Z artykułu dowiesz się jak rozpoznać uszkodzony czujnik różnicy ciśnień DPF. Objawy, które można zaobserwować w takiej sytuacji, pomogą ci potwierdzić awarię tego podzespołu. Dowiesz się także, jak działa filtr cząstek stałych i dlaczego został wprowadzony do masowej produkcji.
Czym jest filtr cząstek stałych?
Filtr cząstek stałych montowany jest we wszystkich autach produkowanych na terenie Unii Europejskiej. Jest to urządzenie wchodzące w skład układu wydechowego. DPF to metalowa puszka ze stali nierdzewnej, wewnątrz której znajduje się wielowarstwowy korpus o zagęszczonych kanałach przelotowych. Kanaliki są automatycznie zamykane i otwierane, a podczas tego procesu na ścianach korpusu osadzają się cząstki stałe, czyli bardzo szkodliwa dla ludzkiego zdrowia, niespalona sadza.
Cząstki stałe zostają przechwycone przez DPF nim wydostaną się przez rurę wydechową do atmosfery. Filtr z czasem się zapycha, ale jego serwis jest bardzo prosty. Wystarczy rozgrzać korpus do temperatury około 600 stopni Celsjusza. Brzmi skomplikowanie? Na szczęście jest to bardzo łatwe. Jeśli filtr DPF zatka nadmiar sadzy, wystarczy udać się autem w krótką trasę, ale konieczne będzie wejście silnika na wyższe obroty i utrzymanie stałej prędkości przez kilkanaście minut.
W takiej sytuacji sterownik powinien uruchomić proces regeneracji filtra, podczas którego wtrysk paliwa wpycha olej napędowy do układu wydechowego, co pozwala osiągnąć wewnątrz DPF temperaturę około 600 stopni Celsjusza. Jak rozpoznać uszkodzony czujnik różnicy ciśnień DPF? Objawy awarii są na tyle specyficzne, że powinieneś sam poradzić sobie z diagnozą.
Dlaczego producenci aut są zobowiązani do montażu DPF?
Po pierwsze, zastosowanie w samochodach takiego rozwiązania wpływa korzystnie zarówno na zdrowie ludzkie, jak i na środowisko. Jednak sam fakt szkodliwości nie jest wystarczający przekonujący dla wielkich korporacji produkujących samochody. Jedynym skutecznym środkiem przymusu są olbrzymie kary finansowe, grożące za niedostosowanie pojazdów do norm unijnych. Normy te z roku na rok są coraz bardziej wyśrubowane. Podzielono auta na kategorie EURO od 1 do 5. Każda z norm określa dopuszczalną zawartość generowaną przez samochody.
Czujnik różnicy ciśnień – działanie
Czujnik DPF najczęściej montowany jest w komorze silnika, co chroni go przed zbyt wysoką temperaturą i podłącza się do komputera sterującego i filtra. Z czujnika wychodzą dwa silikonowe węże, przez które przepuszczane są spaliny. Mierzone w ten sposób jest ciśnienie spalin na wężu, który zamontowano na wejściu do czujnika i porównywane jest z ciśnieniem na wyjściu, dzięki czemu sterownik z łatwością oblicza, w jakim stopniu zatkany jest filtr cząstek stałych.
Uszkodzony czujnik różnicy ciśnień DPF – objawy
Czy łatwo rozpoznać uszkodzony czujnik różnicy ciśnień? Objawy, które możesz zaobserwować, do złudzenia przypominają te, które występują w momencie zapchania filtra DPF. Pierwszym podstawowym symptomem jest zapalenie się na konsoli kontrolki symbolizującej filtr cząsteczek stałych. Jeśli przez dłuższy czas czujesz unoszącą się woń paliwa, wydobywającą się z wnętrza auta może to wskazywać na uszkodzony czujnik DPF. Problem należy dokładnie zdiagnozować w warsztacie mechanicznym, ponieważ może doprowadzić do zniszczenia filtra, a w skrajnych przypadkach także silnika samochodu.
Uszkodzony czujnik ciśnienia powoduje także spadek mocy samochodu i wzmożone zużycie paliwa. Warto uważnie obserwować zachowanie swojego auta, ponieważ uchroni cię to w przyszłości przed kosztownymi i czasochłonnymi naprawami. Wymiana czujnika jest bardzo tania w porównaniu ze szkodami, jakie może wyrządzić zignorowanie problemu.
Dlaczego dochodzi do uszkodzenia czujnika ciśnienia spalin?
Jeśli zdiagnozowałeś uszkodzony czujnik różnicy ciśnień DPF, objawy znikną po jego wymianie. Nim jednak udasz się do mechanika, warto sprawdzić kable elektryczne, ponieważ w niektórych modelach aut potrafią się odczepić lub zużyć, przez co nie dochodzi do spalania sadzy. Z taką awarią powinieneś poradzić sobie sam. Inne przyczyny awarii czujnika ciśnienia różnicowego jest przegrzanie lub niepoprawny montaż.
Nie ignoruj nawet najmniejszych objawów dziwnego zachowania swojego auta. Zadbaj o regularny serwis i najwyższej jakości części zamienne oraz płyny, ponieważ zaprocentuje to w przyszłości wydłużeniem żywotności silnika i innych podzespołów samochodu.