Jeśli silnik bierze olej, ale nie kopci, może to wskazywać na początek poważnej awarii. Z artykułu dowiesz się, ile oleju powinien spalać sprawny silnik oraz gdzie szukać źródła problemu w przypadku spalania zbyt dużej ilości oleju przez jednostkę napędową twojego auta.
Ile oleju spala sprawny silnik?
Jeśli zauważyłeś, że poziom oleju widoczny na bagnecie obniża się, nie jest to jeszcze powód do zmartwień. To całkowicie normalne, że sprawny silnik bierze olej, ale nie kopci. Martwić może jednak sytuacja, gdy dolewki stają się częstsze, a do uzupełnienia potrzeba coraz więcej oleju. Sprawny samochód osobowy spala około 0,2-0,4 litra na pokonany tysiąc kilometrów, ale zależy to od wieku samochodu oraz technologii zastosowanych podczas projektowania jednostki napędowej. Jeśli twoje auto sala więcej niż 0,8 litra na tysiąc kilometrów, powinieneś jak najszybciej udać się do swojego mechanika.
Silnik bierze olej, ale nie kopci – rozpoznanie
W przypadku, gdy silnik bierze olej, ale nie kopci, może się okazać, że spalana jest jedynie niewielka jego ilość. W samochodach napędzanych benzyną, o zwiększonym spalaniu oleju może świadczyć bardzo osmolona końcówka rury wydechowej, ale jedynym sposobem zaobserwowania tego problemu, jest regularna kontrola poziomu oleju. Inaczej jest w przypadku, gdy auto kopci, ponieważ problem ciężko przeoczyć. Do spalania oleju dochodzi, gdy zużyte podzespoły przepuszczają go bezpośrednio do komory spalania, dlatego przyczyn należy szukać bezpośrednio w jej okolicy.
Przyczyny spalania oleju
Istnieje wiele przyczyn sytuacji, gdy silnik bierze olej, ale nie kopci. Wymienimy najczęstsze z nich. Upewnij się, że problem na pewno leży w spalaniu oleju i nigdzie pod autem nie ma śladów wycieku.
Pierścienie tłokowe pełnią funkcję ochronną, osłaniając komorę spalania. Na skutek zużycia materiału mogą z czasem się odkształcić i zacząć przepuszczać olej do środka. Jest to najczęstsza przyczyna zwiększonego poboru oleju. Jeśli chcesz zapobiec takiej sytuacji, powinieneś stosować olej wysokiej jakości i regularnie dokonywać serwisu auta.
Kolejnej przyczyny spalania zbyt dużej ilości oleju, należy szukać w uszczelniaczach zaworowych. Mają one za zadanie regulować zużycie oleju i smarowanie zaworów, ale zużyte uszczelniacze powodują wyciek oleju do komory spalania przez cylindry silnika.
W autach wyposażonych w turbosprężarkę pod lupę należałoby wziąć łożyska podzespołu. Jeśli ulegną zbyt dużemu zużyciu, spowodują wyciek oleju, który zassany zostanie bezpośrednio do komory spalania.
Bez względu na przyczynę spalania oleju, powinieneś jak najszybciej udać się do mechanika. Nadmierny jego pobór to zwiastun poważnej i kosztownej awarii, której możesz uniknąć, jeśli szybko się uporasz z problemem. Sprawdź też, co oznacza, gdy silnik bierze olej i kopci.