Jednostki są dostępne w kilku wariantach mocy – 70 KM, 75 KM, 90 KM i 109 KM. Warto też zauważyć, że montowano je również w takich modelach aut jak Lancia, Alfa Romeo, Suzuki czy w indyjskich seriach samochodów Tata i Ford. Czym zaś wyróżnia się silnik 1.3 CDti i Multijet pod względem technicznym? Sprawdź!
Silnik CDti i jego dane techniczne
Czterocylindrowe motory ze sterowanym wtryskiem paliwa o pojemności 1,3 należą do najmniejszych wysokoprężnych jednostek napędowych na świecie. Jak działa zastosowana w nich technologia wtrysku? Każda dawka paliwa jest podzielona na mniejsze dozy, co sprawia, że jednostki emitują mniej spalin, a ich praca jest łagodniejsza.
W przypadku silnika 1.3 CDti i odmiany Multijet zastosowano turbinę o stałej geometrii, a także filtr DPF. Z kolei turbo o zmiennej geometrii jest montowane przede wszystkim w mocniejszych wersjach jednostki napędowej Diesla. Ten rodzaj motoru funkcjonuje nie tylko do nazwą CDti i Multijet, ale także JTDM, DDiS oraz TDCi.
Największe zalety silnika 1.3 CDti i odmiany Multijet
Wśród największych zalet tej jednostki napędowej trzeba na pewno wymienić niskie zużycie paliwa. Wynosi ono od 4,5 do 6,5 l/100 km. Oczywiście te parametry w głównej mierze zależą od konkretnego modelu auta, a także stylu jazdy kierowcy.
Silnik 1.3 CDTi i odmiana Multijet zapewnia też przyzwoitą dynamikę jazdy, szczególnie jeżeli chodzi o tereny miejskie. Zaletą jednostek jest też to, że ich konstrukcja pozwala spełniać normy emisji spalin Euro 5. Dotyczy to zmodyfikowanych motorów o mocy 75, 85, 90 i 95 KM.
Eksploatacja jednostek – na co trzeba uważać?
Podczas użytkowania 1.3 CDti czy Multijeta, trzeba mieć na uwadze kilka kwestii. Są one bezpośrednio związane z konstrukcją jednostki napędowej. Pierwszy aspekt dotyczy przejeżdżania nad wybojami czy krawężnikami. Projektanci umieścili skrzynię korbową w większości modeli aut z tym silnikiem dość nisko. Przypadkowe zahaczenie o wcześniej wymienione elementy może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni i skutkować wyciekami oleju.
Co jeszcze może być problematyczne w 1.3 CDti?
Przyczyną kosztownych wizyt u mechanika mogą być również usterki zaworu EGR i łańcucha napędowego. Ten drugi element jest bardzo wrażliwy na zbyt niski poziom oleju silnikowego. Kiedy będzie go za mało, łańcuch będzie pracować nieprawidłowo i zacznie się przegrzewać. Kluczową kwestią przy eksploatacji tego komponentu jest używanie oleju dobrej jakości, a także pilnowanie terminów prac serwisowych.
W jakich autach montowano jednostki 1.3 CDTi MultiJet?
Silniki 1.3 CDti były montowane w następujących pojazdach:
- Fiat Panda II, III, 500, Punto II, Grande Punto, Idea, Linea i Doblo;
- Opel Corsa D i C, Astra, Agila, Meriva, Tigra TwinTop, Combo;
- Ford Ka;
- Suzuki Wagon R+, Ignis II, Splash i Swift III.
Jeśli zadbasz o właściwą eksploatację i regularną wymianę oleju czy zużywających się komponentów, silnik 1.3 CDTi, czy Multijet odwdzięczy się równą pracą.
Warto też wspomnieć, że dość wadliwe części w innych rodzajach silników Diesla (filtr DPF czy układ wtryskowy) w odmianie 1.3 CDTi cechują się sporą trwałością, co bezsprzecznie działa na korzyść tej jednostki. Ze względu na niskie spalanie, optymalną moc i szybką reakcję motoru, silnik 1.3 CDTi i odmianę Multijet warto sprawdzić.