Przyczyny zagrzebanie się autem w zaspie śnieżnej bywają różne. Czasem musisz błyskawicznie zjechać na pobocze, by uniknąć zderzenia. Innym razem śniegu jest tyle, że problem pojawia się przy zjeżdżaniu z chodnika pod domem. Istnieje mnóstwo skutecznych sposobów na to, jak wyjechać z zaspy szybko i bez uszkadzania auta. Podobno w 9 na 10 przypadków wystarczy podjeżdżać na zmianę do przodu i do tyłu – za którymś razem koła złapią odpowiednią przyczepność. Najważniejsze to nie panikować i nie czekać bezczynnie.
Samochód w zaspie – skąd trudności z wyjechaniem?
Po wjechaniu w śnieg opony tracą kontakt z nawierzchnią. Mają zerową lub minimalną przyczepność. Tworzy się swego rodzaju poduszka śnieżna oddzielająca koła auta w zaspie od twardego podłoża. Sposób na to, jak wyjechać z zaspy, zależy przede wszystkim od głębokości owej „poduszki”. Poziom trudności rośnie, jeżeli cała oś straciła kontakt z drogą. Dlatego w pierwszej kolejności sprawdź, co i gdzie uniemożliwia wyjazd samochodu z zaspy. Dopiero potem zacznij działać.
Jak wyjechać z zaspy bez wzywania pomocy drogowej?
Najpopularniejsza metoda to tzw. rozbujanie, wykorzystujące bezwładność. To sposób bardzo prosty, a zarazem zupełnie wystarczające w większości przypadków. Jak wyjechać z zaspy samodzielnie?
- Ustaw kierownicę na wprost.
- Wrzuć najniższy bieg.
- Spróbuj przejechać nawet parę centymetrów do przodu, umiejętnie dozując gaz i unikając jazdy na półsprzęgle.
- Jeśli koła buksują i zrywają przyczepność, spróbuj ruszyć autem w zaspie na „dwójce”.
- Po pokonaniu minimalnego odcinka szybko przełącz na wsteczny i ruszaj do tyłu.
- Za którymś razem dobrze „rozkołysany” samochód w zaspie będzie w stanie z niej samodzielnie wyjechać.
- Bujanie mogą wspomagać pasażerowie, pchając auto w zaspie w odpowiednim kierunku.
Czasami potrzebne jest dodatkowe obciążenie na przedniej i tylnej osi, aby zwiększyć nacisk kół na nawierzchnię. Niech towarzyszące ci osoby dociskają z wyczuciem maskę bądź klapę bagażnika bezpośrednio nad osiami. Nie zaszkodzi przypomnieć pomocnikom, by kładli ręce na krawędziach karoserii – tam, gdzie blacha nadwozia jest najmocniejsza.
Auto w zaspie – jakie narzędzia pomogą wyjechać z kopnego śniegu?
Zanim zaczniesz ruszać do przodu i do tyłu, możesz sobie trochę pomóc. Łatwiej znajdziesz przyczepność, jeżeli usuniesz trochę śniegu i lodu bezpośrednio spod kół. Przy wyjeżdżaniu z zaspy przydadzą ci się:
- aluminiowa łopata lub saperka do odkopywania – twarda, a zarazem lekka;
- żwir, piasek, popiół, sól bądź inny materiał sypki, który zwiększy tarcie pomiędzy oponami a zaśnieżoną nawierzchnią;
- deski, dywanik i inne rzeczy podkładane pod koła;
- pomoc drugiej osoby, która będzie popychać samochód w zaspie;
- linka z hakiem oraz uchwyt, gdyby inny kierowca zaoferował wsparcie w wyciąganiu auta z zaspy.
Możesz też zwiększyć przyczepność kół, zakładając na nie łańcuchy. To akurat lepiej zrobić jeszcze przed wyjazdem na ośnieżone drogi. Z samochodem w zaspie poprawne zapięcie łańcuchów jest praktycznie niemożliwe. Gdyby jednak inne metody nie skutkowały, spróbuj i takiej możliwości.
Jak wyjechać z zaspy samochodem z automatyczną skrzynią biegów?
Posiadacze automatów jak ognia powinni unikać popularnego bujania. Przy szybkiej i częstej zmianie przełożeń zdecydowanie szybciej dochodzi do przegrzania oraz innych uszkodzeń skrzyni biegów. Poniżej znajdziesz przykładową receptę na to, jak wyjechać z zaspy automatem.
- Wyłącz elektroniczną kontrolę trakcji (ESP).
- Zablokuj przekładnię na biegu pierwszym (zwykle pozycja L lub 1) lub wstecznym (R).
- Podjedź kawałek do przodu albo do tyłu.
- Naciśnij hamulec i zaczekaj, aż koła zatrzymają się całkowicie.
- Odczekaj chwilę i przejedź kawałek w tej samej linii, tylko odwrotnym kierunku.
- Powtarzaj do skutku, uważając, by nie zakopać się jeszcze głębiej.
Nie wykorzystujesz tu bezwładności, zdecydowanie delikatniej operujesz też gazem i biegami niż w przypadku manualnej skrzyni biegów. Taki sposób na wyjechanie z zaspy może się sprawdzić, jeżeli śniegu nie ma zbyt dużo. Gdyby auto utknęło głęboko, trzeba sięgnąć po wspomniane wcześniej przedmioty lub wezwać pomoc.
Żaden napęd nie chroni przed utknięciem w śniegu
Niektórzy uważają, że z mocnym silnikiem i napędem na cztery koła nic im się nie stanie. To poważny błąd! W takich pojazdach agresywne próby wyjechania z zaspy zwiększają ryzyko uszkodzeń układu sterowania napędem, sprzęgła wiskotycznego oraz mostów. Te części przegrzewają się błyskawicznie przy nieprawidłowej eksploatacji.
Krótko i konkretnie – jak wyjechać z zaspy? Sposobem i techniką, a nie na siłę. Oczywiście, może się zdarzyć taka sytuacja, kiedy bez pomocy z zewnątrz nie wydostaniesz się ze śniegowej pułapki. Dlatego warto mieć w bagażniku wspomniane narzędzia i przedmioty, które ułatwią wyciągnięcie samochodu i powrót na drogę.