Polski producent podjął też współpracę z Brytyjczykami, przy opracowywaniu jednostki 3P, która również była stosowana w ciągnikach rodzimego wytwórcy. Był to motor Perkins. Sam ciągnik C360 to następca modeli C355 i C355M. Dowiedz się więcej o specyfice, jaką ma silnik C360.
Silnik C360 pierwszej generacji – kiedy go produkowano w ciągnikach rolniczych?
Dystrybucja tej jednostki trwała od 1976 do 1994 roku. Z fabryk polskiego producenta wyjechało ponad 282 000 sztuk ciągnika. Maszyna miała napęd typu 4 × 2, a maksymalna prędkość jazdy to 24 kilometry na godzinę. Masa bez obciążników wynosiła 2170 kg. Z kolei ciągnik gotowy do pracy miał 2700 kg, a sam podnośnik mógł unieść 1200 kg.
Specyfika konstrukcji i części maszyny ze sklepu Ursusa
W traktorze zastosowano przednią, nienapędzaną i sztywną oś, którą była zamocowana wahliwie na sworzniu. Zdecydowano się też na mechanizm kierowniczy, śrubowo-kulkowy, a także bębnowy, niezależny hamulec hydrauliczny na obu tylnych kołach.
W niektórych egzemplarzach silnika C 360 zdecydowano się również na hamulec jednostronny na prawe koło. Użytkownik mógł też skorzystać z górnego zaczepu transportowego, wahliwego, a także do przyczep jednoosiowych. Maksymalna prędkość jazdy ciągnika do przodu wynosiła 25,4 km/h przy ogumieniu 13-28.
Jednostka napędowa S-4003 – sprawdź informacje i dane techniczne produktu
Silnik C360 stosowany w ciągnikach pierwszej generacji to S-4003. Była to wysokoprężna, czterocylindrowa jednostka chłodzona cieczą o średnicy/skoku tłoka 95 × 110 milimetrów i pojemności 3121 cm³. Motor miał też moc znamionową 38,2 kW (52 KM) DIN przy 2200 obr./min a maksymalny moment obrotowy wynosił 190 Nm przy 1500–1600 obr./min. W tej jednostce zastosowano też pompę wtryskową P24-29, którą wyprodukowano w Zakładzie Aparatury Wtryskowej W.S.K. „PZL-Mielec”. Inne parametry, na które warto zwrócić uwagę to stopień sprężania – 17:1 i ciśnienie oleju w trakcie pracy jednostki – 1,5–5,5 kG/cm².
Silnik C360 drugiej generacji – co warto wiedzieć na jego temat?
Ursus C-360 II był produkowany od 2015 do 2017 roku przez Ursus S.A z siedzibą w Lublinie. To nowoczesna maszyna, w której zastosowano napęd 4 × 4. Osiągała maksymalną prędkość jazdy 30 km/h a masa bez obciążników wynosiła 3150 kilogramów.
Konstruktorzy zdecydowali się też na zamontowanie takich części do silnika, jak dwutarczowe, suche sprzęgło z niezależnym sterowaniem WOM. Projekt obejmował również przekładnię Carraro z rewersem mechanicznym, a także liczbą przełożeń w formacie 12/12 (przód/wstecz). Całość uzupełniała mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego.
Model mógł mieć również dodatkowe wyposażenie
Opcjonalnie montowano w nim zaczep rolniczy, TUZ hakowy i obciążniki przednie 440 kg i tylne 210 kg. Zamawiający mógł też dobrać 4 szybkozłącza hydrauliki zewnętrznej z przodu, kogut i klimatyzację.
Jednostka napędowa Perkins 3100 FLT
W traktorze drugiej generacji Ursus zastosował jednostkę Perkins 3100 FLT. Był to trzycylindrowy, wysokoprężny i turbodoładowany motor chłodzony cieczą o pojemności 2893 cm³. Miał moc znamionową 43 kW (58 KM) DIN przy 2100 obr./min, a także maksymalny moment obrotowy 230 Nm przy 1300 obr./min.
Bloki silnika Ursusa mogą sprawdzić się w niedużych gospodarstwach
Pierwsza generacja jest nierozerwalnie kojarzona z polskimi gospodarstwami rolnymi. Świetnie się sprawdza na niedużych obszarach do 15 ha. Zapewnia moc optymalną do codziennych prac, a prosta konstrukcja silnika Ursus C-360 sprawia, że jego serwisowanie nie jest trudne i nawet starsze jednostki mogą być intensywnie eksploatowane.
W przypadku drugiej znacznie młodszej wersji 360-tki trudno jednoznacznie określić, jak produkt Ursusa sprawdzi się w codziennym użytkowaniu. Jednak patrząc na jego specyfikację techniczną, można przewidywać, że silnik C360 będzie wyróżniał się jako praktyczna część wyposażenia gospodarstwa rolnego, sprawdzając się jako paszowóz, czy przy obrządkach. Do zakupu nowszej wersji zachęcają też elementy wyposażenia takie jak klimatyzacja, wyższa kultura pracy jednostki napędowej Perkinsa, czy przednie obciążniki w standardzie. Warto też zauważyć, że na rynku wtórnym wciąż można znaleźć starsze ciągniki Ursus z silnikiem C-360, które mogą również dobrze sprawdzić się w twojej pracy.