W układzie kierowniczym nawet najmniejszy element jest istotny, aby jazda była komfortowa. Do takich zalicza się końcówka drążka. Jej głównym zadaniem jest przekazywanie ruchów kierownicą do zwrotnicy i zmiana jego kierunku toczenia. To precyzja prowadzenia auta i bezpieczeństwo nie będą zapewnione, jeśli końcówki elementu kierowniczego nie są sprawne. Jakie symptomy zużycia muszą cię zaalarmować? Warto sprawdzić, kiedy i jak wymieniać tę końcówkę!
Budowa końcówki drążka kierowniczego – charakterystyka
Końcówka drążka kierowniczego jest nieco podobna do sworznia wahacza. Z jednej strony ma szpilkę, która jest osadzana na zwrotnicy i dokręcana nakrętką. Z drugiej natomiast jest wkręcana w element układu kierowniczego i kontrowana umieszczoną na niej nakrętką. Pomiędzy tymi połączeniami występuje przegub, czyli tzw. jabłuszko. Umożliwia wykonywanie obrotów, ruch zawieszenia i niweluje drgania oraz wibracje podczas jazdy. Do każdego koła przytwierdzona jest jedna końcówka drążka. Podczas ruchu koła końcówki przenoszą wychylenia drążka w taki sposób, by umożliwić skręt kołami. Kiedy wymagają wymiany?
Końcówka drążka kierowniczego – objawy awarii i zużycia
Podczas jazdy wyeksploatowana końcówka zwykle daje o sobie znać na dołkach. Podczas jazdy na nierównych drogach odczujesz wówczas wibracje na kierownicy. To zwiastuje wybicie jabłuszka w końcówce i przekłada się na niedostateczne tłumienie drgań. Poza tym wewnątrz auta będzie słychać przytłumione stuki. Bardzo wyraźny objaw tego, że końcówka drążka nie jest sprawna, to opóźniona reakcja na skręty. Oznacza to po prostu luz na końcówce.
Ostateczną decyzję o wymianie warto podjąć dopiero po diagnostyce. Taką możesz wykonać samodzielnie.
- Zdejmij koło.
- Przytrzymaj końcówkę i poruszaj kołami w jedną i drugą stronę.
- Jeśli ta część jest zużyta, wyczujesz charakterystyczne luzy i stuki.
Końcówka drążka kierowniczego – cena elementu
Końcówka drążka kierowniczego np. MOOG, Delphi czy TRW nie jest przesadnie droga i w zależności od modelu kosztuje 50-60 zł. Oryginalne produkty wykorzystywane przy pierwszym montażu będą oczywiście droższe. Cena zależy także od segmentu pojazdu. Zwykle jednak dwie końcówki da się kupić w kwocie do 150 zł. Dlaczego mowa o parze?
Wymiana końcówki drążka kierowniczego – jeden czy dwa?
Zdecydowanie dwa. Dlaczego tak? Musisz wiedzieć, że jakość elementu ma wpływ na prowadzenie pojazdu. Zwykle zużycie elementów następuje w miarę równomiernie, ale nawet jeśli jeden z nich wydaje się sprawny, warto wymienić obydwa. Na pewno podczas ustawiania zbieżności kół po naprawie będzie to ułatwienie. Poza tym końcówka drążka po wymianie na jednej stronie zużyje się szybciej, więc będziesz wówczas zmuszony do zamiany. Lepiej zatem wymieniać od razu obie części.
Końcówka drążka kierowniczego i jej wymiana krok po kroku
Zadanie to jest dosyć proste do wykonania i możesz poradzić sobie z nim samodzielnie.
- Najpierw poluzuj sobie śruby mocujące koło i unieś auto do góry.
- Potem zupełnie odkręć śruby i zdejmij koło. Końcówka drążka zwykle znajduje się za kołem (jeśli patrzysz w kierunku jazdy do przodu).
- Aby ją wymienić, musisz koniecznie wyczyścić szczotką drucianą nakrętkę i gwint na drążku. Potem spryskaj te elementy płynem penetrującym.
Wymiana końcówki drążka kierowniczego – kolejne kroki
Następny etap to odkręcanie. Tutaj zacznij od sworznia końcówki, czyli skup się na pionowo umieszczonej nakrętce. Dobrze jest ostukać ją delikatnie młotkiem, żeby była łatwiejsza w demontażu. Powinna się odkręcić do pewnego momentu, po czym zacznie się obracać. Podeprzyj lub chwyć dolną część końcówki, by wykręcić nakrętkę do samego końca. Ostatni krok to wykręcenie elementu z drążka. Czasem trzeba będzie poluzować kontrę, ale nie zawsze. Pamiętaj jednak, że po takim zabiegu trzeba będzie udać się na ustawienie zbieżności.
Wymiana drążka kierowniczego – czy trzeba?
Czasem problemem nie jest sama końcówka, ale drążek, który daje o sobie znać. W tym wypadku końcówka drążka również musi zostać zdjęta ze zwrotnicy. Potem pozbądź się gumowych osłon i odkręć drążek od przekładni kierowniczej. Jeśli jest miejsce na umieszczenie klucza płaskiego, będzie to raczej prosta czynność. Jeśli nie, musisz użyć klucza hydraulicznego. W dalszym etapie trzeba jedynie umieścić nowy drążek w przekładni i założyć tę samą lub nową końcówkę drążka.
Ile trwa wymiana końcówki drążka kierowniczego?
Ile trwa wymiana drążka kierowniczego? Dla doświadczonego mechanika to kwestia kilkudziesięciu minut. Sporo zależy od stanu elementów i tego, jak mocno są one skorodowane. Poza tym końcówkę drążka i sam drążek wymienia się po dwóch stronach, co wydłuża czas pracy. Warto jednak zainwestować w taką wymianę, by cieszyć się komfortową jazdą.
Końcówka drążka kierowniczego w aucie – ile kosztuje wymiana?
Biorąc się za zmianę drążka, warto zrobić to po obu stronach i razem z końcówkami. Ile kosztuje wymiana drążka kierowniczego? Koszt zwykle nie przekracza 50-70 zł za stronę. Dlatego komplet to przeważnie 150 zł (plus nowe końcówki). Pamiętaj jednak, że taka usługa nie zalicza się do najtrudniejszych i możesz zaoszczędzić pieniądze, wykonując pracę we własnym zakresie. Nie zapominaj też, by po wymianie udać się na ustawienie zbieżności. Nawet jeśli ustawiłeś nowe elementy w niemal identycznym położeniu, to i tak warto odwiedzić specjalistę.
Wymiana drążka i jego końcówek jest łatwa i warto pokusić się o samodzielną naprawę. W ten sposób nie tylko poradzisz sobie z usterką i poznasz swoje auto od strony technicznej, lecz również zaoszczędzisz nieco pieniędzy. Za usługę wymiany zapłacisz zwykle tyle, co za części, więc gra jest warta świeczki.