Jak wymienić pasek klinowy, aby móc kontynuować jazdę? Odpowiedź na to pytanie musi znać każdy kierowca. Oczywiście, możesz udać się do mechanika, który cały proces przeprowadzi za ciebie. Jeśli jednak chcesz zaoszczędzić nieco gotówki lub awaria przytrafiła ci się w czasie podróży, zrób to sam – wymiana paska klinowego w samochodzie wcale nie jest taka trudna. Poniższe wskazówki sprawią, że bez trudu sobie z tym poradzisz. Czym właściwie jest ten element? Jakie objawy świadczą o jego zniszczeniu? Jak wymienić pasek klinowy ? Sprawdź sam!
Wymiana paska wielorowkowego – dlaczego jest tak ważna?
Aby zrozumieć, dlaczego regularna wymiana paska wielorowkowego lub klinowego jest tak ważna, musisz wiedzieć, jakie pełni on zadanie. Przede wszystkim napędza między innymi pompę wodną, alternator czy sprężarkę klimatyzacji. W związku z tym, jeśli dojdzie do awarii tej części, poszczególne urządzenia także odmówią posłuszeństwa.
Na tym nie koniec! Zniszczenie paska oznacza koniec jazdy, gdyż konstrukcja pojazdu uniemożliwi ci jego dalsze użytkowanie. Jak wymienić pasek klinowy i zapobiec awarii?
Wymiana paska wieloklinowego – kiedy okazuje się konieczna?
Wymiana paska klinowego powinna przede wszystkim zostać przeprowadzona w porę. Aby było to możliwe, musisz systematycznie sprawdzać stan tego elementu. To najlepsza metoda, dzięki której zapobiegniesz wszelkim awariom.
Wielu kierowców może wyczuć za sprawą swojego doświadczenia, że coś jest nie tak, a co za tym idzie, że nadeszła pora na wymianę paska klinowego. Warto zaznaczyć, że trwałość tego elementów jest obecnie znacznie większa niż jeszcze kilka lat temu. Jeśli postawisz na wysokiej jakości część, nie odmówi ci ona posłuszeństwa przez około 30 do nawet 80 tysięcy przejechanych kilometrów. Tańsze zamienniki jednak ulegają awarii po kilkunastu, a nawet kilku tysiącach kilometrów.
Wymiana paska klinowego w samochodzie – oznaki zużycia
Zanim dowiesz się, jak wymienić pasek klinowy, sprawdź, kiedy jest to konieczne. Jeśli element będzie niepoprawnie napięty, w czasie pracy silnika będziesz słyszał drażniący pisk, który nasila się wraz z kontaktem z wilgocią. Oznacza to, że każdego ranka będziesz miał do czynienia z irytującym dźwiękiem przy chłodnym silniku.
Symptom ten wyraźnie daje znać, że wymiana paska klinowego jest już konieczna. Jego bagatelizowanie może skutkować poważnymi problemami. Odwlekanie wymiany paska klinowego prowadzi do zużycia łożysk kół pasowych, a w skrajnych wypadkach nawet do awarii całego samochodu. Jak wymienić pasek klinowy bez pomocy doświadczonego mechanika?
Jak samodzielnie wymienić pasek klinowy?
Zastanawiasz się, jak wymienić pasek klinowy krok po kroku? Najpierw dokładnie oceń, w jaki sposób został zamontowany poprzedni element. Pamiętaj, że wszystko musi wrócić do takiego samego układu. Mimo tego, że wiele osób jest w stanie przeprowadzić cały proces intuicyjnie, to warto zrobić zdjęcie instalacji. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że wszystko poprawnie zamontowałeś.
Jeśli nie wiesz, jak wymienić pasek klinowy, podążaj za poniższymi wskazówkami.
- Wymiana paska klinowego powinna rozpocząć się od odkręcenia wszystkich śrub. Niekiedy zamiast nich spotkasz się z napinaczem, który będziesz musiał zwolnić za pomoc odpowiedniego klucza.
- Po demontażu starego paska możesz zająć się zakładaniem nowego.
- Następnym krokiem jest odpowiednie naciągnięcie paska, zgodnie z zaleceniami producenta. Zrób to przez przekręcanie śruby regulującej.
- Przykręć śruby odkręcone w pierwszym kroku.
- Przeprowadź kontrolę naciągu. Jeśli jest prawidłowa, wymiana paska klinowego zakończyła się sukcesem.
Zakładanie paska klinowego – ile to kosztuje?
Samodzielna wymiana paska klinowego w aucie sprawi, że zaoszczędzisz nieco pieniędzy na robociźnie w warsztacie. Sam element nie należy do najdroższych, gdyż możesz zakupić go już za kilkadziesiąt złotych. W tym wypadku jednak stwierdzenie, że drożej znaczy lepiej, jest jak najbardziej trafne. Droższe produkty mają lepszą jakość, co przekłada się na dłuższy czas pracy. Jeśli nie chcesz ponownie zadawać sobie pytania, jak wymienić pasek klinowy, postaw na wytwór renomowanego producenta.
Ile kosztuje wymiana paska klinowego u mechanika?
Nie jest tajemnicą, że wiele osób nie ma czasu lub możliwości, aby samodzielnie wymienić pasek klinowy. Jeśli nie czujesz się na siłach, aby to zrobić, możesz zlecić to zadanie mechanikowi. Jaki jest koszt usługi? O ile jej średnia cena w warsztacie to około 50 złotych, tak w przypadku niektórych samochodów zapłacisz 20 złotych, a innych – nawet 500. Wszystko zależy od danego modelu, a także tego, jak bardzo skomplikowany pod względem mechaniki jest konkretny samochód.
Wymiana paska klinowego u mechanika to niedroga czynność. Możesz również przeprowadzić ją samodzielnie. Pamiętaj, aby regularnie wymieniać pasek klinowy. Chodzi tutaj nie tylko o komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo twoje, twoich pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Regularna wymiana paska klinowego chroni przed pojawieniem się większych, droższych w naprawie awarii.