Holowanie automatu wymaga innego podejścia niż ma to miejsce w porównaniu chociażby z ciągnięciem auta ze skrzynią manualną. Wymaga to odpowiedniej wiedzy, a także zachowania kilku, dodatkowych środków ostrożności, które umożliwią bezpieczne przemieszczanie się po drodze. W takim razie, na co zwracać uwagę?
Holowanie pojazdu – podstawowe informacje
Istnieje wiele instrukcji dotyczących tego. jak holować samochód z przekładnią automatyczną tak, aby nie doszło do poważnego uszkodzenia, czy innych awarii generujących dodatkowe koszty. Pytania odnośnie do tego rodzaju manewru są coraz częściej stawiane ze względu na to, że niektórzy producenci wyraźnie stawiają na produkcję aut ze skrzynią automatyczną.
W kontekście tego manewru kluczowe jest to, aby auta z automatem były holowane z dużą uwagą. Dzięki temu można będzie uniknąć uszkodzenia jednostki napędowej i całego układu odpowiadającego za bezproblemową jazdę.
Dowiedz się, jak holować samochód z automatem!
W trakcie ciągnięcia drugiego samochodu kluczową kwestią jest to, żeby pojazd nie generował dużej prędkości. Jeśli koła mają kontakt z drogą, to maksymalna prędkość generowana przez silnik holującego, nie powinna przekraczać 50 km na godzinę.
Należy też pamiętać o tym, że usterka napędu pojazdu, który nie może jechać samodzielnie, będzie mniej prawdopodobna, jeśli holowanie nie będzie odbywać się na dystansie dłuższym niż 25 kilometrów. Jest też kilka innych kwestii, na które trzeba zwrócić uwagę przed holowanie auta z automatem.
Samochód z automatyczną skrzynią biegów – podstawy holowania
Pierwszym krokiem jest określenie tego, czy pojazd będzie holowany z mocowaniem na przednią oś napędową, tylną oś napędową, czy z automatycznym napędem na cztery koła. Dokładne informacje na temat holowania można praktycznie zawsze znaleźć w instrukcji pojazdu.
Niekiedy kierowcy nie chcą zagłębiać się w instrukcję, żeby sprawdzić, w jaki sposób mogą przetransportować auto. Z tego powodu po prostu decydują się na wezwanie lawety. W takim przypadku trzeba umieścić belkę zabezpieczającą przed autem tak, aby nie zsunęło się w trakcie jazdy, a także zweryfikować stan wszystkich innych elementów zabezpieczających pozycję i ruch auta.
Należy też mieć na uwadze, że jeszcze przed rozpoczęciem holowania i przygotowaniem pojazdu, należy ustawić na drodze trójkąt ostrzegawczy. Zanim pojazd wjedzie na lawetę lub do haka zostanie podpięta lina holownicza, konieczne jest też zweryfikowanie działania układu hamulcowego pojazdu, a także włączonych świateł awaryjnych. Należy również włączyć bieg neutralny w aucie.
Inne kwestie, na które zwrócić uwagę w trakcie holowania auta
Są też inne kwestie, które należy mieć na uwadze podczas holowania auta. Pierwszą z nich jest to, żeby sprawdzić opony naczepy lub lawety. Należy zweryfikować poziom ciśnienia opon. W przypadku ciągnięcia auta przez przyczepę kompresja powietrza w tylnym ogumieniu powinna wynosić 0.4 atmosfery. Warto pamiętać również o prawidłowym poziomie ciśnienia w kole zapasowym, które powinno wynosić 2,5 atmosfery.
Jeśli ktoś będzie pełnił funkcję holownika lub pomocy drogowej, to powinien też zastanowić się nad tym, aby zaopatrzyć się w szersze, dodatkowe lusterka holownicze. Niedrogie można znaleźć na rynku wtórnym. Dzięki temu będzie można korzystać z obszernego pola widzenia i zauważyć wszystkie najważniejsze rzeczy w trakcie holowania pojazdu.
Co ciekawe, wiele nowoczesnych SUV-ów i ciężarówek, jest wyposażonych w specjalną technologię. System ostrzegania o martwym polu informuje nie tylko o tym, co dzieje się za pojazdem, ale potrafi też przestawić się na opcję holowania i analizować to, co dzieje się na całej długości naczepy.
Wiedząc o tym, że dojdzie do holowania automatu, warto też zastosować inne ogólne zasady i zdecydować się po pierwsze na napełnienie baku do pełna, a po drugie na zakupienie i uzupełnienie dodatkowego kanistra. Dzięki temu samochód można holować przez długi czas bez zagrożenia związanego z nadmiarowo ubywającym paliwem, czy olejem napędowym. Wspomniane kwestie są ważne w kontekście, na przykład holowania na drodze ekspresowej.
Holowanie automatu – podsumowanie informacji
Powiedzieliśmy już, że przy holowaniu automatu należy stosować się do instrukcji obsługi samochodu. Trzeba też pamiętać o innych zasadach holowania, takich jak włączenie przełożenia neutralnego – pozycji N, a także zachować prędkość holowania nieprzekraczającą 50 km / h.
Do tego należy również dodać informację na temat smarowania. Przekładnia w trakcie holowania będzie się obracać, jednak silnik nie zapewni odpowiedniego poziomu smarowania. Utrzymując za dużą prędkość, może dojść do zatarcia pompy oleju. Dlatego bezwzględnie należy przestrzegać granicy pięćdziesięciu kilometrów na godzinę, a najlepiej zejść do poziomu 30 km/h. W kontekście pomocy na drodze warto też dowiedzieć się, jak powinno przebiegać holowanie na autostradzie.