Aby przenieść ruch obrotowy kierownicy na położenie kół skrętnych, potrzebna jest maglownica. To element kluczowy w ruchu drążków kierowniczych oraz ich końcówek. Precyzja ruchu przekładni zębatkowej wpływa na jakość prowadzenia pojazdu. Oczywiście, nie zawsze brak precyzji podczas pokonywania zakrętów jest związany z usterką maglownicy, jednak jej stan ma kluczowe znaczenie dla mechanizmu układu kierowniczego. A naprawa może wydrenować twój portfel.
Maglownica – co to jest i jak działa?
W większości przypadków budowa maglownicy jest bardzo podobna. Element składa się z:
- wałka odbierającego ruchy skrętne kierownicy;
- listwy zębatej, która porusza drążkami kierowniczymi;
- zespołu wspomagającego ruch w postaci pompy hydraulicznej lub silniczka elektrycznego.
Dzięki temu skręt kół, szczególnie na postoju, jest płynny i nie wymaga dużej siły. Maglownica jest połączeniem kolumny kierowniczej i elementów sterujących położeniem piast w kołach. Dodatkowo system może być wspierany przez czujniki monitorujące kąt skrętu kierownicy.
Wiesz już, co to jest maglownica i jak funkcjonuje. Jakie są sygnały jej zużycia? Przeczytaj poniżej.
Objawy uszkodzenia maglownicy – najczęstsze symptomy awarii
Jakie sygnały świadczą o tym, że musisz wymienić albo zregenerować maglownicę? Najczęstsze usterki dają takie objawy jak:
- pogorszenie precyzji kierowania pojazdem;
- cięższa praca układu kierowniczego;
- słyszalne stukanie maglownicy podczas wykonywania skrętu;
- widoczne zapocenia w okolicy maglownicy.
Szczególnie niebezpieczne objawy uszkodzenia maglownicy to nagłe blokowanie się kierownicy. Taka sytuacja może wydarzyć się na skutek wyrobienia się zębników lub zębów na listwie.
Kasowanie luzu przekładni kierowniczej, czyli samodzielna interwencja
Nie każda usterka lub pozorne zużycie maglownicy wymagają wizyty w wyspecjalizowanym zakładzie mechaniki pojazdowej. Do problemów, które możesz własnoręcznie zlikwidować, należy pojawienie się luzu na kierownicy. Kasowanie go może zostać wykonane samodzielnie, i to przy pomocy kilku kluczy. Oczywiście, pod warunkiem, że przyczyną problemu jest powstanie dystansu, który można zlikwidować śrubą nastawną po stronie kolumny kierowniczej. Znajduje się tam śruba zabezpieczona kontrą, którą należy wykręcić.
Warto ustawić koła tak, by maglownica znalazła się w najlepszym pod względem dostępu miejscu. Kasowanie luzu powinno zostać zakończone, zanim kierownica zacznie obracać się nawet odrobinę ciężej. Jeśli mimo wyraźnych obrotów śrubą luz nie znika, winę za to ponosi tuleja wewnętrzna. Oznacza to, że nie obejdzie się bez regeneracji.
Naprawa i regeneracja maglownicy – kiedy jest wymagana?
Czasami uszkodzona maglownica daje objawy pozwalające sądzić, że możliwa jest jej regeneracja. O jakich sytuacjach mowa? To przede wszystkim wykryte na wczesnym etapie pęknięcia osłon i delikatne wycieki. Regeneracja maglownicy jest również możliwa, jeśli jej części nie zostały bardzo zniszczone.
Oczywiście, ostateczna decyzja o tym, czy taka naprawa jest możliwa, podejmowana jest u mechanika, po wyjęciu elementu na stół warsztatowy. Jeśli chodzi o regenerację maglownicy, cena zwykle zaczyna się od kilkuset złotych. Duże znaczenie ma rodzaj usterki oraz ilość części, które należy przywrócić do optymalnego stanu.
W jakich sytuacjach konieczna jest wymiana maglownicy auta?
W niektórych przypadkach regeneracja nie będzie jednak możliwa. Wtedy konieczna będzie wymiana maglownica. Koszt samych części może niekiedy przekroczyć kilka tysięcy złotych. Oczywiście, można zdecydować się na części używane, ale nikt nie da ci gwarancji, jak długo taka maglownica będzie działała poprawnie.