Na rynku spotkać można dwa rodzaje felg do aut – dedykowane i uniwersalne. Pierwsze z nich produkowane są dla konkretnego producenta i zwykle noszą jego oznaczenia np. w formie znaczka marki. Obręcze uniwersalne są wypuszczane na rynek z możliwością zainstalowania na konkretnej piaście i w konkretnym aucie danego producenta, jednak z tą różnicą, że ich wymiar nie jest identyczny z rozmiarem piasty.
To sprawia, że można je zamontować w różnych pojazdach z takim samym rozstawem śrub. Minusem jest nieidealne dopasowanie do rantu. Aby temu zapobiec, zakłada się na każde z nich pierścień centrujący.
Pierścienie centrujące do felg – czy akcesoria do felg mogą pomóc?
Jeśli zakładasz w pojeździe dedykowane przez producenta felgi, pierścień centrujący nie będzie ci potrzebny. Co innego, gdy używasz produktów uniwersalnych. Dopuszczalna różnica w średnicy między obręczami to 0,1 mm. W praktyce zdarza się, że wiele produktów po założeniu na piastę odznacza się sporo większymi rozbieżnościami w rozmiarach.
Czym skutkuje jazda na takich felgach? W większości przypadków powoduje głównie dyskomfort podczas jazdy z prędkościami autostradowymi.
Pierścienie centrujące – drgania a koło
Jeśli ciężar koła nie jest równomiernie rozłożony na piastę przy pomocy śrub montażowych, może to doprowadzić do „bicia” koła podczas jazdy. W drastycznych przypadkach siły powstałe na skutek hamowania i przyspieszania mogą doprowadzić do uszkodzenia mocowania koła.
Celem zniwelowania różnicy w średnicach wykorzystuje się właśnie pierścień mocujący wykonany z plastiku lub aluminium. Jeśli masz felgi dostarczone przez producenta, taki dodatek nie jest ci potrzebny. W innym wypadku rozważ jego montaż.
Pierścienie centrujące – jak założyć na koło?
Jedyny prawidłowy sposób montażu polega na włożeniu obręczy do wewnątrz felgi. Chociaż może wydawać się bardziej logiczne i prostsze umieszczenie jej na piaście, to jednak producenci ostrzegają, że taki sposób jest nieprawidłowy.
Pierścień centrujący ma rozmiary umożliwiające dopasowanie go do niemal każdego producenta pojazdu i felgi oferowanej na rynku. Trzeba jedynie znać dwa wymiary: średnicę zewnętrzną osadzenia piasty i wewnętrzny rozmiar otworu centrującego felgi.
W zależności od tego, jaki typ pierścienia centrującego wybierzesz, będziesz musiał założyć go odpowiednio wewnątrz otworu. Pierścienie występują w formie gładkich obręczy bez rantów, z rantami, z prowadzeniem, z zaczepami i toczone (dotaczane). Pamiętaj, że taki element zakłada się zawsze na wszystkie felgi.
Pierścienie centrujące – aluminiowe czy plastikowe?
Według niektórych użytkowników wszystko, co plastikowe jest złe, ale aluminiowe już jest lepsze. O ile w niektórych przypadkach rzeczywiście można uznać takie twierdzenie za słuszne, o tyle oczywiście nie wszędzie się to sprawdza.
Chociaż gumowy pierścień centrujący może wyglądać niepozornie, bardzo dobrze spełnia swoje zadanie. Gładko przylega na całym obwodzie do felgi i piasty po nałożeniu koła i zamocowaniu. Oczywiście musisz uważać, by podczas montażu nie podwinął się na skutek przylegania do płaszczyzn.
Jakie pierścienie centrujące do felg aluminiowych wybrać?
Co warto wziąć pod uwagę przy wyborze elementów? Najważniejsze cechy pierścieni centrujących:
- rozmiary;
- trwałość;
- cena;
- dopasowanie.
Cena gumowych pierścieni centrujących jest niższa, co nie zmienia ich wysokiej trwałości. Aluminiowe natomiast nie są astronomicznie drogie, jednak znacznie droższe od elementów wykonanych z tworzywa sztucznego.
Poza tym na skutek długotrwałego używania mogą się zapiekać i utrudniać zdjęcie koła z piasty. Na korzyść obręczy aluminiowych składa się fakt, że nie zachodzi różnica materiałowa przylegających do siebie elementów, przy wyborze felg aluminiowych.
Jak dobrać pierścień centrujący w samochodzie? Jaki rozmiar wybrać?
Rozwiązania są dwa – pierwsze z nich to samodzielne zmierzenie wszystkich niezbędnych wymiarów na piaście i w feldze oraz dobranie pierścieni według oferty konkretnego producenta. Drugi sposób to skontaktowanie się bezpośrednio z dystrybutorem i skorzystanie z pomocy technicznej, aby specjalista mógł dobrać właściwe produkty do twojego pojazdu.
Najważniejsze jest to, że wymiary pierścienia centrującego muszą być dobrane idealnie, podobnie jak sposób osadzenia i montażu.
Pierścienie centrujące są zbędne właścicielom pojazdów, które mają fabrycznie założone felgi. Przydają się jednak tym, którzy odczuwają drgania podczas jazdy. Odpowiednie wyważenie to podstawa, by bezpiecznie prowadzić samochód, dlatego warto zainwestować w te elementy.