Zwykle usterki związane z klimatyzacją dotykają skraplacza, sprężarki lub powstałych rozszczelnień w newralgicznych miejscach układu. Co ważne, osuszacz klimatyzacji również ma wpływ na wydajność klimy, która jest tak istotna podczas upałów. Dlatego poniżej przedstawiamy najistotniejsze informacje o tym elemencie klimy i podpowiadamy, jak go wymienić na nowy. Przeczytaj więcej!
Czym jest osuszacz klimatyzacji? Czy filtr jest konieczny?
Osuszacz klimatyzacji to niezbędna część w całym układzie. Jak sama jego nazwa wskazuje, ma za zadanie osuszać powietrze. Musi wychwycić z obiegu mikroskopijne cząsteczki wilgoci. Mają one destrukcyjny wpływ na stan urządzeń wchodzących w skład klimatyzacji. Nawet najdrobniejsze ślady wody mogą po niedługim czasie spowodować, że sprężarka i inne metalowe podzespoły zardzewieją.
Rola osuszacza w układzie klimatyzacji
Druga funkcja to pochłanianie zanieczyszczeń obecnych w układzie. Dostają się one tam niewielkimi otworami rozszczelniającymi system schładzania powietrza. Poza tym, w trakcie montażu któregoś z elementów mimo największych starań mechanika może dojść do przedostania się zabrudzeń do wewnątrz. Aby parownik lub sprężarka nie uległy uszkodzeniu, osuszacz klimatyzacji wyłapuje nie tylko wilgoć, lecz również zabrudzenia.
Osuszacz klimatyzacji samochodowej i jego budowa
Miejscem instalacji filtra jest strona wysokiego ciśnienia pomiędzy skraplaczem a parownikiem. To tam znajduje się osuszacz, który wyłapuje wilgoć i małe zanieczyszczenia. Zwykle ma walcowaty kształt i z zewnątrz przypomina filtr paliwa. W jego wnętrzu jest zaś przewód wlotowy oraz materiał pochłaniający wilgoć i separujący zanieczyszczenia z substancji chłodzącej. Na samym dnie znajduje się strefa dekantacji, w której zbierają się drobne elementy wychwytywane przez filtr. Przez środek prowadzony jest przewód wylotowy.
Zapchany osuszacz klimatyzacji – objawy zużycia
Jednoznaczne określenie usterki filtra klimatyzacji nie jest proste. W swojej budowie nie przypomina on bowiem filtra powietrza, który można przejrzeć i ocenić jego stan. Osuszacz klimatyzacji pochłania do 10 g wody, a takie różnice w wadze nie są w żaden sposób odczuwalne. Dlatego jednym z czynników, które powinny zmobilizować cię do wymiany, jest spadek wydajności klimatyzacji:
- klima działa z niewielką mocą;
- powietrze jest niewystarczająco chłodne lub w ogóle nie zmniejsza swojej temperatury.
Osuszacz klimatyzacji – objawy czasem są mylące
Spadek wydajności klimy, nie zawsze jest jednak winą filtra. Za jakość ochładzania powietrza odpowiada również sprężarka i ciśnienie czynnika chłodniczego w układzie. Dlatego na początku diagnostyki lepiej upewnić się co do tych elementów, a dopiero potem należy wymieniać filtr. Dlaczego? Osuszacz klimatyzacji ma to do siebie, że przy każdym otwarciu układu lub jego rozszczelnieniu należy go zastąpić nowym. Dlatego jeśli wymienisz go raz i okaże się, że problem jednak dotyczył innej części, przy otwarciu układu znowu będziesz musiał go wymienić.
Wymiana osuszacza klimatyzacji – czy da się ją wykonać samodzielnie?
Raczej trudno jest wykonać taką czynność we własnym zakresie. Dlaczego? Podczas odkręcania filtra dojdzie do utraty czynnika chłodzącego będącego w układzie. Jak wymienić osuszacz klimatyzacji, by nie trzeba było uzupełniać całego systemu czynnikiem? Trzeba mieć do dyspozycji maszynę do odciągania substancji chłodzącej. Dopiero po jej odciągnięciu następuje wymiana osuszacza. Zanim jednak układ znowu zostanie napełniony, trzeba ocenić jego szczelność. W dalszym etapie napełnia się go pobranym wcześniej czynnikiem chłodzącym.
Kiedy należy wymienić osuszacz klimatyzacji samochodowej?
Odpowiedni moment to każda ingerencja w układ. Dlaczego? Najdrobniejsze rozszczelnienie ma związek z przedostaniem się zanieczyszczeń i wilgoci do wewnątrz. Dlatego podczas nabijania systemu schładzającego i wymiany jego elementów warto uwzględnić również nowy osuszacz. I wzmianka o nowym nie jest tutaj przypadkowa. Dlaczego?
Osuszacz klimatyzacji – czy może być używany?
Jeśli ktoś twierdzi, że można włożyć do układu element używany, jest to absolutna bzdura. Osuszacz klimatyzacji jest zdolny do pochłaniania wilgoci z otoczenia, dlatego pakuje się go w specjalnych warunkach. Samo opakowanie także musi zatrzymywać higroskopijność. Kilka minut po otwarciu i pozostawieniu elementu na wolnym powietrzu przestaje on spełniać swoje funkcje. Dlatego stosowanie używanych filtrów lub jest nierozsądne, podobnie jak brak zaniechanie ich wymiany.
Przeczytaj, jak sprawdzić osuszacz klimatyzacji – czy można go ocenić?
Zwykle dobrej jakości osuszacze klimatyzacji są wyposażone we wskaźniki zawilgocenia. Jeżeli jednak twój go nie ma, to powinieneś trzymać się zasady wymiany filtra raz na dwa lata. Nawet jeżeli przez ten czas nie uzupełniałeś klimatyzacji czynnikiem, a inne naprawy nie były przeprowadzane, wówczas i tak warto to zrobić. Możesz w ten sposób uniknąć późniejszych trudności z działaniem systemu. Pamiętaj, że poniesione koszty na nowy filtr są to drobnostka w porównaniu z wydatkami na remont klimatyzacji.
System schładzania powietrza w aucie docenia się wtedy, gdy go zabraknie. Lepiej więc dbać o regularną wymianę osuszacza klimatyzacji i odgrzybianie układu. Pamiętaj również o kontroli poziomu czynnika chłodzącego. Regularnie używaj klimatyzacji, nawet jeśli nie ma wielkich upałów. Kompresor nie lubi długich postojów, które sprzyjają jego nadmiernemu zużyciu. Miej także na uwadze, że w czynniku jest również olej smarujący elementy układu. Dlatego używaj klimy częściej niż tylko w lecie.