Najważniejsze liczbowe parametry samochodu to siła i moc silnika. Jaka jest różnica między tymi pojęciami? Siła pokazuje oddziaływanie na siebie przedmiotów. Jej jednostką są niutony. Moc natomiast pokazuje stosunek pracy do czasu potrzebnego na jej wykonanie. W silnikach ogromny wpływ na te wartości mają obroty jednostki.
Jak obliczyć moc silnika? KW to jednostka, która będzie pomocna. Przedstawiamy niuanse i podpowiadamy, jak odczytywać moc jednostki napędowej!
Moc silnika – co to jest?
Często mówi się, że samochód z jakimś silnikiem ma 100 lub 150 koni mechanicznych. Jednak jednostki te nie zaliczają się do układu miar SI i należy je wyliczać z kilowatów (kW). Dlatego w dowodzie rejestracyjnym pojazdu znajdziesz informację o tym, ile kW ma silnik, a nie ile jest KM.
Moc silnika jest wartością pracy i mierzy się ją na wale napędowym jednostki lub na kołach (np. na hamowni). Naturalne jest, że pomiar bezpośrednio na silniku da nieco wyższą wartość. Poza tym, nie jest to wartość stała, bo zależy od obrotów.
Jak obliczyć moc silnika (kW)?
Do wyliczenia mocy silnika w kW potrzebne są dwie wartości:
- moment obrotowy;
- obroty silnika.
Przypuśćmy, że chcesz kupić silnik, który generuje 160 Nm momentu przy wartości obrotowej rzędu 2500 obr/min. Do uzyskania mocy w kilowatach potrzebne jest przemnożenie tych wartości i podzielenie ich przez 9549,3. Jaką wartość uzyskasz?
Okazuje się, że dany silnik w tym momencie obrotów generuje 41,88 kW mocy. Aby uzyskać wartość w KM, trzeba uzyskany wynik pomnożyć przez 1,36. To daje w przybliżeniu 57 KM.
Moc znamionowa silnika spalinowego – jak jest podawana?
Moc znamionowa wyraża moc użyteczną. Mierzona jest zawsze na wale napędowym silnika i w przypadku jednostek spalinowych podaje się ją w kW lub KM. Należy pamiętać, że moc silnika nie jest wartością stałą.
W dużej mierze uzależniona jest od obrotów silnika i momentu obrotowego. Dlatego np. jednostki benzynowe i Diesla mają skrajnie inną charakterystykę pracy, a wkręcanie tych pierwszych na wysokie obroty nie ma sensu użytkowego. Jak to zrozumieć?
Jednostka mocy silników elektrycznych i spalinowych a wpływ obrotów
Wróćmy do definicji momentu obrotowego. Jest to siła wyrażana w niutonach. Mówi o zmianie położenia ciała o konkretnej masie z uzyskaniem określonego przyspieszenia. Silniki Diesla dysponują większym momentem w niższym zakresie obrotów.
Często maksymalną wartość uzyskują w przedziale 1500-3500 obr/min. Odczuwasz wtedy coś w rodzaju wgniatania w fotel. To swego rodzaju ciąg, który wraz ze wzrostem obrotów poza tą granicą słabnie.
Moc a moment obrotowy silników benzynowych
Silniki benzynowe są zupełnie inne, chociaż w przy użyciu turbosprężarek te różnice się zacierają. Często największy moment obrotowy uzyskują w okolicach 4000-5500 obr/min. Dlatego wolnossące jednostki benzynowe mają największą moc silnika w górnych partiach obrotów i tak chętnie się na nie wkręcają.
Co jest bardziej potrzebne – KM czy Nm?
Możesz zauważyć, że w opisach samochodów zwykle padają informacje o koniach mechanicznych danego silnika. Są to bardzo często okrągłe i bardzo „ładne” liczby. Dla przykładu – poszczególne jednostki diesla koncernu VAG miały swego czasu 90, 110, 130 i 150 KM.
Pomagało to diametralnie podnosić zainteresowanie poszczególnymi autami. Jednak w codziennej eksploatacji to nie moc silnika, ale jego moment obrotowy ma największe znaczenie dla sprawnego poruszania się. Dlaczego?
Dlaczego moment obrotowy mówi czasem więcej niż moc silnika?
Od tego, ile Nm ma dany silnik i w jakim zakresie obrotów generuje maksymalną jego wartość, uzależniona jest elastyczność jednostki. Dlatego małe silniki wyposażone są w turbosprężarki. Dzięki temu nie trzeba ich utrzymywać na wysokich obrotach dla uzyskania odpowiednich parametrów użytkowych.
Taka cecha przyda się pod sporym obciążeniem np. podczas jazdy ze sporym bagażem, wyprzedzania, czy podjeżdżania pod górkę. Wtedy widać, że małe silniki benzynowe muszą być utrzymywane w granicach 3-4 tys. obr/min, by sprawnie jechały. Diesle natomiast nie wymagają takich obrotów, by radzić sobie dobrze w trudniejszych warunkach.
Podczas wyboru auta zwróć więc uwagę nie tylko na to, ile koni mechanicznych ma dany model. Patrz też, w jakim przedziale rozwija moc i moment obrotowy. Zdarza się, że dwie jednostki o jednakowej mocy mają zupełnie inną charakterystykę pracy, bo działają w innym przedziale obrotów.
Dlatego pamiętaj, że moc silnika to nie wszystko. W sprawnym przemieszczaniu liczy się głównie szybko i szeroko dostępny moment obrotowy.