W powszechnej opinii silnik WSK 175 to problematyczna konstrukcja. Części jednak są nadal dostępne i można je prędzej czy później znaleźć. Bez wątpienia 175 ccm pojemności sprawiało, że motocykl ten miał bardzo dobre osiągi – gdy tylko był sprawny… Dowiedz się o nim więcej!
Silnik WSK 175 – najważniejsze dane techniczne
Był rok 1971, gdy popularna „wueska” z silnikiem 175 cm³ pojawiła się na rynku. Oferowała nieco większą pojemność od poprzednika (WSK 125 cm³) oraz kilka udogodnień. Zwłaszcza porównanie do równie popularnego WFM pokazywało, że świdnicka fabryka chętnie kierowała się w stronę nowocześniejszych rozwiązań. Dla motocykla WSK w wersji 175 zarezerwowano olejowe amortyzatory przednie, które bardzo dobrze radziły sobie z tłumieniem drgań. Zastosowanie większej pojemności zaowocowało wygenerowaniem 14 KM, które zmierzono na wale korbowym. To sprawiało, że silnik mógł rozpędzić ridera do prędkości nieco ponad 100 km/h.
Wytracanie prędkości
Konstruktorzy pomyśleli również o wytracaniu prędkości. Zastosowano hamulce bębnowe o zwiększonej średnicy, które pozwalały bezpiecznie się zatrzymać. Wrażenia z jazdy były też zasługą niskiej masy własnej pojazdu zalanego płynami – w wersji Kobuz (najlżejszej) masa oscylowała na 112 kg, a w najcięższej (Perkoz) – 123 kg. Stalowa rama z profilami zapewniała wystarczającą sztywność motocykla.
WSK 175 silnik dwusuwowy chłodzony powietrzem
Bez względu na wersję jednostka napędowa miała niezmienny sposób pracy – 2T nazywany dwusuwem. Oznaczało to konieczność dolewania do baku odpowiedniej miary oleju, celem smarowania silnika. Silnik WSK 175 był oczywiście jednocylindrowy, a użebrowanie cylindra zapewniało skuteczne odprowadzenie ciepła. W jednostce tej zastosowano rozruch elektryczny bateryjny oraz instalacje 12-woltową. W kolejnych wersjach zmieniono ją na 6-woltową, chociaż lampa przednia nadal wymagała zasilania 12-woltowego. Problemy, które dawniej wydawały się nie do przejścia, dzisiaj są błahe i można je szybko i w miarę tanio opanować. A to sprawia, że motocykl ten wraca do łask.
Co psuje się w WSK 175?
W zasadzie można byłoby zapytać – co się nie psuje w WSK 175? Pierwsza wersja, ale też kolejne posiadały zasadniczy problem – sposób rozruchu. W latach 70. trudno było o porządny akumulator, dlatego czasem motocyklowy szał trzeba było odłożyć na później. Wadliwy zapłon można dzisiaj wyeliminować zastąpieniem go przez sprawdzony system CDI. Poza tym we znaki dawały się wodziki w skrzyni biegów. Dla wielu był to problem nie do przejścia, a dzisiaj na forum tematycznym znajdziesz mnóstwo porad łatwego rozwiązania tych trudności.
Silnik WSK 175 – podsumowanie
Spore możliwości co do zakupu części w sklepach i wiedza użytkowników sprawiają, że silnik WSK 175 nie ma tajemnic. Jeśli tylko uda ci się trafić na niezajeżdżony egzemplarz dużo przemawia za tym, by wziąć go w swoje posiadanie. Po ewentualnym remoncie czeka cię wiele kilometrów relaksujących podróży.
Fot. główne: Pibwl via Wikipedia, CC 3.0