Na samym początku trzeba zaznaczyć, że silnik 2.0 TDi występuje w wielu różnych wersjach, które produkowana w latach 2003 – obecnie. Jednostka jest też określana nazwą 2.0 TDI PD, CR, czy EVO. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat tego motoru.
Silnik 2.0 TDi – podstawowe informacje. Czy posiada CR i Common Rail?
Rozwinięcie skrótu TDi to Turbocharged Direct Injection. Określenie ma charakter marketingowy i jest przypisane jednostkom napędowym z turbodoładowaniem produkowanym przez Grupę Volkswagena. Mogą być wyposażone w turbosprężarkę, czy chłodnicę międzystopniową.
Jednostki są montowane w autach Audi, Volkswagen, SEAT i Skoda. Napędzają także łodzie marki Volkswagen Marine, a także silniki przemysłowe Volkswagen Industrial Motor.
Inne funkcjonujące oznaczenia są związane z komponentami znajdującymi się w wyposażeniu motoru. W przypadku PD dotyczy to bezpośredniego wtrysku paliwa z turbo Garett. Natomiast CR jest związane z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail. Pierwsza odmiana 2.0 TDi osiąga moc od 140 do 170 KM a druga 140 KM.
Przyrostek EVO został nadany jednostce po wprowadzeniu zmian skutkujących ulepszoną kulturą pracy silnika – mniejszym zużyciem paliwa, ograniczeniem wibracji silnika, niższym poziomem emisji, cichszą pracą i wyższą mocą i momentem obrotowym. Nowszą wersję z 2018 roku dostosowano też do ewentualnej integracji z układem hybrydowym Mild Hybrid.
Jakie modele VW i Audi są wyposażone w tę jednostkę napędową?
Wśród pojazdów wyposażonych w silniki 2.0 TDi znajdują się zarówno samochodu Volkswagena, jak i Audi. To popularne modele, które można codzinnie zauważyć na ulicy. Jeżeli chodzi o VW, to są to:
- Passat B5;
- MK5 Jetta;
- MK5 Golf;
- Touran;
- Arteon.
Z kolei auta Audi z silnikiem 2.0 TDi to m.in.:
- A4 B7;
- A3 8P;
- AR B7;
- B8;
- A6 C6;
- TT MK2.
Jakie są kody silnika od grupy Volkswagen?
Poszczególne wersje silnika 2.0 TDi różnią się szczegółami konstrukcyjnymi. Ma to związek, chociażby z kosztami ewentualnego serwisowania, czy cenami za części zamienne. Za ryzykowne zakupy niektórzy kierowcy uważają modele BKP, BMP, BWV, BVE, BHW, BMA, BVD.
Jednostki zapewniające bezawaryjną pracę to CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB oraz CJAA. Dobrym wyborem mogą być też jednostki BKD, BMM, BUY, AZV czy BMN.
Skandal związany z jednostką z rodziny EA189 – Diesel Gate
Motor z rodziny EA189 był w centrum skandalu związanego z zakłamaniem rzeczywistej ilości emitowanych spalin. Niemiecki producent montował w autach urządzenia obniżające sprawność tak, aby spełnić normy emisji EPA.
W efekcie koncern został obciążony karą 14,7 miliarda dolarów. W ramach sankcji grupa miała także obowiązek poinformować właścicieli aut z silnikiem 2.0 TDi EA189 o programie odkupu pojazdu.
Właśnie w efekcie tego procederu Volkswagen wprowadził w 2015 roku nową jednostkę – model EA288, który jest też obecnie stosowany w produkowanych pojazdach. Jednostka osiąga moc od 74 KM do 236 KM.
Wdrożone rozwiązania, które sprawiły, że jednostka stała się ekologiczna
Wraz z nadejściem 2019 roku, technologia dwulitrowej jednostki wysokoprężnej została unowocześniona. Zrobiono to na potrzeby nowego VW Golfa – wersja 2.0 TDi zastąpiła 1.6 TDi.
Zmiany wprowadzono po to, aby jednostka wpasowała się w standardy określone przez normę Euro 6 AP. Jednym z efektów było też to, że unowocześniony silnik 2.0 TDi zaczął cechować się wyższą kulturą pracy.
Osiągnięto to za sprawą zoptymalizowania procesu spalania i zmniejszeniu emisji nieczystości. Technologia podwójnego dozowania w układzie spalin przekształcała znakomitą większość tlenków azotu w substancje nieszkodliwe dla środowiska.
Wdrożone poprawki obejmowały też zwiększenie wydajności chłodnicy niskociśnieniowego układu recyrkulacji spalin – o 25%. Właśnie w taki sposób ograniczono generowanie tlenków azotu w komorze spalania w fazach wysokiego obciążenia auta, na przykład przy dynamicznej jeździe.
2.0 TDi i czysta technologia podwójnego dozowania – na czym polega?
W samochodach takich jak Golf, Tiguan, Passat i Arteon, ale także w pojazdach innych marek Grupy Volkswagen została zastosowana technologia podwójnego dozowania. Wdrożono ją w silnikach zainstalowanych poprzecznie i wzdłużnie a w planach jest też jeszcze lepsze dostosowanie go do pracy z 48 V układem hybrydowym Mild Hybrid System.
Podwójne dozowanie działa w ten sposób, że dwa katalizatory SCR współpracują ze sobą w celu rozdzielenia tlenków azotu na wodę i azot przy wykorzystaniu roztworu mocznika AdBlue. Aktualnie normy emisji spalin Euro 6d ISC-FCM AP dopuszczają tylko 80 miligramów NOx na kilometr.
Podwójne dozowanie zastosowano w m.in. w nowych Golfach z silnikiem 2.0 TDi1/2, dzięki czemu mogły zostać dopuszczone do produkcji. W porównaniu z poprzednimi wersjami technologia zapewnia aż 50% redukcję tlenków azotu, co zmniejsza emisję spalin.
Jak działają katalizatory w systemie podwójnego dozowania?
Katalizator SCR o pojemności tlenowej 3,4 litra jest umieszczony bezpośrednio za silnikiem. Oprócz tego urządzenie pełni też funkcję filtra cząstek stałych. Główna funkcja komponentu to przekształcanie tlenków azotu przy temperaturze nieczystości w przedziale od 220 do 350 stopni Celsjusza. Skuteczność jest szacowana aż na 90%.
Z kolei drugi katalizator SCR jest zamontowany w podłodze pojazdu. Jego pojemność to od 2,5 do 3,0 litrów. Odpowiada on za większość konwersji tlenków azotu, szczególnie przy dużych obciążeniach i nieczystościach o wysokiej temperaturze, nawet ponad 500 stopni Celsjusza. Są schładzane do poziomu 350 stopni Celsjusza. Dzięki temu silnik 2.0 TDi jest bardziej przyjazny środowisku.
Silnik 2.0 TDi – najczęstsze problemy
W przypadku silnika 2.0 TDi można spotkać się z różnymi awariami. Można wśród nich wymienić takie usterki jak: awaria wtryskiwacza paliwa, przedwczesne uszkodzenie wałka napędowego pompy oleju, zatkany DPF, uszkodzenie napinacza paska rozrządu, pęknięta głowica cylindra, czy uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego. Jak rozpoznać te usterki?
Awaria wtryskiwacza paliwa
Dość często występującą jest awaria wtryskiwacza paliwa. Objawami może być brak zapłonu silnika, nieregularna praca na biegu jałowym, wycieki oleju, czy słaba wydajność.
Naprawa może obejmować ich wyczyszczenie, jeżeli są zatkane, wymianę uszczelki w sytuacji, gdy została uszkodzona lub całego wtryskiwacza. W przypadku zastąpienia starego komponentu nowym konieczna będzie wizyta u mechanika.
Przedwczesne usterki wałka napędowego pompy oleju
Może też się pojawić przedwczesne uszkodzenie wałka napędowego pompy oleju. Najczęstszymi symptomami będzie świecąca kontrolka niskiego ciśnienia oleju, zwiększona temperatura silnika, czy hałas pompy olejowej.
Żeby rozwiązać ten problem, można wymienić cały komponent, wałek sześciokątny lub wyważający, a także związane z nimi przekładnie. Prawdopodobnie niezbędne będzie też wymontowanie ramy pomocniczej. Ta awaria należy do jednych z najbardziej kosztownych w naprawie.
Zatkany filtr cząstek stałych DPF
Występują też problemy z zatkanym filtrem cząstek stałych – DPF. Oznaki, na które trzeba zwrócić uwagę to zapalona kontrolka silnika DPF, tryb awaryjny, powolne działanie jednostki, czy intensywna emisja czarnego dymu lub nadmierne zużycie oleju. Tutaj właściciel pojazdu może zdecydować się na jedną z dwóch opcji.
Pierwszą jest wyczyszczenie części a drugą jej całkowita wymiana. Jeżeli ktoś zdecyduje się na drugą, prawdopodobnie będzie też niezbędne zastąpienie starych czujników nowymi. Czyszczenie jest tańszą opcją.
Uszkodzenie napinacza paska rozrządu
Jeżeli chodzi o uszkodzenie napinacza paska rozrządu. To objawia się to najczęściej charakterystycznym odgłosem tykania, który dochodzi z silnika 2.0 TDi. Pojawia się też brak zapłonu silnika, zmniejszone ciśnienie oleju, czy gęsty dym wydobywającym się spod maski jednostki.
Tutaj najlepszym rozwiązaniem jest zakup całego zestawu paska rozrządu ze względu na to, że znajdują się w nim także pompa wodna i płyn chłodzący. Ułatwi to też instalację i będzie naturalnym sposobem na pozbycie się innych problemów, ponieważ wszystkie wspomniane komponenty są zazwyczaj wymieniane jednocześnie.
Pęknięta głowica cylindra
Przy pękniętej głowicy cylindra najczęściej pojawiającymi się objawami, jest świecący się wskaźnik płynu chłodzącego, przegrzewanie się i słaba wydajność jednostki, czy gazy w układzie chłodzenia lub para wodna wydobywająca się z układu wydechowego.
W przypadku pękniętej głowicy cylindra niezbędna będzie całkowita wymiana części. Jest to dość skomplikowane, z tego powodu warto przedtem upewnić się, że oddaje się auto do sprawdzonego fachowca, który na pewno poradzi sobie z problemem.
Czy warto kupić silnik 2.0 TDi? Czy jego uszkodzenie generuje wysokie koszty napraw?
Jednostka Grupy Volkswagen ma mieszane recenzje. Nie są pochlebne co do niezawodności, głównie ze względu na awarie pompy olejowej, czy turbo. Zaufanie do tego motoru zostało też nadszarpnięte słynną aferą Dieselgate.
Problematyczne w silniku 2.0 TDi jest też dwumasowe koło zamachowe. To objawia się nadmiernym drganiem podczas wyłączania silnika, ślizgającym się lub twardym sprzęgłem, czy wibracjami lub stukaniem w jego obudowie.
Są jednak kierowcy, którzy przemierzyli tysiące kilometrów, nie mieli większych zastrzeżeń do diesla i nie odwiedzali często mechanika. Nie przydarzały się też poważniejsze usterki generujące wysokie koszty naprawy. Dlatego przy regularnym serwisowaniu motoru, a także stosowania paliwa wysokiej jakości, silnik 2.0 TDi może się odwdzięczyć brakiem napraw i przyjemnością z jazdy.