Silnik R5 ma pięć cylindrów i jest motorem tłokowym, najczęściej spalinowym. Pierwsze prace prowadził sam Henry Ford, a technologia pięciocylindrowej, spalinowej jednostki napędowej była rozwijana też we Włoszech. Dowiedz się więcej o tej odmianie!
Początki pięciocylindrowej jednostki
Henry Ford rozpoczął prace nad silnikiem pięciocylindrowym na przełomie lat 30. i 40. XX wieku. Celem było stworzenie jednostki, którą można zamontować w kompaktowym samochodzie. Inicjatywa nie cieszyła się zainteresowaniem ze względu na brak popytu na kompaktowe auta w USA w tamtym czasie.
Równocześnie z Fordem pięciocylindrowy motor opracowywała Lancia. Powstał silnik montowany w pojazdach ciężarowych. Projekt był na tyle udany, że zastąpił 2-cylindrowe jednostki wysokoprężne i 3-cylindrowe silniki benzynowe. Po pierwszym modelu silnika R5 o nazwie RO stworzono odmianę 3RO, która była wykorzystywana przez włoskie i niemiecki siły zbrojne podczas II wojny światowej. Produkcja trwała do 1950 roku.
Pierwsza odmiana z zapłonem iskrowym i benzynowa wersja R5
Pierwsza jednostka napędowa z zapłonem iskrowym została użyta w zakładach Mercedesa w 1974 roku. Nazwa modelu tego modelu wysokoprężnego to OM617. Prostą, pięciocylindrową konstrukcję stworzono też w fabryce Grupy Volkswagena – w Audi 100 pod koniec lat 70. zamontowano benzynowy silnik 2.1 R5.
Mocne wersje pięciocylindrowych jednostek napędowych
Powstało kilka mocnych pięciocylindrowych jednostek napędowych. Zaprojektowano też silniki z turbo, które montowano w autach sportowych – te rozwiązania wykorzystywano również w pojazdach seryjnych. Jednym z nich było Volvo S60 R z 2,5 litrową, turbodoładowaną, rzędową i pięciocylindrową jednostką o mocy 300 KM i momencie obrotowym 400 Nm.
Innym autem z silnikiem R5 wysokich osiągach był Ford Focus RS Mk2. Zamontowano w nim ten sam model co w Volvo. Tym samym powstało auto o niezwykle wysokiej mocy z napędem na przednią oś – jedno z najmocniejszych w historii. Do grupy samochodów generujących spore osiągi z pięciocylindrowym silnikiem zalicza się też Audi RS2 z turbodoładowanym modelem 2,2 l i mocy 311 KM.
Zestawienie znanych, pięciocylindrowych silników diesla
Jak wspomniano wcześniej, pierwszym dieslem był Mercedes-Benz OM 617 o pojemności 3,0 l z 1974 roku, który zastosowano w samochodzie o oznaczeniu 300D. Cieszył się renomą i był uważany za niezawodną jednostkę napędową. Dołączono do niej turbodoładowanie w 1978 roku. Następcą był OM602 montowany w W124, G-Klasse i Sprinter. Dostępny był także silnik R5 w wersji z turbosprężarką i technologią Common Rail C/E/ML 270 CDI w modelach OM612 i OM647. Używał go też producent SSang Yong, montując w swoich SUV-ach.
Oprócz wymienionych pojazdów pięciocylindrowe jednostki napędowe stosowano w aucie Jeep Grand Cherokee. Był on dostępny w wersji z wysokoprężnym motorem rzędowym Mercedesa o pojemności 2,7 l od 2002 do 2004 roku. Jednostkę montowano też w pojazdach Rover Group – była to odmiana diesla Td5 z modeli Land Rover Discovery i Defender.
Do popularnych silników R5 zaliczają się też jednostki produkowane przez markę Ford. Turbodoładowane, pięciocylindrowe silniki o pojemności 3,2 l z rodziny Durateq, są montowane w modelach aut takich, jak Transit, Ranger i Mazda BT-50.
Swoją pięciocylindrową jednostkę diesla miał też Fiat. Była ona obecna w modelach aut Marea, a także submarce włoskiego producenta Lancii Kappa, Lybra, Thesis, Alfa Romeo 156, 166 i 159.
5-cylindrowy silnik w wersji benzynowej
Pierwsza odmiana benzynowego, pięciocylindrowego silnika pojawiła się w 1966 roku. Została wykonana przez inżynierów Rovera i miała 2.5 l pojemności. Celem było zwiększenie potencjalnej mocy sedana z oferty brytyjskiego producenta – modelu P6. Projekt nie zakończył się jednak sukcesem – pojawiły się usterki związane z układem paliwowym.
Następnie w 1976 roku swój model jednostki napędowej zaprezentowało Audi. Był to silnik o pojemności 2,1 l DOHC z modelu 100. Projekt zakończył się sukcesem, a jednostkę oferowano też w kolejnych odmianach aut – Audi Sport Quattro o mocy 305 KM i RS2 Avant o mocy 315 KM. Zastosowano ją też w sportowym samochodzie niemieckiego producenta Audi S1 Sport Quattro E2, a także w Audi 90 o mocy 90 KM. Nowsze modele Audi z silnikiem R5 to TT RS, RS3 i Quattro Concept.
Silnik R5 benzynowy zaprezentowały także marki takie jak Volvo (850), Honda (Vigor, Inspire, Ascot, Rafaga i Acura TL), VW (Jetta, Passat, Golf, Rabbit i New Beetle w USA), a także Fiat (Bravo, Coupe, Stilo) oraz Lancia (Kappa, Lybra, Thesis).