Zalecane wymiary opon każdego samochodu są efektem licznych kalkulacji wykonanych przez producenta pojazdu. Zazwyczaj dopasowuje się je w ten sposób, aby auto prezentowało się atrakcyjnie, a przy tym zapewniało komfortową podróż, niskie zużycie paliwa i najlepszą możliwą drogę hamowania. Jednak coraz częściej właściciele samochodów decydują się na modyfikacje, zmieniając m.in. szerokość opony. Chociaż ma to dalekosiężne skutki, to często istnieją powody stojące za taką decyzją.
Na co wpływa szerokość opon?
Dobierając oponę do samochodu, zapewne zwracamy uwagę na jej średnicę, profil, markę klasę oraz szerokość. Warto mieć na uwadze, że ten ostatni parametr rzeczywiście ma znaczenie i przekłada się na wiele aspektów związanych z zachowaniem pojazdu na drodze oraz bezpieczeństwem. Szerokość opony wpływa m.in. na długość drogi hamowania (szersza opona to krótsza droga hamowania), emitowany hałas (węższa opona wytwarza mniej hałasu), opory toczenia (im szerzej, tym więcej), przyczepność (tu lepiej radzą sobie szersze modele), cenę (szersze opony są droższe), spalanie (węższe ogumienie pozwala ograniczyć spalanie), aquplaning (tu również lepiej wypadają węższe modele) czy zachowanie na nierównościach.
Czy warto zmieniać szerokość opony?
Wymieniając opony na nowe, najłatwiej jest kierować się zaleceniami producenta. Dzięki nim możesz mieć pewność, że twój samochód będzie zachowywał się w przewidywalny sposób i żadne jego elementy nie ulegną przedwczesnemu zużyciu. Jednak z powodów ekonomicznych, estetycznych, czy z uwagi na rozmiary drugiego kompletu felg możesz dojść do wniosku, że wolisz opony o innej szerokości. Taka decyzja będzie miała jednak dalekosiężne konsekwencje i warto mieć je na uwadze. Szersze opony najczęściej będą droższe w zakupie (zwłaszcza niskoprofilowe) i mogą zwiększać spalanie, ale za to lepiej hamują i wyglądają niesamowicie.
Jak mądrze zmienić szerokość opony?
Zanim zamówisz opony o szerokości inne, niż dotychczasowe ogumienie twojego auta, upewnij się, że możesz bezpiecznie to zrobić. Porozmawiaj z wulkanizatorem, czasem warto również zdecydować się na przegląd zawieszenia. Jeśli jest już ono w znacznym stopniu zużyte, to założenie szerokich opon o niskim profilu przyspieszy moment, w którym konieczna będzie jego naprawa. Zasięgnij także opinii osób, które zdecydowały się na zastosowanie szerszych lub węższych opon – być może efekt, na który liczysz, nie jest wcale warty dokładania większych pieniędzy, a spadek komfortu podróżowania czy zwiększone zużycie paliwa – aż nadto odczuwalne.
Profil a szerokość opony
Jednym z istotnych parametrów opony, o którym nie możemy zapominać, szukając nowego egzemplarza, jest jej profil. Pod pojęciem tym kryje się stosunek wysokości opony do jej szerokości – wyrażony w procentach. Ma on duży wpływ na komfort podróżowania oraz na przeciążenia przenoszące się na zawieszenie. Zmiana szerokości opony wpływa również na jej profil, chyba że za nią idzie także zwiększenie jej wysokości, na co jednak większość kierowców się nie decyduje. Najczęściej wykonywaną modyfikacją jest przecież zakładanie opon niskoprofilowych. Parametr ten widnieje na oznaczeniach bocznych, jako drugi po jej szerokości właśnie.
Inna szerokość opony a polskie prawo
Chociaż stan opon jest kontrolowany podczas obowiązkowego przeglądu technicznego, to w odniesieniu do ich szerokości przepisy nie mówią zbyt wiele. Właściwie jedynym wymogiem jest to, że nie mogą wystawać one poza obrys samochodu. Osoby, którym szczególnie zależy na szerokim ogumieniu, mogą zastosować dodatkowe błotniki, poszerzając w ten sposób nadwozie. Jednak przy takich modyfikacjach, daleko wykraczających poza założenia producenta, warto sprawdzić również, czy same opony będą w stanie obsłużyć moc i gabaryty samochodu – najczęściej odpowiednie informacje można znaleźć w homologacji danego modelu.
Czy warto zmieniać szerokość opony przy sezonowej wymianie?
Nawet producenci decydują się na homologowanie opon o różnym rozmiarze, w zależności od sezonu, w jakim będą wykorzystane. Najczęściej odnosi się to ogumienia zimowego, które jest węższe od letniego czy całorocznego. Opony o niższym profilu pozwalają na nieco łatwiejszą jazdę po nieodśnieżonych drogach oraz lepiej radzą sobie z koleinami. Jeśli jednak chcesz dokonać takiej zmiany na własną rękę, skonsultuj się uprzednio z wulkanizatorem.