Dziś dobre silniki benzynowe są niezwykle cenione przez fanów tradycyjnej jazdy. Mogą być mocne, a jednocześnie oszczędne i trwałe. To decyduje o ich popularności. Nie wiesz, na jaki silnik benzynowy postawić? Sprawdź w zestawieniu!
Ranking silników benzynowych – przyjęte kategorie
Na początek nieco wyjaśnień – celem tego artykułu nie jest wyszczególnienie najlepiej ocenianych silników w poszczególnych plebiscytach. Ten ranking silników benzynowych kieruje raczej uwagę na wszystkie konstrukcje, które zarówno w odczuciu kierowców, jak i mechaników zbierają najlepsze recenzje.
Dlatego niech nie zdziwią cię spore jednostki V8 czy nowocześni przedstawiciele udanego downsizingu. Ważnymi parametrami, które wzięliśmy pod uwagę były:
- oszczędność;
- trwałość;
- odporność na ekstremalną eksploatację.
Małe polecane silniki benzynowe na przestrzeni lat
Silnik benzynowy 1.6 MPI koncernu VAG
Na początek wystartujemy delikatnie, bez nadmiernej ilości mocy. Silnik benzynowy, który montowany był z powodzeniem przez dziesiątki lat w wielu modelach to konstrukcja VAG 1.6 MPI. Konstrukcja ta pamięta lata 90. i co więcej, nadal ma się dobrze.
Chociaż nie trafia już do produkcji seryjnej, na ulicach znajdziesz mnóstwo aut z tą jednostką o mocy maksymalnej 105 KM. Zaliczają się do nich:
- VW Golf i Passat;
- Skoda Octavia;
- Audi A3 i A4;
- Seat Leon.
Dlaczego ta konstrukcja trafiła do zestawienia przedstawiającego najlepsze silniki benzynowe? Przede wszystkim jest odporna i świetnie radzi sobie z instalacją gazową. Trzeba zaznaczyć, że nie jest pozbawiona wad, a jedną z nich jest cykliczne pobieranie oleju silnikowego. Jednak poza tym cała konstrukcja nie sprawia szczególnych problemów.
Nie znajdziesz tutaj koła dwumasowego, zmiennych faz rozrządu, turbosprężarki ani innego kosztownego w remoncie osprzętu. To silnik benzynowy stworzony w myśl zasady: „lać paliwo i jeździć”.
Silnik benzynowy 1.2 TCe D4Ft Renault
Ta jednostka nie jest tak stara jak poprzednia, montowana była w autach Renault np. Twingo II i Clio III od roku 2007. Początkowe przymiarki do downsizingu nieraz kończyły się ogromnymi wpadkami konstrukcyjnymi, jak pamiętny silnik VAG 1.4 TSI o oznaczeniu EA111. Nie można tego samego powiedzieć o opisywanym 1.2 TCe.
Jeśli interesują cię niezawodne silniki benzynowe, ten będzie naprawdę godny polecenia. Brak zmiennych faz rozrządu, bardzo prosta i sprawdzona konstrukcja bazująca na starej odmianie 1.4 16V i moc w granicach 102 KM sprawiają, że jazda jest bardzo przyjemna. Czasami zdarzają się trudności głównie z zabrudzoną przepustnicą i świecami, które wymagają zmiany co 60 tysięcy kilometrów.
Silnik benzynowy 1.4 EcoTec Opel
To egzemplarz wpisujący się w najoszczędniejsze silniki benzynowe. Został wprowadzony do pojazdów Opla, czyli Adama, Astry, Corsy, Insigni i Zafiry. Warianty mocy z zakresu 100-150 KM pozwalały na skuteczne napędzanie tych pojazdów. Dodatkowo nie miał zbyt dużego spalania – w zasadzie 6-7 litrów benzyny to standardowa średnia.
Jakby tego było mało, silnik z pierwszej wersji, posiadający wielopunktowy wtrysk paliwa, świetnie współpracuje z instalacją gazową. Jeśli chodzi o dynamikę, można nieco się przyczepić do opcji montowanej w Insignii i ewentualnie Astrze, która szczególnie w wersji J była nieco ciężka.
Silnik benzynowy 1.0 EcoBoost
Niezawodność, 3 cylindry i ponad 100 KM z litra pojemności? Do niedawna można by mieć wątpliwości, jednak Ford udowadnia, że jego malutki silnik naprawdę świetnie się spisuje. Co więcej, jest w stanie skutecznie napędzać nie tylko Mondeo, ale też Grand C-Maxa! Ze spalaniem można zejść poniżej 6 litrów, chyba że masz wyjątkowo ciężką nogę.
Miejsce w rankingu na najlepsze silniki benzynowe jest zarezerwowane dla tej konstrukcji nie tylko ze względu na minimalny apetyt na paliwo. Wyróżnia się on też wysoką trwałością, niezawodnością, przyzwoitymi osiągami i… podatnością na tuning.
Nie, to nie jest żart. Rozsądne 150 KM i 230 NM to raczej kwestia poprawy mapy silnika. A co najciekawsze, takie auta nabijają kolejne tysiące kilometrów.
Jaki silnik benzynowy o sporej mocy jest niezawodny?
Silnik benzynowy 1.8T 20V VW
To chyba jeden z najchętniej tuningowanych modeli, jeśli chodzi o polecane silniki benzynowe w autach europejskich. W podstawowej wersji AEB z 1995 roku miał 150 KM, które jednak w bardzo łatwy sposób można było podnieść do rozsądnych 180 lub nawet 200 KM. W sportowej wersji o oznaczeniu BAM w Audi S3 silnik ten dysponował mocą 225 KM.
Projektowany z bardzo dużym „zapasem” materiałowym stał się niemal kultową jednostką wśród tunerów,. Do dziś robią oni z niego, w zależności od modyfikacji, 500, 600, a nawet 800 KM. Jeśli szukasz auta i jesteś fanem Audi, wiesz już, jaki silnik benzynowy wybrać.
Silnik benzynowy 2.0 Turbo Renault
163 KM w podstawowej wersji Laguny II i Megane II z dwulitrowego silnika jest wystarczającym wynikiem. Francuscy inżynierowie poszli jednak dalej i w efekcie z tej bardzo udanej jednostki wykrzesali 270 KM. To jednak odmiana zarezerwowana dla niewielu osób, które chcą zasiąść za kierownicą Megane R.S.
Ten 4-cylindrowy, niepozorny silnik nie doskwiera swoim użytkownikom ani w kontekście kosztownych napraw, ani częstych usterek. Można go też z pełną śmiałością zarekomendować do zasilania gazem.
Silnik benzynowy K20 V-Tec Honda
Jeśli zestawiamy najlepsze silniki benzynowe, musi się tu znaleźć miejsce dla japońskich konstrukcji. A ten dwulitrowy zadziorny potworek jest początkiem w nadchodzącej gamie wielu azjatyckich przedstawicieli. Brak turbiny, wysokie obroty i zmienne fazy rozrządu to od dawna japoński przepis na dużą moc.
Można przez chwile pomyśleć, że skoro silniki te są tak nieludzko wkręcane pod czerwone pole obrotomierza, nie powinny być specjalnie trwałe. To jednak bzdura – przez wielu uważane są za najmniej awaryjne silniki benzynowe.
W zasadzie ten model jest przykładem silnika, który jest wręcz pozbawiony wad. Przy odpowiednim traktowaniu i serwisowaniu przejeżdża setki tysięcy kilometrów i jest uwielbiany przez fanów tuningu. Chcesz dołożyć turbinę i uzyskać 500 lub 700 koni mechanicznych? Śmiało, z K20 to możliwe.
Silnik benzynowy K24 V-Tec Honda
Ten i poprzedni egzemplarz to wręcz niezniszczalne silniki benzynowe. Oba zostały wycofane z produkcji tylko przez wyśrubowane normy emisji spalin. W przypadku K24 do dyspozycji kierowcy oddano nieco ponad 200 KM.
Silnik znany jest głównie z Accorda, gdzie musiał radzić sobie z autem ważącym 1,5 tony. K24, obok K20, uważany jest za niezwykle prosty, nowoczesny i jednocześnie niesamowicie trwały silnik. Dla zwolenników zasilania gazem jest niestety przykra wiadomość – auta te nie pracują na nim idealnie, a gniazda zaworowe lubią się szybko wypalać.
Najmniej awaryjne silniki benzynowe z więcej niż 4 cylindrami
W tym momencie przyszła pora na najlepsze silniki benzynowe o dużej mocy. Takie, które swoim silnikiem mogłyby obdzielić kilka pojazdów.
Silnik benzynowy 2.4 R5 Volvo
Na początek wolnossąca jednostka o pięknym brzmieniu i wysokiej niezawodności. Chociaż nie jest to silnik samochodowy o wyjątkowej oszczędności związanej ze spalanym paliwem, odpłaca się wyjątkową trwałością. Występował w kilku wariantach zarówno z turbo, jak i bez niego, jednak to ta druga odmiana jest bardziej trwała.
W zależności od tego, czy w silniku zastosowano wersję 10-zaworową, czy 20- zaworową, generował on 140 lub 170 KM. Taka moc w zupełności wystarcza do napędzania sporych aut typu S60, C70 i S80.
Silnik benzynowy 2.8 R6 M52B28TU BMW
Wersja posiadająca 193 KM i 280 NM momentu obrotowego nadal cieszy się popularnością na rynku wtórnym. Układ rzędowy 6 cylindrów zapewnia piękny dźwięk jednostki, a sama eksploatacja pozbawiona jest nagłych i przykrych niespodzianek. Jeśli zastanawiasz się, jaki silnik benzynowy jest najmniej awaryjny, ten na pewno stoi w czołówce.
Cała gama silników M52 składa się z 7 wersji, o różnych wariantach mocy i pojemnościach skokowych. Aluminiowy blok i sprawnie działający system sterowania rozrządem Vanos nie sprawiają użytkownikom większych problemów, nawet gdy zaniedba się nieco regularny serwis. Jednostka współpracuje też z instalacją gazową.
Każdego fana BMW zainteresuje, jaki silnik najmniej awaryjny może znaleźć się w jego aucie. Z pewnością rodzina M52 jest godna polecenia.
Silnik benzynowy 2.5 16V PY-VPS Mazda
To jeden z nowszych silników na rynku, a jego zastosowanie pierwotnie ograniczono do Mazdy 6. W skrócie jest to zaprzeczenie obecnych trendów motoryzacji związanych z instalowaniem turbiny, zmniejszaniem liczby cylindrów czy stosowaniem filtrów DPF.
Zamiast tego wszystkiego inżynierowie Mazdy opracowali jednostkę, która może zachowywać się podobnie do konstrukcji z zapłonem samoczynnym. Wszystko przez zwiększony stopień sprężania na poziomie 14:1. Użytkownicy nie narzekają na silniki samochodowe z tej rodziny, mimo że ich używanie trwało znacznie krócej od innych modeli.
Silnik benzynowy 3.0 V6 PSA
Konstrukcja francuskiego koncernu pamięta lata 90. Z jednej strony może być to wada związana z poziomem wyeksploatowania. Z drugiej jednak właściciele doceniają starą myśl techniczna i niezbyt wyżyłowane, najlepsze silniki benzynowe. Odwdzięczają się one wysoką kulturą pracy i ponadprzeciętną trwałością.
Taki właśnie jest motor V6 od PSA, który montowany był w Peugeotach 406, 407, 607, czy Citroenach C5 i C6. Dobra współpraca z instalacją LPG poprawia ekonomiczność jazdy, ponieważ ta konstrukcja nie należy do najbardziej oszczędnych. Dla przykładu Citroen C5 w wersji 207-konnej potrzebuje ok. 11/12 litrów benzyny na każde 100 km.
Silnik benzynowy 5.0 V8 M119 Mercedes-Benz
Niezwykle udana jednostka oczywiście niedostępna dla każdego użytkownika z wiadomych względów. Stosowana w autach w latach 1989-1999 i wykorzystywana do napędzania pojazdów luksusowych.
Kierowcy nie mogli narzekać na brak mocy, co najwyżej na spore spalanie. W kwestii niezawodności jednostka ta została stworzona z myślą o wieloletniej bezobsługowej jeździe i tak rzeczywiście jest. Jeśli chodzi o najlepsze silniki benzynowe, które stosowane były ponad 20 lat temu, ten zdecydowanie jest warty wyróżnienia.
Najmniej awaryjne silniki benzynowe, o których mogłeś nie słyszeć
Silnik benzynowy 2.4 16V Hyundai
W opinii użytkowników tego auta wersja 161-konna jest tak odporną konstrukcją, że pod maskę można zaglądać jedynie w momencie interwału olejowego. Oczywiście nie jest to pojazd pozbawiony wad, jednak na szczególne uznanie zasługuje właśnie prosty i trwały silnik.
A takimi cechami wyróżniają się najlepsze silniki benzynowe, prawda? Jeżeli zależy ci na znaczku Audi lub BMW, to jazda Hyundai’em może na pierwszy rzut oka nie sprawiać takiej frajdy. Na szczęście to tylko pozory.
Silnik benzynowy 2JZ-GTE Toyota
Chociaż w kręgu tunerów i miłośników podnoszenia mocy do ekstremalnych poziomów jednostka ta jest dobrze znana, dla niektórych z pewnością nieosiągalna. 3-litrowy rzędowy motor już na etapie produkcji został przygotowany tak, by znosić najtrudniejsze warunki. Chociaż oficjalna moc jednostki na papierze to 280 KM, w rzeczywistości była nieco większa.
Co ciekawe, żeliwny blok, zamknięta komora głowicy, kute korbowody i chłodzone natryskiem oleju tłoki sprawiają, że w zasadzie od wielu lat jednostka ta służy do motorsportu. 1200, a może 1500 KM? Z tym silnikiem to możliwe.
Silnik benzynowy 1LR-GUE 4.8 V10 Lexus (Toyota i Yamaha)
Silnik, który jest mniejszy od typowych V8-ek i waży mniej niż standardowe V6-tki? Żaden problem. To właśnie dzieło inżynierów Toyoty i Yamahy, którzy razem stworzyli tego potwora do marki premium, czyli Lexusa, zasługuje na najwyższe uznanie.
Ta jednostka w oczach wielu fanów motoryzacji jest jedną z najlepiej dopracowanych wśród większości silników benzynowych. Nie ma tu doładowania, a moc jednostki to 560 KM. Jeśli interesują cię najlepsze silniki benzynowe, ta konstrukcja jest zdecydowanie do nich należy.
Blok silnika i głowica są wykonane z aluminium, zawory i korbowody z tytanu, co pozwoliło na spore zmniejszenie wagi jednostki. Masz chęć wejść w posiadanie tego cacka? To kolekcjonerskie auto na rynku wtórnym kosztuje grubo ponad 2 mln złotych.
Jaki silnik benzynowy jest najmniej awaryjny? Podsumowanie
Na przestrzeni lat powstało mnóstwo pojazdów, które określane są mianem najlepszych w danych kategoriach. Jednak to głównie czas pokazuje, jak prawdziwe lub nie okazują się wybory w kategoriach silnika roku.
Z pewnością powyższe jednostki to jedne z tych, które z pełną śmiałością można polecić. Nie ma co się oszukiwać – najlepsze silniki benzynowe, szczególnie w autach używanych, to te, które miały najbardziej troskliwych właścicieli.