Z zalet, jakie ma silnik 125 cc może skorzystać każdy, kto posiada prawo jazdy kat. B od co najmniej 3 lat. Sprawia to, że motor, czy skuter o niedużej pojemności jest dostępny dla niezwykle szerokiej grupy kierowców. Właśnie dlatego modele z tą jednostką są popularne wśród osób, które chcą rozwijać swoją pasję motoryzacyjną i chcą po prostu spróbować swoich sił w prowadzeniu jednośladu.
Silnik 125 cc – co jest w stanie zaoferować kierowcy?
Oznaczenie 125 cc odnosi się do pojemności. Motor o takiej kubaturze zapewnia zazwyczaj moc na poziomie 100 km/h. Mowa tutaj o nowoczesnych wersjach czterosuwowych. Starsze, dwusuwowe jednostki mogły generować znacznie większe prędkości.
Przykładowo, model producenta Aprilia – RS125, rozpędzał się nawet do 160 km/h. Dotyczy to również modeli Yamaha i Suzuki. Dlatego trzeba uważać, szczególnie przy kupowaniu używanego motocykla, skutera, czy samego silnika na jego parametry – powinny pasować do zakresu posiadanych uprawnień.
2T, czy 4T – na którą wersję jednostki napędowej się zdecydować?
Kupujący często się zastanawiają, którą odmianę jednostki napędowej wybrać – dwu, czy czterosuwową? Główna różnica polega na liczbie obrotów, które wykonuje motor, aby zrobić jeden suw mocy – w przypadku 4T są ich cztery (dwa pełne obroty), a przy 2T są ich dwa (jeden pełen obrót). W związku z tym odmiana 2T może wytwarzać więcej mocy, przy niedużych gabarytach.
Wersja 2T – charakterystyka
Oprócz tego odmiana 2T łączy w sobie dwie fazy – sprężania i zapłonu – w suwie wstępnym, a także etapy mocy i wydechu w cyklu dolnym. Z tego powodu jego konstrukcja ma mniej ruchomych komponentów, co wpływa na prostszy serwis silnika, ale też mniejszy moment obrotowy.
Wersja 4T – opis specyfiki
Silnik 125cc w wersji 4T jest najczęściej używany w celu spełnienia restrykcyjnych norm emisji spalin. Ma to dobre efekty dla środowiska, ale źle wpływa na moc maksymalną jednostek. Przykładem jest, chociażby nowa Aprilia RS125, która spełnia wytyczne Euro 5, ale nie zapewnia takich samych osiągów, co starszy model.
Motocykl 125 cc wart uwagi – Kawasaki Z125 PRO i
Dobrym wyborem na pierwszy motocykl z silnikiem 125 cc może być Kawasaki Z125 PRO. Będzie świetnie się sprawować na miejskich drogach za sprawą swojej zwrotności i przyspieszeniu.
W modelu zastosowano motor 125 cm3 ze wtryskiem paliwa, a także czterobiegową, manualną przekładnią biegów i pojedynczym amortyzatorem o przesuniętym położeniu. Do tego dochodzi także cyfrowy ekran LCD z analogowym obrotomierzem i wskaźnikiem położenia skrzyni biegów.
Wygodny skuter Zipp Quantum R Max
Wydajny, praktyczny i sprawiający przyjemność z jazdy. Właśnie w ten sposób jest określany najczęściej skuter Zipp Quantum R Max. Ma klasyczny design i dość duże siedzisko, które pomieści nawet dwie osoby. Cechuje się niskim spalaniem – 3,5l/ 100km.
Zastosowano w nim jednocylindrowy motor 4T, który jest chłodzony powietrzem i spełnia normy EURO 4 o mocy 8,5 KM. Generuje prędkość do 95 km/h i ma skrzynię automatyczną, a także tarczowe hamulce przednie i tylne. Jego masa wynosi 145 kilogramów, a pojemność zbiornika paliwa to 12 L. Całość uzupełniają liczne światła LED, które nadają mu unikalnego wyglądu.
Czy motocykl lub skuter z motorem 125 cc to dobry wybór?
Jeżeli ktoś chce rozpocząć swoją przygodę z jazdą na jednośladach, to zdecydowanie tak. Wymienione pojazdy z silnikiem 125 cc są ekonomiczne i zapewniają wystarczającą moc do dynamicznego poruszania się po mieście, czy podczas krótkich wycieczek. Atutem jest też niedrogi serwis i duża dostępność części motocyklowych.