Średnia żywotność opon to zaledwie 5-10 lat w zależności od sposobu ich eksploatacji. Niekiedy jednak o wiele wcześniej można zauważyć na nich niepokojące ślady, na przykład przetarcia czy wybrzuszenia. Aby na bieżąco sprawdzać stan swojego ogumienia, należy zwracać uwagę na symbol umieszczony na ich bocznej stronie, czyli wskaźnik zużycia opony. Może on przyjmować różne formy sugerując, kiedy należy zdecydować się na ich wymianę. Umiejętność oceniania stanu opon jest niezwykle ważna, ponieważ bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów oraz pozwala na uniknięcie mandatu.
Wskaźnik zużycia opony – czym jest?
Wskaźnik zużycia opony nazywany jest też skrótem TWI. To nic innego jak gumowane wypukłe punkty, które zlokalizowane są na dnie rowków odpowiedzialnych za odprowadzanie wody. Ich wysokość ma dokładnie tyle, co minimalna wysokość bieżnika dopuszczona w Polsce, czyli 1,6 mm. Wskaźnik ten może przyjmować kilka różnych form – na przykład bywa utrzymany w jaskrawych kolorach, które uwidaczniają się po przetarciu wierzchniej warstwy opony. Dzięki niemu nie musisz korzystać ze specjalnych mierników ani nosić przy sobie linijki, aby ocenić głębokość bieżnika.
Zużycie bieżnika – co musisz wiedzieć?
Wskaźnik zużycia opony przyjmuje wartość 1,6 mm, ponieważ taka norma określona jest w ustawie Prawa o Ruchu Drogowym. Jeżeli więc wskaźnik TWI w jakimś miejscu ogumienia zrówna się z bieżnikiem, oznacza to, że nadaje się ona do wymiany. Dalsze poruszanie się autem z oponami w takim stanie jest niebezpieczne, ponieważ niski bieżnik obniża zdolność opony do odprowadzania wody. Istnieje więc o wiele większe ryzyko, że wpadnie ono w poślizg. Co więcej, podczas kontroli policja może wtedy zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu i ukarać kierowcę mandatem, nawet o wysokości 3000 zł.
Wskaźnik zużycia opony a głębokość bieżnika
Chociaż dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, wcale nie oznacza to, ogumienie takie zapewnia pożądany poziom bezpieczeństwa. W praktyce uważa się, że wysokość bieżnika w oponach letnich powinna wynosić około 3 mm, natomiast w zimowym 4-5 mm. Jeżeli wartości te są niższe, mieszanka gum zaczyna tracić swoje właściwości, co negatywnie odbija się na bezpieczeństwie i komforcie jazdy. Warto więc regularnie sprawdzać stan ogumienia i nie dopuszczać do minimalnego poziomu 1,6 mm.