Pasja niejednego motocyklisty do crossów zaczęła się od pamiętnej gry ExciteBike na konsolę Pegasus. Motocykle cross wyszły jednak poza wirtualną stronę sportu i teraz każdy może spróbować swoich sił w terenie z taką maszyną. Rozpoczęcie przygody z motocyklem wcale nie musi też zrujnować twojego portfela. Jeśli interesują cię motocykle crossowe, to co powinieneś o nich wiedzieć?
Motocykl cross, czyli o czym w zasadzie mówimy?
Brak świateł, rozrusznika, kierunkowskazów i stopki – to charakteryzuje typowego crossa. Przy tym jednak trzeba pamiętać o mocnych silnikach dwu- lub czterosuwowych, lekkiej ramie i genialnych właściwościach jezdnych w terenie. Motocykl cross to propozycja dla zdecydowanego motocyklisty, który rozumie, że takim typem jednośladu nie wyjedzie legalnie na ulice. W ofercie sprzedawców znajdują się egzemplarze z małymi silnikami (50 ccm). Jednak do sportu i wyczynowych zastosowań wybierane są modele o dziesięciokrotnie większej pojemności skokowej.
Cross – motocykle dla doświadczonych
Biorąc pod uwagę fakt, że motocykle cross mają bardzo niską wagę i sporą moc, jazda nimi wymaga doświadczenia. Jeśli jesteś amatorem, nie kupuj bardzo mocnej maszyny, bo może to się skończyć bolesnymi upadkami. Off-road oczywiście ma sprawiać frajdę, ale trzeba podejść do niego z głową.
Motocykle crossowe – jak wybrać odpowiedni model?
Pojemność nie jest tutaj kluczowa, chociaż nie można umniejszać jej znaczenia. Kwestia nadrzędna to jednak twój wzrost i waga. Dlaczego? Ewolucje, skoki i szybkie zakręty wymagają świetnego czucia motocykla. Jeśli już samo dobranie pozycji na nim i siedzenie przychodzą ci z trudem, oznacza to, że nie jest to odpowiedni sprzęt dla ciebie. Powinieneś przede wszystkim tak siedzieć za kierownicą, by swobodnie dotykać stopami do podłoża.
Wybór motocykla cross a doświadczenie
Co dalej? To, czy wybierzesz motocykle crossowe 125 ccm 2T, czy 4T (dwusuw i czterosuw), zależy od twoich umiejętności. Na samym początku przygody z off-roadem najbardziej liczą się umiejętności i wyuczenie się techniki jazdy. Dopiero później można patrzeć na wyniki. Jaki motocykl crossowy wybrać na początek? Pamiętaj, by nie był zbyt mocny. Jeśli jesteś lekki i niewysoki, nawet 65 lub 125 ccm będzie odpowiednim silnikiem.
Motor cross 125 cm3 2T – dlaczego dobry na początek?
Kwestia pojemności motocykli cross jest jasna – na początku nie powinieneś szaleć. Równie ważne dla początkującego jest to, czy jest to silnik dwu-, czy czterosuwowy. Co je odróżnia oprócz sposobu pracy? Chociaż enduro i cross są motocyklami łatwymi w obsłudze, to naprawy są łatwiejsze właśnie w dwusuwowych jednostkach 2T. Są to silniki mniej skomplikowane i niekiedy tańsze w naprawach.
Samodzielna naprawa motocykli cross 2T
Na egzemplarzu dwusuwowym możesz nauczyć się prostych napraw. Będziesz mógł nawet wyeliminować poważniejsze usterki. Z czasem wymiana tłoka nie będzie dla ciebie problemem, jeśli oczywiście masz chociaż odrobinę zacięcia do mechaniki. Przy 2T możesz zostać już na stałe, bo wielu zawodowców również wybiera te silniki. Większość osób, gdy już zyska doświadczenie, wybiera jednak 4T.
Motocykl cross a koszty eksploatacji
Trzeba powiedzieć wprost, że off-road to nie jest sport dla osób, które liczą każdy grosz. Musisz być gotowy na wydatki.Będą one zależne od kategorii maszyny, jaką masz zamiar kupić. Kluczowe dla wysokości wydatków jest to, jak duży silnik jest będziesz miał w swoim crossie i czy jest to 2T, czy 4T. Zakup motocykla dwusuwowego pozwoli ci zaoszczędzić nieco środków. Możesz je zainwestować i doprowadzić motocykl do perfekcji lub zainstalować części tuningowe. Tych znajdziesz na rynku całe mnóstwo.
Gdy oglądasz używane motocykle cross – jak nie trafić na minę?
Z jednośladami jest podobnie jak z autami osobowymi czy dostawczymi, bo w treści oferty możesz w zasadzie przeczytać wszystko, co autor zechce wpisać. Motocykle crossowe nie służą do jeżdżenia po bułki (bo na trasach zawodów i w lasach nie ma sklepów), więc raczej są mocno eksploatowane. Dlatego samo oglądanie zdjęć i czytanie treści niewiele ci da. Możesz liczyć ewentualnie na szczerość sprzedającego.
Na co zwracać uwagę przy zakupie motocykli cross?
Gdy jesteś już na miejscu i oglądasz swój upragniony motocykl, zwróć uwagę na kilka spraw:
● w jakim stanie są łożyska kół;
● czy silnik nie jest ciepły (sprzedający mógł go wcześniej rozgrzać, żeby nie miał problemu ze startem, gdy przyjedziesz);
● czy szprychy są naciągnięte, a obręcze proste;
● jak pracuje zawieszenie i czy nie ma wycieków;
● czy hamulce nie są zużyte lub tarcze pokrzywione.
Trudniej będzie ze zorientować się, w jakim stanie jest jednostka napędowa. Możesz to jednak sprawdzić podczas próby odpalenia sprzętu. Jeżeli na zimnym motor ciężko odpala lub puszcza pokaźny dymek, może lepiej nie bierz tego egzemplarza. Gdy masz możliwość się przejechać, sprawdź stan sprzęgła i to, czy ewentualnie się nie ślizga.
A może cross 125 z homologacją?
Motocykle cross to sprzęt dla zdecydowanych. Dlatego do zakupu podejdź ze spokojem. Być Może lepiej będzie na początku kupić enduro, czyli „cywilizowaną” wersję crossa? To w gruncie rzeczy podobny egzemplarz, tylko z możliwością poruszania się po ulicach. Takie motocykle a’la cross mogą być dla ciebie idealne, by opanować się technikę jazdy i wyczuć maszynę. Nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś później zaopatrzył się w prawdziwy motocykl cross do zabawy poza drogami.
Niezależnie od tego, czy postawisz na enduro, czy na crossa, zorientuj się, gdzie najlepiej go kupić. Pierwszy motor tego typu raczej nie powinien być nowy. Postaw na dobrą „używkę”, by poznać się z maszyną i zdobyć nieco doświadczenia. Potem możesz spokojnie brać się za nowy egzemplarz i poważnie zająć się off-roadem, o ile uznasz, że jest to sport dla ciebie.