynność ta będzie wiązała się z wydatkiem nawet 1000 zł.
Jak wymienić pasek rozrządu? Co ile kilometrów należy to zrobić? Ile usługa ta kosztuje u mechanika? Znasz już odpowiedzi na wszystkie te pytania. Postaraj się, aby wymiana paska rozrządu była wykonywana regularnie. To pozwoli ci uniknąć dużej awarii.