Opony wzmacniane muszą na co dzień sprostać znacznie większym wymaganiom niż te typowe. Są zdolne do wytrzymania większego nacisku i obciążenia. Z tego powodu nakłada się je na koła pojazdów wykorzystywanych, na przykład do przewożenia dużego cargo. Więcej informacji na ich temat znajdziesz w naszym tekście!
Opony wzmacniane – czym się właściwie charakteryzują?
Na tle innych odmian ogumienia, w tym standardowego – oznaczanego SL – standard load, wyróżniają się zwiększonym indeksem nośności. Jest on określany przy współpracy producentów opon z organizacjami takimi jak ETRO (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Obręczy).
Stosuje się je przede wszystkim w sytuacjach, gdy docelowe warunki pracy wymagają większej nośności. Z tego powodu montuje się je nie tylko na wspomnianych wcześniej pojazdach ciężarowych, ale i sportowych. Z kolei wzmocnione ogumienie w autach osobowych sprawdza się przede wszystkim w modelach z wyższym momencie obrotowym i większą mocą jednostki napędowej.
Jak można je odróżnić od standardowych odmian?
Przy pierwszym spojrzeniu konstrukcja opon wzmacnianych nie różni się zbytnio od zwykłych modeli. Jest tak ze względu na to, że różnica tkwi przede wszystkim w wewnętrznej stronie opony, gdzie ingeruje się w czoło lub stopkę w celu poprawienia nośności.
Opony wzmacniane są określane skrótem XL – Extra Load i Reinf – Reinforced. Do mniej popularnych zaliczają się EXL, RFD, REF i RF. W sklepach z wyposażeniem motoryzacyjnym można też zauważyć ogumienie z oznaczeniem „C”. Dotyczy ono opon dostawczych, które są montowane w m.in. TIR-ach.
Warto też dowiedzieć się, jak odczytywać informacje z ogumienia. Podstawowym formatem jest przykładowo 185/75/R14/89T. Zawarte w nim wiadomości, to kolejno: szerokość opony w milimetrach, współczynnik kształtu, radialna konstrukcja warstwowa, średnica obręczy koła, oznaczenie maksymalnej nośności i prędkości.
Trzeba też wspomnieć, że nie ma żadnych regulacji prawnych związanych z zasadami eksploatacji ogumienia XL. Ograniczenia dotyczą wyłącznie opon o indeksie nośności niższym niż zalecany.
W jaki sposób jest skonstruowane ogumienie XL?
Stosowana receptura zależy od producenta, a głównym celem jest zwiększenie indeksu nośności oferowanych opon XL. Stosuje się bardziej wytrzymałą mieszankę gumy, a także dodatkowe warstwy osnowy.
Za jedno z najskuteczniejszych rozwiązań uważa się pogrubienie stalowych kordów i wzbogacanie oraz wzmacnianie podstawowych elementów opony. Dzięki temu ogumienie bardzo dobrze się sprawdza przy wyższych ciśnieniach.
Chcąc dobrać opony odpowiednie do posiadanego pojazdu, należy zapoznać się z zawartością książki dołączonej do auta. Znajdują się w niej wiadomości na temat homologacji na opony XL i ciśnienie zalecane przez producenta.
Kiedy warto zdecydować się na ogumienie wzmacniane?
Wytrzymalsze opony będą bardzo dobrym wyborem w przypadku stosowania pojazdów z dużym obciążeniem. Właśnie z tego powodu największą grupę użytkowników stanowią właściciel pojazdów dostawczych i transportowych.
Wzmacniana wersja ma przewagę nad standardową odmianą, ponieważ zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa kierowcy, a także pozostałych uczestników ruchu wokół niego. W przypadku dobrania nieodpowiednich opon można spowodować niebezpieczną i kosztowną kolizję.
Opony wzmacniane są też montowane w autach sportowych i zapewniają znacznie większą stabilność na zakrętach. Pozwalają uzyskać również lepsze parametry hamowania, przyspieszania, a także większy komfort jazdy. Będą idealnym wyborem dla pojazdów o większej mocy silnika.
Zalety opon wzmacnianych
Stosowanie ogumienia XL będzie wiązało się ze znacznie rzadszym występowaniem problemów związanych z uszkodzeniami mechanicznymi. Ich użytkowanie wpływa na obniżenie prawdopodobieństwa pęknięcia ogumienia, na przykład wskutek wjechania na krawężnik.
Opony wzmacniane zapewniają znacznie większą trwałość. Będzie to szczególnie odczuwalne, jeżeli zastąpi się nimi odmianę standardową. Wersja XL przejedzie większy dystans bez uszkodzeń wewnętrznych i to nawet przy intensywnej eksploatacji. Warto jednak zauważyć, że w takich warunkach trzeba skrupulatnie stosować się do zaleceń producenta odnośnie do ciśnienia w oponach.
Opony Reinf dają lepsze właściwości trakcyjne i przyczepność samochodu. Efekt to większa sztywność opony i stabilność jej pracy. Skutecznie przenosi moc motoru na nawierzchnię i zapewnia bardzo dobrą sterowność na zakrętach i dynamiczną reakcję, a także odporność na dodatkowe obciążenie i siły odśrodkowe.
Wady opon wzmacnianych
Decydując się na opony wzmacniane, trzeba przygotować się na pójście na kompromis w pewnych kwestiach. Ten rodzaj ogumienia ma pewne wady, o których warto wiedzieć przed zakupem opon XL.
Pierwszą z nich jest to, że umocniona odmiana generuje więcej hałasu. Zauważa się, że w porównaniu ze standardową wersją różnica może wynosić nawet 1 dB (decybel) więcej niż normalnie. Może to być kluczowa informacja dla kierowców, którzy cenią sobie ciszę w środku kokpitu pojazdu.
Wzmocniona wersja będzie generować wyższe koszty. Ma to bezpośredni związek ze zwiększeniem grubości czoła pod bieżnikiem i barku opony. Efektem jest mniej efektywne spalanie paliwa wskutek podwyższonego oporu toczenia. Ma na to wpływ również większa waga i masa opony.
Plusy ogumienia z oznaczeniem XL – dla kogo jest to dobra opcja?
Biorąc pod uwagę zalety i wady opon Reinf, można dojść do kilku wniosków. Ich eksploatacja, a także zakup będzie droższy od standardowych. Jednak z drugiej strony zapewniają one nieporównywalnie większą trwałość, co może okazać się kluczowe na polskich drogach, które nieraz potrafią nieprzyjemnie zaskoczyć kierowcę – dziurami, uskokami czy wysokimi krawężnikami.
Wzmocnione opony poprawiają też stabilność na zakrętach i szybciej reagują na ruchy kierującego. To bardzo dobrze się sprawdza w przypadku prowadzenia ciężkiego pojazdu, czy auta z jednostką napędową generującą dużą moc.
Ze względu na wyższe koszty eksploatacyjne i cenę zakupu samych opon wzmacnianych trzeba mieć stuprocentową pewność, że są one potrzebne przyszłemu właścicielowi. Mogą okazać się mocno nietrafionym zakupem w przypadku posiadaczy aut kompaktowych czy miejskich o niedużych osiągach i masie. W takiej sytuacji większa nośność opony na nic się nie przyda, a zakup i eksploatacja wygeneruje sporo dodatkowych, niepotrzebnych wydatków.