Zanim zdecydujesz się, jaki płyn do samochodu wybrać, dowiedz się najpierw, od czego zacząć przy samej wymianie specyfiku. Pierwszą kwestią jest opróżnienie starego preparatu. Oprócz tego trzeba mieć na uwadze, że różne samochody wymagają różnych płynów do chłodnicy. Jednak w praktycznie każdym przypadku jego wymiana powinna nastąpić po maksymalnie 5 latach, a najlepiej po dwóch. Innym wyznacznikiem jest granica około 50 tysięcy kilometrów. Przedstawiamy informacje na temat najważniejszych czynników wpływających na to, jaki płyn do samochodu wybrać. Dowiedz się więcej!
Podstawowe informacje – czym właściwie jest płyn chłodniczy?
Substancja chroni jednostkę napędową przed przegrzaniem. Tym samym pozwala użytkownikowi auta zabezpieczyć pojazd przed kosztownymi naprawami. Głównym zadaniem płynu chłodniczego jest zapobieganiu oddziaływaniu ekstremalnych temperatur – niskich i wysokich. Do podstawowych składników specyfików zaliczają się elementy takie jak: glikol etylenowy lub propylenowy, a także woda i inhibitory korozji.
W trakcie pracy jednostka napędowa jest niezwykle gorąca. To efekt m.in. procesu spalania paliwa, czy tarcia poszczególnych elementów i emisji spalin. W takich okolicznościach brak płynu chłodzącego mógłby doprowadzić do poważnych uszkodzeń jednostki, na przykład podczas zimy, gdzie różnica temperatur skutkowałaby pęknięciem bloku silnika. Za sprawą substancji ochronnej można zapobiec zarówno przegrzaniu, jak i zamarznięciu motoru.
Odnośnie do drugiej kwestii specyfik chroni też przeciw zamarzaniu. Producenci zawierają w płynie elementy, które zapobiegają pojawieniu się zbyt niskiej temperatury. Oprócz tego części składowe koncentratów, a także gotowych płynów pozwalają zapobiegać korozji poszczególnych części jednostek napędowych.
Jaki płyn do chłodnicy wybrać?
Skoro wiemy już, jakie są odmiany specyfiku, warto dowiedzieć się, na co zwrócić uwagę, wybierając produkt. Producenci aut używają chłodnic z różnych materiałów. Może to być miedź, mosiądz lub aluminium. Uszczelniacze są przy tym również wykonywane z różnych surowców.
Żeby dobrać, a następnie wlewać odpowiedni specyfik, konieczne jest zapoznanie się z instrukcją obsługi pojazdu lub skonsultowanie używania konkretnego produktu z mechanikiem. Należy też upewnić się, czytając informacje na etykiecie wybranego produkty, czy jego specyfika zgadza się z zaleceniami producenta.
Odmiany produktów – na co zwrócić uwagę przy wyborze płynu chłodniczego?
Rozmaite odmiany to efekt różnorodności, jeśli chodzi o typy pojazdów. Na rynku nie brakuje produktów tworzonych pod kątem konkretnych modeli aut, czy typów jednostek napędowych. To wszystko po to, żeby zapewnić optymalne osiągi pojazdu. Warto znać różnice pomiędzy poszczególnymi odmianami, aby wiedzieć jaki specyfik wybrać.
Płyn typu IAT – Inorganic Additive Technology
IAT – Inorganic Additive Technology to substancja opracowana na bazie technologii dodatków nieorganicznych o ekologicznym profilu. Wykonuje się ją zazwyczaj z glikolu etylenowego z dodatkiem krzemianów i fosforanów po to, żeby produkt cechował się działaniem antykorozyjnym. Tę odmianę stosuje się z reguły w starszych pojazdach. Trzeba wiedzieć, że to starsza formuła, cechujące się mniejszą wydajnością. Specyfik IAT należy wymieniać co ok. dwa lata lub 40 tys. kilometrów.
Płyn typu OAT – Organic Acid Technology
OAT jest zrobiony na podstawie technologii kwasu organicznego. Ten rodzaj specyfików opracowano na bazie glikolu propylenowego. Produkty z tej grupy cechują się z reguły pomarańczowym kolorem, a także ciemnozielonym. Zazwyczaj płyny chłodnicze OAT są kompatybilne z samochodami z koncernu General Motors, a także SAAB i Grupy Volkswagen.
Organic Acid Technology są przeznaczone do samochodów z niedawnych roczników. Ze względu na nowocześniejszą technologię produkty OAT nie muszą być wymieniane aż tak często, jak specyfiki rodzaju IAT. Wystarczy dokonać zmiany płynu chłodniczego co ok. 5 lat lub 80 tys. kilometrów. Co więcej, produkty z grupy OAT zawierają dodatki, które pomagają chronić jednostkę napędową.
Płyny typu HOAT – Hybrid Organic Acid Technology
Są produkowane na bazie technologii hybrydowej kwasów organicznych. Jest to jedna z głównych kategorii produktów z tego segmentu, a ze względu na dużą ilość kombinacji istnieje też wiele podkategorii. Kolor płynu HOAT to najczęściej żółty, pomarańczowy, zielony, różowy i niebieski.
Sama formuła HOAT jest połączeniem technologii OAT i IAT. HOAT wykorzystuje zarówno krzemiany, jak i kwas organiczny do ochrony silnika i zwalczania korozji. Należy go wymieniać w takich samych odstępach czasu jak płyn chłodzący OAT. Odmiana HOAT jest stosowana w większości najpopularniejszych aut europejskich producentów.
Wymiana płynu w układzie chłodzenia? Praktyczne porady
Pierwszy krok to zweryfikowanie stanu technicznego układu chłodniczego i zlokalizowanie korka spustowego oraz wlewu. Zanim zdecydujesz się dolać nowy rodzaj płynu, powinieneś wyczyścić komorę. To dlatego, że nie można mieszać starego i nowego specyfiku.
Gdy chłodnica będzie zimna, należy wlać odpowiednio dobrany płukacz, a następnie ustawić gałkę nagrzewnicy na maksymalny poziom. Potem wznowić pracę silnika i pozostawić go w tym stanie na ok. 15, 20 minut. To dlatego, że czyszczenie jest najskuteczniejsze przy standardowej temperaturze pracy.
Następnie można wyłączyć motor, zaczekać aż ostygnie, straci standardową temperaturę pracy, a następnie wylać płyn chłodniczy i przepłukać układ wodą do momentu usunięcia wszelkich zanieczyszczeń oraz osadów. Kolejny krok to zakręcenie korka spustowego i wlanie gotowego płynu do chłodnicy. Całość można zwieńczyć odpowietrzeniem układu i zweryfikowaniem poziomu płynu chłodniczego.