Jeśli chciałbyś dowiedzieć się, czym jest serwo hamulca i w jaki sposób wpływa na działanie układu hamulcowego, powinieneś przeczytać nasz artykuł dotyczący tego niepozornego elementu, który znajduje się w każdym samochodzie wyposażonym we wspomaganie. Zachęcamy do lektury poniższego tekstu, by dowiedzieć się, jak dbać o serwo hamulca i jak wykorzystać jego pełną moc.
Serwo hamulcowe — co to jest?
Serwo hamulcowe to niezwykle istotny element w samochodzie, który jest znany przez większą część kierowców, jednakże nie wiedzą oni, za co dokładnie odpowiada ta część pojazdu oraz jak ważną rolę odgrywa w kontekście bezpieczeństwa jazdy.
Układ hamulcowy opiera się na płynie, który znajduje się w zbiorniku i przewodach. Sam proces hamowania można uprościć do wciśnięcia pedału hamulca, co powoduje zwiększenie ciśnienia płynu, który naciska na zaciski i tarcze. W efekcie samochód zostaje zatrzymany. Po drodze jednak niezwykle istotną funkcję spełnia właśnie serwo hamulca. Bez niego hamowanie byłoby znacznie trudniejsze, a przy tym zwiększałoby zagrożenie na drodze.
Jak wygląda serwo hamulca?
Serwo hamulcowe można porównać do dysku, spłaszczonej puszki lub bębna. Jest ono umiejscowione w pobliżu przegrody komory silnikowej od strony kierownicy. Znajdziesz go zaraz za zbiornikiem płynu hamulcowego, ponieważ samo serwo jest z nim powiązane. Zwiększa ono siłę działającą na tłoczek pompy hamulcowej w momencie, gdy kierowca naciśnie pedał hamulca.
Za co odpowiada serwo hamulca?
Najprościej mówiąc, serwo hamulcowe sprawia, że hamowanie jest bezpieczniejsze, skuteczniejsze i efektywniejsze. Jego działanie rozpoczyna się już w momencie naciśnięcia pedału hamulca. Wywiera on nacisk na pompę hamulcową, co w efekcie otwiera zawór umożliwiający zadziałanie podciśnienia z kolektora na membranę. Dzięki niemu siła, która działa na membranę jest wprost proporcjonalna do nacisku na pedał hamulca przez kierowcę. W efekcie może on regulować siłę hamowania. W ten sposób można zapobiec zjawisku, w którym kierowca minimalnie nacisnąłby pedał hamulca, a mechanizm działałby z maksymalną siłą.
Serwo jest bezobsługowe i nie należy do awaryjnych części pojazdu. Usterki objawiają się najczęściej wyciekami płynu hamulcowego lub twardym pedałem hamulca.
Serwo w układzie hamulcowym — działanie
Serwo hamulcowe posiada dwie komory (nie mylić z komorą silnika), które przedzielone są gumową membraną. W większej komorze panuje podciśnienie, a mniejsza posiada kanał łączący ją z atmosferą, dzięki czemu panuje w niej ciśnienie atmosferyczne. Pomiędzy nimi znajduje się kanał, który przez większość czasu jest otwarty. Dzięki temu w całym urządzeniu panuje podciśnienie. Jednakże w momencie hamowania, po wciśnięciu pedału hamulca, zawór zamyka kanał łączący obie komory, a mniejsza komora otwiera się. W ten sposób ciśnienie gwałtownie wzrasta, dzięki czemu membrana zaczyna przesuwać się w kierunku większej komory. Do tego pomaga pompa hamulcowa, na którą działa tłok ze zwiększoną siłą.
Warto wiedzieć, że każdy element układu serwa hamulcowego wykorzystuje podciśnienie do prawidłowego funkcjonowania. W innym przypadku pedał hamulca szybko stanie się twardy i nieskuteczny. Do tego konkretne elementy są powiązane z położeniem pedału, dzięki czemu mają one odpowiednik w położeniu tłoka hamulcowego. W ten sposób auto hamuje z siłą określoną przez kierowcę. Dodatkowo stosuje się czujnik ciśnienia serwa, który pozwala na utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w całym układzie.
Opisany powyżej mechanizm wykorzystywany jest w silnikach napędzanych benzyną. Natomiast w silnikach diesla, turbodoładowanych oraz w pojazdach elektrycznych wykorzystuje się również pompę próżniową, która zasilana jest mechanicznie lub elektrycznie.
Jak wykryć awarię serwa?
Najczęściej awarię serwa hamulcowego można rozpoznać po twardym i trudnym do wciśnięcia pedału hamulca, którego skok jest znacznie skrócony po naciśnięciu. W przypadku naciskania hamulca na wyłączonym silniku to całkowicie normalnie. Jednakże jeśli dochodzi do tego podczas pracy silnika, możesz być pewny, że wzmacniacz siły hamowania uległ awarii.
Ponadto warto kontrolować zbiorniczek płynu hamulcowego, ponieważ wycieki mogą być problematyczne. Wskazuje to na nieszczelność układu, więc dalsza jazda może wiązać się ze zwiększonym zagrożeniem i mniejszą skutecznością hamowania. Dziwne dźwięki podczas hamowania również mogą sugerować, że z układem jest coś nie tak i warto sprawdzić to u specjalisty. W przypadku uszkodzenia serwa hamulcowego należy wymienić go w całości, ponieważ jest urządzeniem bezobsługowym. Na szczęście psuje się stosunkowo rzadko, a jego cena nie jest tak wysoka.
Jak sprawdzić kondycję serwa hamulcowego?
Serwo hamulcowe możesz sprawdzić samodzielnie w praktyce. Wystarczy, że będziesz kontrolować drogę hamowania i siłę nacisku, która jest konieczna do całkowitego zatrzymania pojazdu. Co więcej, możliwa jest samodzielna wymiana serwa hamulcowego. Jeśli zauważyłeś jakiekolwiek problemy związane z serwem hamulcowym, niezwłocznie zainwestuj w nowy egzemplarz i przeprowadź wymianę, ponieważ układ hamulcowy jest kluczowy w kontekście bezpiecznej jazdy.