Co zrobić, gdy nie działa ogrzewanie tylnej szyby?

Producenci aut sprawili, że dla wielu kierowców zima nie jest aż tak uciążliwa. Ogrzewanie szyby z tyłu auta sprawia, że nie trzeba wcześniej odpalać samochodu i czekać, aż wszystko w pojeździe w pełni się rozmrozi. Jednak czasem dochodzi do usterek. Jak każdy element, tak i ten może po prostu się zepsuć.

Naprawa ogrzewania tylnej szyby na szczęście jest możliwa w warunkach domowych, choć jeśli się na tym nie znasz, lepiej poproś o pomoc specjalistę. Jak możesz poradzić sobie z tym problemem? Jaka ikona poinformuje cię, że coś nie działa? Na te pytania odpowiadamy w artykule i doradzamy, co robić, gdy jest kłopot z grzaniem tylnej szyby. Przeczytaj i dowiedz się więcej!

Zaparowane okno z tyłu samochodu jest nie tylko niewygodne, ale również niebezpieczne, jako że drastycznie ogranicza nasze pole widzenia, Na całe szczęście z pomocą przychodzi nam tutaj podgrzewanie szyby. Gorzej jest, kiedy ono się zepsuje. Jak możemy je naprawić?

Ogrzewanie tylnej szyby – znaczek. Jak go znaleźć?

Nie wiesz, czy w twoim aucie znajduje się opisywana funkcja grzania? Ikona ogrzewania tylnej szyby przedstawia prostokąt z parą od dołu. Jeśli ją zauważysz, to po kliknięciu przycisku, na którym się ona znajduje, po chwili powinieneś odczuć efekty jej pracy.

Zwykle można znaleźć ją w kokpicie, w okolicy klimatyzacji lub nawiewu. Urządzenie nie rozpoczyna pracy? Możliwe, że podgrzewanie szyby uległo awarii.

Podgrzewanie tylnej szyby – popularne usterki

Nie grzeje tylna szyba? Powodów może być wiele, jednak do najpopularniejszych z nich należą:

  • awaria przekaźnika;
  • przepalenie bezpieczników;
  • uszkodzenie ścieżek przekazujących ciepło.

Gdy cały samochód jest sprawny, może pojawić się problem z bezpiecznikami, ponieważ urządzenie zapewniające ocieplanie tylnej szyby pobiera dość dużo prądu. Warto sprawdzić również, czy działa przekaźnik. Te czasami się przepalają i przestają działać. Są na szczęście tanie i łatwo je wymienić.

Bywa również, że ścieżki przekazujące ciepło przerywają się lub uszkadzają. Dlatego, jeśli widzisz, że np. szyba odparowuje tylko w niektórych miejscach, to problem tkwi być może w ostatnich z wymienionych elementów.

Jak sprawdzić ogrzewanie tylnej szyby w domu?

Aby samodzielnie sprawdzić układ grzania tylnej szyby, przyda ci się miernik uniwersalny nazywany powszechnie multimetrem. Przy jego pomocy wykonasz pomiar napięcia. Sondy urządzenia będziesz musiał przyłożyć do konektora po obydwu jego stronach. Później powinieneś odpalić auto i włączyć szybę. Będziesz wiedział, że wszystko działa, gdy pomiar wyniesie ok. 12 W.

Ogrzewanie tylnej szyby – naprawa w domu

Jeśli tylna szyba nie grzeje z powodu problemów z przekaźnikiem, prawdopodobnie będziesz w stanie łatwo wymienić wadliwą część. To tanie urządzenie, które znajdziesz w skrzynce z bezpiecznikami. Nie jest trudno je znaleźć i podmienić samodzielnie w domu.

Upewnij się jednak najpierw, że kupujesz dokładnie taki sam rodzaj przekaźnik jak ten, który się zepsuł. Niepasujący element może nie zadziałać w poprawny sposób. Pamiętaj, że bardziej skomplikowane awarie mogą wymagać pomocy mechanika i nie dasz rady ich samodzielnie usunąć.

Naprawa przerwanych nitek

Grzanie tylnej szyby może nie działać między innymi z powodu przerwania się nitek, dzięki którym ciepłe powietrze może dotrzeć w docelowe miejsce. W takiej sytuacji konieczne będzie użycie omomierza, dzięki któremu dowiesz się, które fragmenty nie działają poprawnie.

Miejsce przerwania nitek prawdopodobnie zobaczysz gołym okiem, choć może przydać ci się również lupa. Aby naprawić podgrzewanie szyby, użyj markera i oznacz nim miejsca, które koniecznie wymagają naprawy.

Klej

Gdy już oznaczysz nitki, przyda ci się klej do naprawy układu grzania tylnej szyby. To elektroprzewodząca substancja, za pomocą której należy spryskać obszar, w którym doszło do awarii. W jego składzie znajduje się srebro, które doskonale radzi sobie z takimi problemami.

Nie zapominaj o tym, aby najpierw oczyścić miejsce np. za pomocą acetonu. Klej kupisz za ok. 20-30 zł. Nie będzie to więc duży koszt, a ogrzewanie szyby tylnej znów znacznie działać.

Ogrzewanie szyby a zepsuty konektor

Dlaczego jeszcze nie grzeje tylna szyba? Innym rodzajem awarii może być problem z konektorem. Aby ponownie umieścić element na miejscu, koniecznie będziesz musiał go przylutować. Nie używaj do tego kleju! Jeśli nie masz odpowiedniego urządzenia, możesz zawsze wybrać się do mechanika.

Gdy jednak trochę się postarasz, powinieneś poradzić sobie i z tą naprawą, ale pamiętaj o ostrożności. Zabieg ten prawdopodobnie będzie wymagał demontażu niektórych elementów samochodu. Musisz także uważać, aby nie doprowadzić do przegrzania.

Ogrzewanie tylnej szyby – koszt naprawy u mechanika

Czasami awaria związana z układem grzewcznym może wiązać się z wymianą całej szyby. Wtedy koszt wizyty u mechanika to nawet ok. 1000 zł. W przypadku mniejszych awarii (np. naprawy samych nitek) zapłacisz zdecydowanie mniej.

Zwróć jednak uwagę na to, że ceny mogą się znacznie wahać, zależnie od miejsca, w którym mieszkasz, ceny modelu oraz renomy samego warsztatu. Staraj się wybierać miejsca, które oferują jak najlepszą jakość usług.

Za co zapłacimy, decydując się na naprawę tego systemu grzewczego u mechanika? Na tę usługę zazwyczaj składają się:

  • kontrola bezpiecznika, który chroni obwód zasilający ogrzewanie;
  • sprawdzenie za pomocą multimetru, czy do okna dochodzi prąd;
  • zweryfikowanie, czy ścieżki przewodzące zachowują ciągłość;
  • naniesienie lakieru przewodzącego na miejsce uszkodzenia ścieżki.

Niesprawne podgrzewanie okna może irytować, gdy temperatury spadają coraz niżej. Dlatego w przypadku kłopotów z tym elementem postaraj się ustalić ich źródło. Jeśli nie dasz rady naprawić układu grzewczego samodzielnie, skorzystaj z pomocy mechanika. Zimą odczułbyś brak tej funkcji, więc nie lekceważ problemu.

Dodaj komentarz