Napęd quattro – czym jest, jak działa i kto go wymyślił?

Wbrew pozorom napęd quattro nie jest aż tak starym wynalazkiem. Na ulicach świata poruszają się jednak miliony samochodów, gdzie zastosowano takie rozwiązanie. Jak działa i ile kosztuje samochód z takim napędem? W jakich sytuacjach będzie przydatny?

System quattro sprawdza się doskonale w trudnych warunkach. Gdy ulica jest oblodzona, kiedy wjedziesz w zaspę lub błoto albo kałużę, pozwoli ci swobodnie wyjechać. Dowiedz się, gdzie jeszcze samochody z takim napędem wybawią kierowcę z kłopotów. Wsiadaj z nami!

Napęd quattro – co to takiego

Co to jest napęd quattro? Można nazwać go także napędem na cztery koła. W jego przypadku moment obrotowy jest przekazywany na wszystkie cztery koła, a nie tylko na dwa z nich.

Pewnie wiesz, że standardowy samochód ma napęd umieszczony z tyłu. Nie zapewnia to jednak maksymalnej dynamiki pojazdu.

Jeśli na przykład wjedziesz w zaspę i masz zwykły napęd, twoje próby wyjazdu będą bezskuteczne i zakopiesz się w niej jeszcze bardziej. Napęd na cztery koła okazuje się znacznie skuteczniejszy, ponieważ zamiast wciskać pojazd jeszcze głębiej, skutecznie wyciągnie go do przodu.

Quattro – napęd wprowadzony przez Audi

Napęd quattro pojawił się po raz pierwszy w 1980 roku. Został zaprezentowany przez Audi w Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. To rozpoczęło prawdziwą rewolucję motoryzacyjną.

Napęd na cztery koła dobrze sprawdza się zarówno w autach sportowych, jak i tych, z których korzysta się na co dzień. W ciągu ostatnich 40 lat na drogach pojawiło się ponad 10 mln takich samochodów (i to tylko tych z symbolem Audi). Jeśli chodzi o pojazdy kompaktowe, to raz pierwszy taki napęd pojawił się na stałe w modelach A3 i TT w 1999 roku.

Quattro – system podpatrzony u zwierząt

Co ciekawe, napęd quattro ma ścisły związek z gekonem malajskim. To zwierzę na wszystkich czterech łapkach ma przyssawki, które pozwalają mu na szybkie poruszanie się.

Świetnie radzi sobie z idealnym rozkładaniem ciężaru ciała na wszystkie kończyny, dzięki czemu może bardzo sprawnie uciekać przed drapieżnikiem, choć żyje w wiecznie wilgotnych (a więc śliskich!) lasach deszczowych.

Pierwsze próby odwzorowania atutów tego zwierzęcia Audi podjęło już w latach 70. XX w., tworząc napęd na bazie auta Audi 50. Pojazd miał jedynie 75 KM, a i tak w trakcie testów pobił swoją skrętnością Audi 200 o mocy 150 KM.

Napęd quattro – poznaj stronę techniczną

Na pewno zastanawiasz się, jak działa quattro. Zasada działania napędu quattro zależy od konkretnego modelu pojazdu. Na przykład jeśli auto ma centralnie umieszczony silnik, wówczas moment obrotowy jest przekazywany poprzez automatycznie załączane sprzęgło wiskotyczne.

W niektórych przypadkach może to jednak wyglądać inaczej. Model Audi A3 ma silnik w przedniej części, ustawiony skośnie, dlatego samo przekazywanie siły do kół wygląda nieco inaczej. Niezależnie od sposobu realizacji, napęd quattro równomiernie rozkłada siłę pojazdu na wszystkie cztery koła, zapewniając mu znacznie lepszą przyczepność do podłoża.

Technika jazdy quattro – czy się czymś różni?

Doświadczeni kierowcy mówią, że napęd quattro wybacza więcej błędów. Jeśli jednak nie jeździłeś jeszcze takim pojazdem, warto wybrać się na plac treningowy, gdzie sprawdzisz jego możliwości. Zależnie od modelu oraz warunków na drodze, pojazdy tego typu mogą wykazywać zarówno nadsterowność, jak i podsterowność. 

Na co uważać, jeżdżąc autem z napędem quattro?

Musisz też uważać z używaniem sprzęgła, ponieważ jego nagłe wciskanie wpływa na takie auto jeszcze gorzej niż na pojazd z napędem tylko na dwa koła. Pamiętaj także, że długość drogi hamowania jest dokładnie taka sama, niezależnie od napędu auta.

Chociaż quattro lepiej radzi sobie zimą, lepiej nie ufać w pełni jego dobrej przyczepności. Pamiętaj, że gdy wpadniesz w poślizg, będzie on prawdopodobnie znaczne gwałtowniejszy.

Napęd quattro – stały czy dołączany?

Stały napęd quattro zapewnia równomierny rozkład siły, dlatego jest najbardziej przewidywalny i najlepiej sprawdza się w codziennych warunkach. Ma jednak kilka wad:

  • ma dość słabą trakcję w trudnych warunkach, dlatego wszystkie cztery koła muszą bardzo dobrze działać;
  • nie jest przeznaczony do jazdy w warunkach terenowych; 
  • jest stosunkowo ciężki, co zwiększa spalanie pojazdu. 

Napęd dołączany nie pozwala na jazdę po zwykłej drodze (tu lepszy jest ten stały), ale świetnie radzi sobie w ekstremalnych warunkach. To sprawia, że jest najczęściej montowany samochodach terenowych. Pojazd z odłączanym napędem 4×4 wciąż może jednak np. pomóc w wyjechaniu z zaspy.

Automatyczny napęd quattro. Gdy chcesz połączyć dwa światy

Szukasz auta, które będzie dobrze radziło sobie w bardzo różnorodnych warunkach? Możesz postawić na napęd automatyczny. Sprawdzi się w długiej trasie, ale także w niezbyt trudnym terenie. Musisz jednak zauważyć, że rozwiązania uniwersalne radzą sobie nieźle wszędzie, ale nigdzie nie będą idealne.

Takie auto 4×4 nie będzie sobie radziło w terenie tak dobrze, jak to z napędem quattro dołączanym. Automat nie jest też tak płynny, jak napęd stały, co na początku może powodować dyskomfort podczas jazdy. Mimo tego ma dość niską masę i jest tani, dlatego to typ najczęściej wykorzystywany w autach osobowych i SUV-ach.

Napęd quattro – ile kosztuje auto 4×4?

Nowy samochód z napędem quattro kupisz już za ok. 80 tys. zł. Do takich modeli można zaliczyć Suzuki Vitarę czy Fiata Pandę 4×4. Warto jednak pamiętać o tym, że to Audi jako pierwsze wypuściło quattro na rynek i to ono jest wciąż liderem na rynku.

Model A6 możesz kupić za ok. 300 tys. złotych. Jeśli jednak szukasz tańszej opcji, być może warto wybrać używany egzemplarz. Audi A4 z lat 1995-2001 będzie kosztować ok. 7 tys. złotych, a na pewno pozwoli ci na przetestowanie tego napędu.

Napęd quattro nie tylko w autach

Napęd quattro to rewolucja nie tylko na rynku samochodów. Dzięki Audi mogły powstać też m.in. quady z napędem na cztery koła. Korzystając z nich, możesz przeżyć prawdziwą przygodę na świeżym powietrzu! Na dodatek nie wszystkie modele wymagają ukończenia 18 lat, aby móc z nich korzystać. 

Jak widzisz, napęd quattro w ciągu czterech dekad podbił serca wielu kierowców. Wygoda jazdy, jaką 4×4 daje w trudnych warunkach, jest czasem bezcenna. Jeśli jeździsz po gorszej jakości drogach i zahaczasz też o bezdroża, warto rozważyć zakup samochodu z takim napędem.

Dodaj komentarz