Działanie alternatora a jego regeneracja
Regeneracja alternatora może być niezbędna z wielu powodów. Zanim jednak wskażemy, jak zregenerować alternator, poświęcimy chwilę, by przybliżyć działanie i zaprezentować budowę tej części. W skład wirnika alternatora wchodzi wałek z uzwojeniem zamkniętym w biegunach pazurowych, łożyska oraz dwa pierścienie ślizgowe połączone z uzwojeniem.
Po podaniu prądu do uzwojenia to właśnie wirnik alternatora zaczyna produkować pole elektromagnetyczne. Od akumulatora doprowadzane jest napięcie do uzwojenia wirnika za pośrednictwem dwóch szczotek węglowych, ślizgających się po pierścieniach.
Prąd w istocie powstaje w stojanie, inaczej w tworniku, który zbudowany jest z cienkich płyt z ferromagnetycznego materiału oraz z odpowiednio nawiniętych uzwojeń z wyprowadzeniami. Alternator produkuje prąd przemienny trójfazowy, a wszystkie instalacje w samochodzie są na prąd stały, dlatego trzeba go odpowiednio przekształcić za pomocą diod prostowniczych. To one zamieniają prąd przemienny na prąd stały.
W alternatorze jest też element nazywany regulatorem napięcia, który ogranicza napięcie i utrzymuje je niezależnie od prędkości obrotowej silnika na poziomie około 14,4 V. Moment obrotowy uzyskiwany z silnika samochodu trafia na wirnik przez koło pasowe, a obracający się wentylator ma ochładzać grzejący się podczas pracy alternator.
Jak widzisz, alternator zbudowany jest z wielu części, które nagrzewają się w czasie pracy. To między innymi przyczynia się do usterek, a w konsekwencji do wymiany lub regeneracji alternatora.
Regeneracja alternatora – kiedy może być potrzebna?
Zwróć uwagę na to, że alternator składa się z wielu części, pełniących różne funkcje. Ich działanie pozwala na indukcję elektromagnetyczną, podczas której część energii mechanicznej z silnika spalinowego trafia do alternatora, a napięcie doprowadzane jest na uzwojenie wirnika. Przez to z kolei generowane jest pole elektromagnetyczne obracające się razem z wirnikiem.
Objawy, które wskazują na usterkę i konieczność wymiany, naprawy lub regeneracji alternatora
Niesprawny alternator daje dość charakterystyczne i wyraźne objawy. Jeśli zauważysz poniższe z nich, prawdopodobnie musisz zdecydować się na wymianę lub regeneracje alternatora:
- problemy z uruchomieniem auta;
- nierównomiernie świecące oświetlenie samochodu;
- pojawienie się na desce rozdzielczej pojazdu kontrolki akumulatora.
Czasem powodem może być zerwany lub zbyt słabo napięty pasek napędowy, ale niekiedy usterka alternatora i jego poszczególnych elementów eksploatacyjnych, które wraz z upływem czasu ulegają zużyciu. Najszybciej przy tym zużywają się łożyska i szczotki węglowe tej części pojazdu. Uszkodzeniu może ulec układ elektryczny.
Jeśli doszło do awarii alternatora lub podejrzewasz, że właśnie on stanowi problem, trzeba go zdemontować celem wymiany lub naprawy. W wielu przypadkach można także zdecydować się na regenerację alternatora.
Na czym polega regeneracja alternatora i jak przebiega?
Co należy rozumieć przez pojęcie regeneracja alternatora? Otóż naprawa alternatora przez regenerację zaczyna się od wymontowania tego elementu z pojazdu i rozłożeniu go na części. Wykonuje się następnie potrzebne pomiary i stara się określić przyczyny awarii.
Samodzielna regeneracja alternatora – czy to możliwe?
Regeneracja alternatora polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych elementów. Czy można to zrobić samodzielnie? I tak, i nie, w zależności od tego, czy dysponujesz odpowiednimi narzędziami i wiedzą z zakresu pracy tej części auta.
Samodzielna naprawa alternatora krok po kroku
Jeśli szukasz informacji o tym, jak zregenerować alternator i zastanawiasz się, czy dasz radę zrobić to samodzielnie, to musisz wiedzieć, że do tego zadania przyda ci się nieco wiedzy technicznej i umiejętności. Po wymontowaniu alternatora z pojazdu powinieneś sprawdzić obudowę urządzenia – czy nie jest popękana. Później sprawdzasz:
- stopień zużycia szczotek i pierścieni ślizgowych;
- stan łożysk;
- sprawność układu prostowniczego oraz regulatora napięcia;
- stan uzwojenia;
- koło pasowe i sprzęgło jednokierunkowe.
Jakie narzędzia są przydatne przy regeneracji alternatora?
Do zdemontowania np. łożysk w alternatorze potrzebujesz specjalnego ściągacza lub prasy, a do naprawy pierścieni ślizgowych – szlifierki. Po wymianie wszystkich potrzebnych komponentów alternatora należy jeszcze poddać jego obudowę piaskowaniu i malowaniu oraz przetestować alternator na stole probierczym.
Jeśli nie masz wszystkich narzędzi potrzebnych do demontażu, a następnie wymiany czy regeneracji alternatora, zdaj się na mechaników. Unikniesz tym samym ryzyka, że coś pójdzie nie tak i… niepotrzebnych nerwów.
Ile kosztuje zakup nowego alternatora samochodowego?
Możesz zastanawiać się, co kupić: alternator nowy czy regenerowany? Koszty regeneracji będą zwykle niższe niż w przypadku wymiany zepsutej części na nową.
Wymiana zepsutego alternatora to wydatek od kilkuset do kilku tysięcy złotych, w zależności od producenta prądnicy i jej modelu. Nowy alternator kosztuje od 250 do nawet 3000 zł. Do tego trzeba doliczyć koszty wymiany, jeśli nie wykonasz jej samodzielnie.
Ile kosztuje regeneracja alternatora?
Regeneracja alternatora jest mniej kosztowna, choć ostateczna cena zależy od umiejscowienia tej części w samochodzie, jej budowy czy zakresu wykonywanej usługi i liczby wymienionych części. Nie powinieneś zapłacić więcej niż 150-500 zł. Cena regeneracji alternatora jest więc wyraźnie niższa niż zakup nowego podzespołu i jego wymiana.