Współczesne silniki samochodowe wyposażone są w systemy kontroli emisji spalin, takie jak filtr cząstek stałych. Zazwyczaj zlokalizowany jest w układzie wydechowym i ma za zadanie pochłaniać i zatrzymywać cząstki stałe, takie jak sadza, z wypuszczanych spalin. Jednak z czasem DPF zaczyna się zatykać, co wpływa na wydajność silnika. Z artykułu dowiesz się, ile czasu może zająć ten proces wypalania i czy jest on skuteczny.
Jak działa filtr DPF?
Filtr cząstek stałych, nazywany popularnie DPF (od ang. Diesel Particulate Filter), to element systemu wydechowego w silnikach Diesla. Jego zadaniem jest filtrowanie i zatrzymywanie sadzy, spalin i innych zanieczyszczeń, które powstają podczas spalania oleju napędowego. DPF działa w sposób pasywny i aktywny. W trybie pasywnym zanieczyszczenia zatrzymywane są wewnątrz filtru, a następnie są wypalane podczas jazdy z wyższą prędkością. Natomiast w trybie aktywnym, w celu wypalenia zanieczyszczeń, silnik zwiększa temperaturę spalin.
Dlaczego DPF wymaga wypalania?
W trakcie normalnej pracy, cząstki sadzy zbierają się w filtrze DPF, a następnie są usuwane podczas procesu wypalania, który polega na podniesieniu temperatury spalin do około 600-700°C. W trakcie wypalania, cząstki sadzy zamieniają się w dwutlenek węgla i wodę, które są bezpiecznie emitowane do atmosfery. Jednakże, w niektórych sytuacjach (np. w czasie krótkich jazd z niską prędkością, jazdy w korkach), temperatura spalin jest zbyt niska, aby uruchomić proces wypalania i cząstki sadzy nie są usuwane z filtra.
W takiej sytuacji DPF wymaga wypalania, aby pozbyć się zgromadzonej sadzy. Proces ten może zostać uruchomiony automatycznie przez system sterowania silnikiem, ale wymaga on jazdy z odpowiednią prędkością i temperaturą spalin przez określony czas. W niektórych przypadkach, gdy proces automatycznego wypalania nie jest możliwy lub wystarczający, konieczne jest wypalenie ręczne DPF w specjalistycznych warsztatach.
Ile trwa wypalanie DPF na postoju
Ile trwa wypalanie DPF na postoju? Czas wypalania DPF na postoju zależy od wielu czynników, takich jak model pojazdu, stan filtra, ilość zgromadzonych zanieczyszczeń, a także temperatura otoczenia. Zazwyczaj trwa ono od 10 do 30 minut, ale czas ten może wydłużyć się w przypadku, gdy filtry są mocno zanieczyszczone lub gdy temperatura na zewnątrz jest niska.