Pomimo upływu lat jednym z najczęściej spotykanych aut na polskich ulicach jest BMW E36. Silniki montowane w pojazdach zapewniały dużą dawkę motoryzacyjnych emocji – za sprawą dynamiki i osiągów, a wiele z modeli jest w dobrym stanie do dziś. Przedstawiamy informacje o samochodach z serii E36 i silnikach, które warto znać.
Produkcja modeli z serii E36 – silniki i ich odmiany
Modele z serii 3 trzeciej generacji zostały wprowadzone na rynek w sierpniu 1990 roku – auta zastąpiły E30, a ich produkcja trwała przez 8 lat – do 1998 roku. Warto nadmienić, że E36 stanowiło odniesienie dla projektantów BMW Compact i Z3, które zostały stworzone na podstawie zastosowanych wcześniej rozwiązań. Ich produkcja została zakończona, kolejno we wrześniu 2000 i grudniu 2002 roku.
Modele z serii E36 cieszyły się dużą popularnością – niemiecki koncern wyprodukował ponad 2 mln egzemplarzy. Ze względu na to, że powstało aż 24 odmian jednostek napędowych do tego auta, warto zwrócić nieco większą uwagę na te najbardziej znane użytkownikom. Zacznijmy od wersji podstawowej, czyli M40.
M40 B16/M40 B18 – dane techniczne
Jeśli chodzi o model E36, silniki M40 B16/M40 B18 warto omówić na początku. Były to dwuzaworowe, czterocylindrowe jednostki napędowe, które zostały wprowadzone w miejsce M10 pod koniec lat 80. Miały żeliwną skrzynię korbową, a rozstaw cylindrów wynosił 91 mm.
Wstawiono odlewany wał korbowy z ośmioma przeciwwagami, a także pięciokrotnie łożyskowany wałek rozrządu napędzany paskiem zębatym z chłodzonego żeliwa. Obsługiwał za pomocą dźwigni palcowych po jednym zaworze ssącym i wydechowym na cylinder, które były pochylone pod kątem 14°.
Eksploatacja
Podstawowe modele jednostek były dość wadliwe. Działo się to z tego powodu, że dźwignia zaworowa przesuwała się bezpośrednio na wałku rozrządu. Ze względu na to część była podatna na tzw. docieranie.
M42/B18 – specyfikacja jednostki
Zdecydowanie bardziej dopracowaną jednostką okazała się M42/B18. Czterozaworowy, benzynowy silnik z łańcuchem rozrządu DOHC produkowano od 1989 do 1996 roku. Jednostka była montowana w nie tylko w BMW 3 E36. Silniki montowano także w E30. Różniły się od poprzedniej inną głowicą cylindra – z czterema, a nie dwoma zaworami. W 1992 roku motor wyposażono w układ kontroli spalania stukowego oraz przełączany kolektor dolotowy.
Usterki
Do słabych punktów M42/B18 należała uszczelka głowicy cylindrów. Ze względu na jej wadliwość głowica przeciekała, co powodowało usterki. Niestety, jest to przypadłość większości jednostek M42/B18.
M50B20 – charakterystyka motoru
M50B20 to benzynowy motor z 4 zaworami na cylinder i podwójnym wałkiem rozrządu DOHC, zapłonem typu cewka na świecy oraz czujnikiem spalania stukowego i lekkim kolektorem dolotowym z tworzywa sztucznego. Projektując silnik M50 B20, zdecydowano się również na blok żeliwny i głowicę ze stopu aluminium.
Awaryjność
Jednostki M50B20 można z pewnością zaliczyć do najlepszych, które były montowane w E36. Silniki cechowały się niezawodnością, a ich eksploatacja nie generowała dużych kosztów. Pilnowanie terminowego wykonywania prac serwisowych w zupełności wystarczało do korzystania z motoru przez setki tysięcy kilometrów.
BMW E36 bardzo dobrze nadaje się do tuningu
Silniki do BMW E36 bardzo dobrze się sprawdzały w tuningu. Jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie ich mocy było dokupienie zestawu turbo. Do sprawdzonych rozwiązań zaliczają się turbosprężarka Garrett GT30 z blow-offem, wastegate, intercooler, kolektor wydechowy, regulator ładowania, downpipe, pełny układ wydechowy, sonda MAP, szerokopasmowa sonda lambda, wtryskiwacze 440 cc, kolektor dolotowy, korpus przepustnicy, regulator paliwa i rura dolotowa z filtrem.
Jak rozpędzało się to BMW po modyfikacjach?
Po dostrojeniu go poprzez ECU Megasquirt jednostka po tuningu mogła zapewniać moc rzędu 300 KM na tłokach z zapasu. Auto z takim turbodoładowaniem mogło rozpędzać się do 100 km w zaledwie 5 sekund.
Zwiększanie mocy dotyczyło każdego pojazdu, niezależnie od typu nadwozia – wersji sedan, coupe, cabrio czy kombi. Jak widać, w przypadku E36 silniki można było naprawdę solidnie podrasować!
Właśnie za taką uniwersalność i właściwości jezdne BMW E36 jest tak lubiane przez fanów motoryzacji, a auta z silnikami benzynowymi są wciąż obecne na drogach. Jednostki, które opisaliśmy, na pewno należą do jednym ze źródeł ich sukcesu.